داستان تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک چرمشهر قصه امروز و دیروز نیست که کسی از آن بی‌خبر باشد. این داستان سال‌هاست سریالی و دنباله‌دار ادامه دارد و گویا برای پایانش به این زودی‌ها سناریویی نوشته نخواهد شد!

خطر مرگ «کشف رود» با فاضلاب چرمشهر

هاشم رسائی‌فر/

داستان تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک چرمشهر قصه امروز و دیروز نیست که کسی از آن بی‌خبر باشد. این داستان سال‌هاست سریالی و دنباله‌دار ادامه دارد و گویا برای پایانش به این زودی‌ها سناریویی نوشته نخواهد شد!

شهرک چرمشهر محل فعالیت کارخانجات و کارگاه‌هایی است که همان طور که از اسم آن پیداست شهرکی برای صنایع مرتبط با صنعت چرم است. فاضلاب این صنایع به دلیل نوع فعالیتی که کارخانجات و کارگاه‌های چرم و روده‌شویی دارند فاضلابی از نوع صنعتی همراه با عناصر فلزات سنگین از جمله کروم است که وجود کروم در این فاضلاب خطرناک بودن آن را دوچندان می‌کند.

•       تأخیر پشت تأخیر

در طول سال‌های اخیر به دلیل خرابی تجهیزات تصفیه‌خانه موجود در مجاورت شهرک چرمشهر مشهد این فاضلاب با کمترین تغییری راهی کشف‌رود شده است! مشکلاتی که فاضلاب چرمشهر برای منابع حیاتی منطقه از جمله حیوانات، گیاهان و حتی مردم روستاهای همجوار با شهرک داشته مسئولان را به فکر به‌روزرسانی تصفیه‌خانه موجود انداخت تا بلکه فاضلاب پس از تصفیه شدن در بستر کشف‌رود رها شود. عملیات اجرایی پروژه جدید تصفیه‌خانه با بودجه‌ای ۱۸ میلیاردی کلید خورد و مسئولان وقت قول دادند در مدت دو سال فاز یک و دو پروژه را به بهره‌برداری رسانده و منطقه را از شر مشکلات فاضلاب مرگبار شهرک چرمشهر رهایی بخشند. طبق برنامه می‌بایست تا اواخر سال ۹۷ یا حداکثر اوایل ۹۸ کار پروژه به پایان می‌رسید اما بهانه‌های مختلف از جمله افزایش نرخ ارز و وارداتی بودن برخی از تجهیزات از سوی مسئولان دلیل آن‌ها شد برای عقب افتادن پروژه تا جایی که با فشارهایی که وارد شد و بودجه‌ای که مجدد تزریق شد فاز یک تصفیه‌خانه چرمشهر مشهد در ابتدای اسفند ۹۸ افتتاح شد آن هم با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و خیلی از مسئولان استانی از جمله اجرایی و قضایی.

با افتتاح فاز یک مرحله آشغال‌گیری و تصفیه فیزیکی فاضلاب انجام شده اما اقدامی اساسی برای تصفیه شیمیایی این فاضلاب صورت نمی‌گیرد که این خود موجب می‌شود تا ۳ هزار مترمکعب فاضلاب مرگبار همچنان با همان کیفیت سابق راهی کشف‌رود شود!

•       کشف‌رود، بستر فاضلاب مرگبار چرمشهر

بر پایه اظهارات مدیرعامل وقت شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه فاز یک مجموع پیشرفت پروژه در فاز یک و دو ۷۳ درصد تا روز افتتاح فاز یک بوده و قرار بر این شده تا ابتدای تابستان ۹۹ فاز دوم تصفیه‌خانه چرمشهر تکلیفش مشخص شده و به بهره‌برداری برسد.

آنچه در حال حاضر پس از هفت ماه از افتتاح فاز یک این پروژه می‌توان در مورد پیشرفت پروژه در فاز ۲ عنوان کرد این است که عملاً چندان کاری برای آن انجام نشده و پروژه تصفیه‌خانه شهرک چرمشهر در فاز دوم آن دچار روزمرگی شده است. تا جایی که حتی یکی دو روز گذشته صدای مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی هم درآمد و اعلام کرد پیشرفت تصفیه‌خانه شهرک چرمشهر قابل قبول نیست.

اخبار حکایت از آن دارد که هیچ تحرکی برای رساندن فاز ۲ به مرحله افتتاح نمی‌شود و کارگران و مهندسان حاضر در پروژه فقط روز را شب می‌کنند بدون اینکه کاری پیش ببرند! با این اوصاف همچنان روزانه ۳ هزار مترمکعب فاضلاب مرگبار راهی کشف‌رود و اراضی اطراف آن می‌شود.

•       ضرب الاجل محیط زیست به شرکت شهرک‌ها

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی در واکنش به آنچه اهمال‌کاری در وضعیت فاز دوم پروژه تصفیه‌خانه چرمشهر وجود دارد در گفت‌وگو با قدس بیان کرد: آنچه در این مورد می‌توان گفت این است که تعلل زیادی در خصوص راه‌اندازی فاز دوم تصفیه‌خانه وجود دارد به همین جهت نامه‌ای را خطاب به شرکت شهرک‌ها نوشته و ارسال کردیم که در آن نسبت به این موضوع هشدار داده و عنوان کردیم که ارزیابی خود از نحوه فعالیت و پیشرفت پروژه را به عنوان کارفرمای این پروژه به ما اعلام کنند.

تورج همتی ادامه داد: ۷۲ ساعت برای اعلام نظر شرکت شهرک‌ها در این خصوص مهلت تعیین شده است که فردا (امروز) این مهلت به پایان می‌رسد اما هنوز جوابی از آن‌ها در این باره نگرفتیم. آنچه مسلم است این است که تأخیر در راه‌اندازی فاز دوم جدی است و به نظر می‌رسد از زمان افتتاح فاز یک اتفاق جدیدی در مجموعه تصفیه‌خانه نیفتاده است! به دنبال این هستیم تا دلیل تأخیر ۶ ماهه این موضوع را از زبان مسئولان شرکت شهرک‌های استان بشنویم.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر شرکت شهرک‌ها پاسخ ندهد یا اقدامی پس از هشدار شما صورت ندهد تکلیف چه خواهد بود، اظهار کرد: مسئله سلامت مردم خط قرمز ماست؛ چنانچه دوستان به همین رویه ادامه دهند و توجیهی برای این موضوع نداشته باشند در جلسه ساماندهی فاضلاب موضوع مطرح خواهد شد و در این جلسه از شرکت شهرک‌ها در این خصوص توضیح خواسته می‌شود. آخرین مرحله نیز معرفی به مراجع قضایی است اما همان طور که بیان شد باید ابتدا دلایل تأخیرهای به وجود آمده را جست و بعد تصمیم‌گیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.