۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 721811

سرکه به عنوان یک عنصر چربی زدا شناخته شده است و بسیاری از ما عادت داریم پس از صرف غذاهای چرب با سرکه یا آبلیمو تا حدی اثر چربی را در بدن خود کاهش دهیم، نتایج تحقیقات جدید اما نشانگر آن است که خوردن ۱ قاشق سرکه سیب در طول روز می‌تواند با کاهش وزن مرتبط باشد.

خوردن این نوع سرکه باعث لاغری می‌شود

 سرکه سیب که از آب سیب تخمیر شده تهیه می‌شود، پایه‌ای خوشمزه برای سس سالاد است. اما یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که می‌تواند به کاهش وزن و بهبود سلامت متابولیک (سلامت بیمارانی که در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و سکته قلبی قرار دارند) کمک کند.

به گزارش هلت لاین، محققان دریافتند مصرف روزانه ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط با آب ، وزن بدن، شاخص توده بدنی (BMI) و دور کمر را کاهش می‌دهد. آن‌ها همچنین شاهد بهبود نشانگرهای متابولیک مانند سطح گلوکز، تری گلیسیرید و کلسترول در خون بودند. نتایج این تحقیق در نشریه«بی ام جی نوتریشن، پریونشن اند هلت» (BMJ Nutrition, Prevention & Health) منتشر شده است.

در این مطالعه ۱۲۰ نوجوان و جوان (۱۲ تا ۲۵ ساله) لبنانی که چاقی یا اضافه وزن داشتند، شرکت کرده بودند. تقریبا دو سوم شرکت کنندگان زن بودند. بیشتر آن‌ها گزارش دادند که در طول روز ورزش نمی‌کنند. هیچ یک از شرکت کنندگان دارو مصرف نمی‌کردند.

از آنجایی سرکه سیب مانند آب میوه و نوشابه ممکن است به مینای دندان آسیب برساند، محققان به طور تصادفی شرکت کنندگان را به نوشیدن سرکه سیب (۵، ۱۰ یا ۱۵ میلی لیتر) یا اسید لاکتیک هر دو مخلوط در ۱ فنجان آب سه بار در روز به مدت ۱۲ هفته اختصاص دادند. شرکت کنندگان نمی‌دانستند کدام نوشیدنی را دریافت کرده‌اند.

سرکه سیب حاوی اسید استیک است که به آن طعمی قوی و بویی ترش می‌دهد. همچنین حاوی ترکیبات دیگری مانند پلی فنول‌ها است که ممکن است علاوه بر اسید استیک دارای فواید سلامتی نیز باشد. در این مطالعه، محققان از اسید لاکتیک به عنوان مقایسه یا دارونما استفاده کردند، زیرا طعم و ظاهری مشابه سرکه سیب دارد.

شرکت کنندگان نوشیدنی تعیین شده خود را صبح با معده خالی می نوشیدند. شرکت کنندگان همچنین آنچه را که در طول روز می‌خوردند در یک دفترچه رژیم غذایی نوشتند و فعالیت بدنی خود را نیز ثبت کردند. محققان درطول بازدیدهای ۴، ۸ و ۱۲ هفته‌ای خود، قد، وزن، دور کمر و چربی بدن شرکت کنندگان را اندازه گرفتند. آن‌‎ها همچنین یک نمونه خون از هر شرکت کننده برای اندازه گیری سطح گلوکز، تری گلیسیرید و کلسترول جمع آوری کردند.

محققان دریافتند افرادی که دوزهای روزانه سرکه سیب می نوشند، در هفته‌های چهارم، هشتم و دوازدهم این مطالعه، وزن بدن و توده بدنی خویش را در مقایسه با اولین بازدید کاهش داده بودند. بیشترین تغییرات وزن در بین افرادی که ۱۰ یا ۱۵ میلی لیتر سرکه سیب در روز مصرف می کردند، رخ داد. آن‌ها به طور متوسط حدود ۷ کیلوگرم وزن در طول ۱۲ هفته از دست داده بودند.

دور کمر و چربی بدن نیز در بین افرادی که سرکه سیب مصرف می‌کردند کاهش یافته و تغییرات مشابهی در بین سه گروه مشاهده شد. این کاهش فقط در هفته‌های هشتم و دوازدهم محسوس بود.

علاوه بر این، سطح گلوکز خون مشارکت کنندگانی که سرکه سیب مصرف کرده بودند در هفته‌های چهارم، هشتم و دوازدهم و تری گلیسیرید و کلسترول در هفته‌های هشتم و دوازدهم نسبت به اولین بازدید مطالعه کاهش یافته بود.

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.