۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
کد خبر: 721894

هرساله در فصل سرما با افزایش تعداد مبتلایان به آنفلوانزا مواجه هستیم؛ امسال اما به دلیل شیوع کرونا نگرانی‌ها دوچندان شده است. در این شرایط اقبال عمومی نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا افزایش بی‌سابقه‌ای پیداکرده و این در حالی است که خلف وعده‌های وزارت بهداشت در این زمینه تاکنون علاوه بر تشدید نگرانی مردم، سبب سرگردانی گروه‌های درخطر شده است.
این سرگردانی ازآنجا ناشی می‌شود که از چند روز قبل مسئولان وزارت بهداشت در مصاحبه با رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه ملی، از آغاز توزیع این واکسن در مراکز جامع سلامت خبر داده و از گروه‌های پرخطر مشمول دریافت رایگان واکسن آنفولانزا خواستند به این مراکز مراجعه کنند. این در حالی است که دست‌کم در مشهد هنوز واکسنی در اختیار مراکز و پایگاه‌های بهداشتی قرار نگرفته و مراجعه متعدد مردم و سپس دست‌خالی و گلایه‌مند بازگشتن آن‌ها همچنین سبب ناراحتی کارکنان این مراکز شده است که ناچارند چوب بدعهدی و اعلام خبر دروغ از سوی مرکزنشینان را بخورند.
در همین راستا پیرو بخشنامه وزارت بهداشت که قرار بود توزیع واکسن در سطح مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی سراسر کشور تا نیمه‌شب شنبه پنجم مهرماه جاری به پایان رسیده و تزریق آن به افراد واجد شرایط (زنان باردار، افراد بیش از ۶۵ سال سن و افراد دارای بیماری‌های خاص و پرخطر یعنی کودکان ۶ ماهه تا ۶ ساله، بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار، مبتلایان به دیابت و ...) از صبح یکشنبه آغاز شود، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرد که این واکسن‌ها هرچند در اختیار داروخانه‌ها قرار نگرفته اما در مراکز خدمات جامع سلامت توزیع شده است.
روز بعد هم رئیس مرکز بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد که توزیع واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های هدف در مراکز بهداشت و درمان زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی از صبح امروز به‌طور رایگان آغاز شد و گروه‌های هدف مشمول واکسیناسیون آنفلوانزا از این بابت نگرانی نداشته باشند و با رعایت دستورهای بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، برای دریافت واکسن به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.
همین مسئله سبب شد تا بار دیگر تعداد زیادی از افراد واجد شرایط –که عمدتاً بیمار و ناتوان و برای تردد خود دچار مشکل هستند- به مراکز و پایگاه‌های بهداشتی محل سکونتشان مراجعه کنند.
در عمل اما تا این لحظه(عصر دیروز) خبری از توزیع واکسن در سطح شهر مشهد نبود و پایگاه‌ها و مراکز جامع سلامت واکسنی در اختیار نداشتند که به مراجعان تزریق کنند. این ماجرا قصه توزیع ماسک را در اذهان زنده می‌کند که پیش‌ازاین درگیری‌های بسیاری را بین مردم و مراجعان با کارکنان مراکز جامع سلامت پدید آورده بود.
در همین حال اعلام شد بااینکه قرار بوده ۹۷ هزار دوز واکسن آنفولانزا به دانشگاه علوم پزشکی مشهد اختصاص یابد اما تاکنون ۳۵ هزار دوز رسیده است و نیز این گفته مسئولان که به علت کمبود این واکسن در کشور، تنها زنان باردار، افراد بیش از ۶۵ سال سن و افراد دارای بیماری‌های خاص و پرخطر در اولویت هستند؛ بر نگرانی مردم افزوده است.
خلاصه اینکه این شیوه ارائه خدمات سلامت از سوی متولیان آن جز تهدید سلامت روحی روانی و حتی جسمی مردم، عایدی ندارد. روی سخنم با دولتمردان است؛ چرا درحالی‌که می‌دانید توان ارائه خدمات را در موعد مقرر ندارید، با وعده‌های واهی و دادن اطلاعات و اخبار نادرست، ضمن دامن زدن به نگرانی مردم، نارضایتی عمومی را شکل می‌دهید و سبب خدشه‌دار شدن زحمات و ایثارگری‌های سربازان خط مقدم دفاع از سلامت جامعه می‌شوید.
حالا هرچه به‌حق فریاد بزنید که واکسن آنفولانزا تا ۶۰ درصد می‌تواند افراد را در مقابل بیماری آنفولانزای فصلی ایمن کند، اما برای پیشگیری از کرونا تأثیری ندارد؛ چگونه می‌توانید انتظار داشته باشید که مردم باور کنند و آن را به‌حساب ناتوانی شما در تأمین تمام واکسن‌های موردنیاز جامعه نگذارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.