دادمان رئیس حوزه هنری تأکید کرد: هر کتاب احیای یک گنجینه ماندگار، ساخت یک سلاح بُرنده و رونمایی از یک سرباز کاربلد است.

هر کتاب، احیای یک گنجینه ماندگار است/ با آغاز دفاع مقدس، یک نبرد شبانه‌روزی در میدان فرهنگ و هنر شکل گرفت

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، مراسم رونمایی از کتاب «حاج‌ جلال» نوشته لیلا نظری گیلانده، امروز دوشنبه ۷ مهرماه همزمان با ایام هفته دفاع مقدس، با حضور محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری، حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، عبدالحمید قره داغی مدیر مرکز انتشارات سوره مهر و مرتضی سرهنگی برگزار شد.

این ‌کتاب که به‌ تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده، خاطرات حاج جلال حاجی‌بابایی را از سال‌های دفاع مقدس در بر می‌گیرد.

حاج‌جلال حاجی‌بابایی از رزمندگان سال‌های دفاع مقدس است که دو فرزندش شهید شده‌اند و حاج‌ قاسم سلیمانی سال ۹۷ به دیدارش در منزل او رفت.

در ابتدای این جلسه قره داغی با بیان اینکه خوشحالیم شرایطی فراهم شد تا این کتاب به چاپ برسد، بخشی از مقدمه کتاب «حاج جلال» را که به قلم نویسنده به رشته تحریر درآمده بود، بازخوانی کرد.

در ادامه سرهنگی یادآور شد: این کتاب از گونه ادبیات جنگ روستایی است که به نظرم اصیل ترین ادبیات در این حوزه است، به این دلیل که مردم عادی با آن درگیر هستند. حاج جلال و نیروهایش برای جنگ تمرین نکرده بودند و زندگیشان از راه کشاورزی می گذشت.

وی در ادامه افزود: من برای نگارش خاطرات حاج جلال خانم  لیلا نظری را معرفی کردم و می دانستم به خوبی با این کار ارتباط برقرار خواهد کرد. خوشبختانه لحن و شخصیت‌ها به خوبی درآمده و این کتاب، عاشقانه‌ای است پر از صداقت و احساس پاکیزه روستایی زندگی حاج جلال.

سرهنگی تأکید کرد: این کتاب داستان زندگی یک خانواده در جنگ است که همه آنها با علاقه و وابستگی هایی که دارند به جنگ می روند. همه ما می دانیم کم شدن یک جوان از یک روستا یعنی چه! یعنی از دست دادن یک نیروی کار و می‌دانیم پدری که چند پسر و دامادش شهید شوند چه معنی می‌دهد و چه احوالی دارد.  وقتی اخبار را دنبال می‌کردیم رسانه‌های خارجی مطالب توهین آمیزی را درباره رزمندگان ایران بیان می‌کردند و می‌گفتند نیروهای ایرانی با امواج انسانی موفق شدند فلان منطقه را به دست آورند، واژه امواج انسانی به ما توهین بود.

این نویسنده یادآور شد: مردم وقتی در شرایط جنگ قرار گرفتند یک دفعه همگی سرباز شدند و این کار دست دشمن داد. امروز سردار سلامی نقلی از امام داشتند با این مضمون که حضرت امام (ره) جای آخرت و دنیا را برای مردم عوض کرد. همه به مرگ غطبه می‌خوردیم و دوست داشتیم شهید شویم و تا می‌توانستیم سعی کردیم چهارچوب این سرزمین را نگاه داریم و این میسر نمی‌شد مگر این که حاج جلال از پسرهایش بگذرد. نه تنها پسرهایش که از دامادانش هم گذشت.

سرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: دوستان در سوره مهر زحمت بسیاری برای چاپ این کتاب کشیدند. این کتاب یکی از زیباترین آثار دفاع مقدس است که لایه‌ای از روستا و جنگ را به تصویر می‌کشد و این نهایت وفاداری به انقلاب و جنگ است.

وی در ادامه خطاب به دشمنان گفت: این امواج انسانی نیست، بلکه این شما هستید که امواج انسانی درست کردید که افراد را می‌خرید. این کتاب نهایت وفاداری به امام(ره) و انقلاب است.

در ادامه حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مجلس شورای اسلامی و فرزند راوی کتاب با ذکر خاطراتی از دیدار با رهبر معظم انقلاب و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: طی یک دیدار با مقام معظم رهبری مشغول معرفی خانواده‌ بود و به حضرت آقا گفتم: مادرم جانباز است. پدرم، برادرانم شهید، دامادهایم شهید. .. پس از سخنان من رهبر انقلاب فرمودند: ظاهرا فقط شما سالمید.

با اشاره به شخصیت حاج جلال عنوان کرد: مهمترین ویژگی ایشان این است که از هیچ کس طلبکار نیست. بسیار ساده زیست است و من هیچ گاه به یاد ندارم که حتی یک شب نماز شب را ترک کرده باشد.

وی تاکید کرد: حاج جلال زندگی بسیار ساده و معمولی دارد اما از نظر بینش سیاسی بسیار عمیق است و گاهی حرف‌هایی به من می‌زند که من شاید ده سال دیگر به عمق و صحت آن پی می‌برم.

حاجی بابایی با بیان خاطره‌ای گفت:‌ زمانی که می‌خواستم وزیر شوم با پدرم تماس گرفتم. گفتم پیشنهاد وزارت مطرح شده و می‌خواهم نظر شما را بدانم.ایشان یک جمله من گفت. اگر وزیر شوی برای انقلاب بیشتر کار می‌کنی؟ پاسخ دادم به نظرم اینگونه باشد. گفت اگر اینطور است خوب است. پدرم همیشه می‌گوید در مسئولیت‌ها اسیر دنیا و پول نشوید. خدمت را برای شهدا و مملکت انجام دهید.

در بخش دیگری از این مراسم، دادمان رییس حوزه هنری گفت: با آغاز دفاع مقدس بلکه پیش از آغاز آن، یک نبرد شبانه روزی در میدان فرهنگ و هنر شکل گرفت. با مبارزه به وسیله سلاح ادبیات پایداری به فضل روشنای خاطره ها انقلاب دست برتر دارد. همه ما قصد سربازی در این راه کرده‌ایم و فرمانده همه ما مرتضی سرهنگی است.

دادمان افزود: انشالله برای ۲۰ سال آینده پای این مأموریت خواهیم ایستاد و سربازی می‌کنیم. هر کتاب احیای یک گنجینه ماندگار است و ساخت یک سلاح برنده است و رونمایی از یک سرباز کاربلد است.

وی در پایان گفت: من می‌خواهم از نویسنده کتاب که امروز در جمع ما حضور ندارند تشکر کنم که به خوبی نشان دادند سربازی در این میدان را بلدند و می‌دانند چگونه باید از سلاح ادبیات استفاده کنند.

در ادامه این مراسم از این کتاب رونمایی شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.