کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی عرضه مستقیم تخم مرغ به قیمت مصوب هر کیلوگرم ۱۲۰ هزار ریال را با همکاری سازمان تعاون روستایی در مناطق کم برخوردار استان به تصویب رساند.

عرضه تخم مرغ به قیمت مصوب در مناطق کم برخوردار خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار خراسان رضوی  در نشست کارگروه تنظیم بازار استان گفت: نرخ جدید مصوب تخم مرغ که از سوی ستاد تنظیم بازار کشور اعلام شده به قیمت هر کیلوگرم ۱۲۰ هزار ریال است.

سید حسن موسوی قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری در روز گذشته را ۱۳۰ هزار ریال ذکر کرد و افزود: مرغداران به دلیل داشتن دغدغه تامین نهاده دامی، با قیمت مصوب ۱۲۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم تخم مرغ موافق نیستند زیرا تولید با این قیمت صرفه اقتصادی ندارد. 

وی اضافه کرد: با این حال با اختصاص بخشی از سهمیه کنجاله دولتی به مرغداران استان، عرضه تخم مرغ به قیمت مصوب ۱۲۰ هزار ریال توسط برخی مرغداران در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین خراسان رضوی آغاز شده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار خراسان رضوی گفت: به دلیل شیوع کرونا و کاهش تولید واحدهای صنعتی که از گوشت مرغ پایان دوره برای تولید سوسیس و کالباس استفاده می‌کردند مقادیر زیادی از گوشت مرغ تخمگذار پایان دوره در سردخانه استان وجود دارد که تاریخ انقضای آن نزدیک است.

موسوی از کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی خواست گوشت پایان دوره مانده در سردخانه به قیمت هر کیلوگرم ۶۰ هزار ریال به عنوان مرغ دیرپز عرضه شود تا مورد مصرف خانوار قرار گیرد.

تغییرات قیمتی در خراسان رضوی 

کارشناس مسوول نظارت بر عرضه کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست به مقایسه قیمت چندین قلم کالایی از پنج شهریور ماه تا پنج مهرماه امسال در استان پرداخت و گفت: این مقایسه نشان می‌دهد که قیمت نخود کرمانشاهی، موز، پیاز زرد، برنج هندی، خرما، رب گوجه فرنگی، لپه، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و برنج ایرانی حداکثر بین ۱.۸ تا ۳۲ درصد افزایش یافته است.

عباس اخوان افزود: در این مدت قیمت سیب زمینی، روغن مایع، روغن نباتی، برنج پاکستانی و عدس در بازار خراسان رضوی تغییری نداشته اما قیمت شکر، چای، گوجه فرنگی بین ۳.۳ تا ۱۵.۸ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: از پنج شهریور ماه تا پنج مهرماه امسال قیمت کنجاله سویا ۴۰ درصد، جو خارجی ۱۱.۱ درصد، ذرت خارجی ۲.۹ درصد، سبوس گندم ۲.۲ درصد در بازار خراسان رضوی افزایش یافته اما قیمت گندم آزاد تغییری نداشته است.

کارشناس مسوول نظارت بر عرضه کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در این مدت جوجه یک روزه ۱۰۸ دهم درصد، تخم مرغ ساده ۵۵ درصد و گوشت گوساله ۴.۴ درصد افزایش قیمت یافته اما قیمت گوشت مرغ، بره زنده، گوشت گوسفندی، گوشت لاشه بین ۱.۸ تا ۹.۸ درصد کاهش داشته است.

اخوان افزود: در گروه لبنیات کره داخلی، در گروه آهن آلات "نبشی، میلگرد، پروفیل فولادی سبک و در گروه مصالح ساختمانی "آجر، گچ، سیمان خاکستری و سفید" تغییر نرخی نداشته اند اما شن به میزان ۱۶.۱ درصد کاهش قیمت یافته است.

موسسه صنعتی گوشت مشهد می تواند هر روز گوشت قرمز را با قیمت مصوب توزیع کند

مدیر موسسه صنعتی گوشت مشهد نیز در این نشست گفت: مرداد ماه سال گذشته متوسط قیمت لاشه گوسفندی در کشور هر کیلوگرم ۴۵۰ هزار ریال بود اما مرداد ماه امسال به ۴۱۸ هزار ریال و در شهریور ماه گذشته این قیمت به ۴۱۰ هزار ریال رسید.

سید مجید موسوی افزود: عوامل متعددی روی قیمت گوشت گوسفندی تاثیرگذار است اما این موسسه با اعلام قیمت در بارانداز کشتارگاه از افزایش این قیمت طی یک ماه اخیر جلوگیری کرده است.

وی قیمت تمام شده دام سنگین را بالا و بین هر کیلوگرم ۳۳۰ تا ۳۵۰ هزار ریال دانست و اضافه کرد: طی یک ماه گذشته قیمت هر کیلو لاشه گوساله از ۴۶۰ هزار ریال به ۵۶۰ هزار ریال رسیده است.

مدیر موسسه صنعتی گوشت مشهد گفت: این موسسه، برای ساماندهی دامداران وارد عمل شده است به صورتی که آنها دام را تحویل این موسسه داده و پولشان را دریافت می کنند.

موسوی افزود: در صورتی که چهار تا پنج بارانداز در شهر مشهد در اختیار این موسسه قرار گیرد تا تابلوی قیمت گوشت در آنها نصب شود متعهد می‌شود که هر روز گوشت قرمز را با قیمت مصوب توزیع کند.

وی ادامه داد: همه افرادی که برای دریافت گوشت به کشتارگاه صنعتی مشهد می‌آیند، هویت دار شده‌اند و قراردادها نیز در این زمینه کنترل می‌شود.

او  صدور مجوز برای فروش آلایش از طریق موسسه صنعتی گوشت و قیمت‌گذاری گوشت قرمز به صورت هفتگی با هماهنگی اتحادیه و سازمان صنعت را خواستار شد.

ضرورت ساماندهی کشتارگاهها

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست در خصوص ساماندهی کشتارگاه‌ها گفت: کشتارگاه‌های شهرستانهای استان که عموما در اختیار شهرداریهاست نیز باید ساماندهی شود.

محمدرضا اورانی در خصوص کنترل قیمت گوشت نیز پیشنهاد داد: اگر آلایش گوشت به لحاظ قیمتی مدیریت شود یا حتی به قیمت بالا عرضه شود روی کاهش قیمت لاشه گوشت تاثیر زیادی خواهد داشت.

در این نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی مصوب کرد که از این پس فرآیند قیمت‌گذاری گوشت قرمز و آلایش آن حداکثر در بازه زمانی ۱۵ روزه توسط کمیته فرعی متشکل از دستگاه‌های جهاد کشاورزی، دامپزشکی، سازمان صنعت، موسسه صنعتی گوشت، اتحادیه گوشت دامی، نماینده استانداری و تعزیرات انجام گیرد.

همچنین اتحادیه صنف فروشندگان گوشت دامی نیز موظف شد در مدت دو هفته آینده برنامه اجرایی خود را برای ساماندهی کشتارکنها ارایه دهد.

عرضه سهمیه باقیمانده کالاهای اساسی ماه‌های محرم و صفر در شبکه توزیع

کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی در این نشست مصوب کرد که سهمیه باقیمانده ماه‌های محرم و صفر استان در کالاهای برنج، شکر، گوشت مرغ و گوشت قرمز به قیمت مصوب در شبکه زیر پوشش کارگروه تنظیم بازار استان و شبکه صنفی توزیع شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سهمیه ماه‌های محرم و صفر استان از سوی ستاد تنظیم بازار کشور به ترتیب ۱۵۰ تن گوشت گوساله وارداتی و ۸۰۰ تن گوشت مرغ است که تاکنون حواله برای توزیع ۵۹ تن گوشت گوساله و ۹۰ تن گوشت مرغ صادر شده است.

سعادت علی نیا افزود: از آنجا که حداکثر تاریخ مصرف محموله‌های مزبور ۳۰ آبان ماه است پیشنهاد می‌شود با حفظ سهمیه هیاتهای مذهبی و خیریه‌ها، باقی آن با قیمت مصوب در شبکه صنفی توزیع شود.

رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سهمیه شکر شهریور بخش خانوار این استان از محل ستاد تنظیم بازار کشور ۲ هزار و ۴۲۵ تن بوده که تاکنون هزار و ۱۱۱ تن جذب شده است.

حمیدرضا رجوعی افزود: همچنین سهمیه شکر صنف و صنعت استان در شهریور ماه ۹ هزار و ۷۴۱ تن بوده که از این میزان هفت هزار و ۵۰۷ تن جذب شده است.

وی اضافه کرد: سهمیه برنج ماه‌های محرم و صفر خراسان رضوی از ستاد تنظیم بازار کشور، ۲ هزار و ۵۰۰ تن بوده که تاکنون ۵۳۰ تن جذب شده است.

وی پیشنهاد داد سهمیه باقیمانده خراسان رضوی در گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج و شکر تا پایان ماه صفر با قیمت مصوب در قالب طرح "هر خانه یک حسینیه" در شبکه تنظیم بازار استان توزیع شود.

عدم موافقت با افزایش قیمت شن

کارشناس مسوول نظارت بر عرضه کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: درخواستی از انجمن شن مبنی بر افزایش قیمت شن و ماسه به این سازمان ارسال شده در حالی که امکان موافقت با آن میسر نیست.

اخوان افزود: شن و ماسه به لحاظ قیمت‌گذاری مشمول گروه سه کالایی می‌شود و قیمت، توسط واحد تولیدی تعیین می‌شود.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۳۹۸، انجمن شن خراسان رضوی درخواست افزایش قیمت داشته و نرخ شن و ماسه نیز افزایش یافته است با این حال این انجمن دائما با مکاتبات فراوان با این سازمان درخواست افزایش نرخ دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز دلیل اصرار انجمن شن برای افزایش قیمت را وجود واحدهای غیرمجاز شن شویی ذکر و بیان کرد: از آنجا که واحدهای غیرمجاز شن شویی محصول خود را ارزانتر عرضه می‌کنند قیمت مصوب برای شن و ماسه کفاف هزینه‌های آنها را نمی‌دهد.

محمدرضا مس فروش افزود: برخورد قانونی با واحدهای غیرمجاز عرضه شن و ماسه در خراسان رضوی آغاز شده است تا این صنف ساماندهی شده و دیگر درخواستی برای افزایش قیمت نداشته باشد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.