با وجود اینکه برخی افراد و تحلیلگران، عدم سابقه اجرایی رزم حسینی در وزارت صمت را به عنوان یکی از دلایل مخالفت احتمالی برخی نمایندگان با روی کار آمدن وی به عنوان وزیر صمت می‌دانند، اما باتوجه به برگزاری جلسات و تبادل نظر میان رزم حسینی و نمایندگان و رفع ابهامات و نزدیک تر شدن فضای دولت و مجلس به یکدیگر، به نظر می‌رسد جو مجلس برای دادن رأی اعتماد به وی مثبت باشد.

از خراسان به سوی «صمت»

قدس آنلاین: جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی وزارت صمت در حالی قرار است امروز برگزار شود که تا پیش از این مباحث فراوانی درباره گزینه‌های احتمالی مطرح بود و اکنون که علیرضا رزم‌حسینی از سوی دولت به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شده، حواشی مربوط به حضور یا عدم حضور رئیس جمهور در جلسه امروز رأی اعتماد و دفاع از وزیر پیشنهادی در جریان است.

گرچه علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس پیش از این گفته بود هیئت رئیسه با درخواست دولت برای سخنرانی رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس در جلسه رأی اعتماد به وزیر صمت مخالفت کرده و حتی طبق قانون امکان سخنرانی معاون اول رئیس جمهور نیز وجود ندارد.

حسینعلی امیری: رئیس جمهور تابع نظر ستاد کروناست

اما حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در واکنش به سخنان وی گفت: راجع به نحوه حضور رئیس‌جمهور با مجلس صحبتی نداشتیم؛ چراکه رئیس‌جمهور خود را تابع نظر ستاد می‌داند و ستاد ملی مبارزه با کرونا هم تاکنون چیزی را اعلام نکرده است.

بدین ترتیب با اینکه مطرح شد حضور یا عدم حضور رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد تابع نظر ستاد ملی کرونا خواهد بود، اما سیدمحسن دهنوی دیگر عضو هیئت رئیسه مجلس نیز روز گذشته در توییتر خود نوشت علیرضا رزم‌حسینی وزیر پیشنهادی صمت تنها در جلسه رأی اعتماد در مجلس حاضر می‌شود.

با تمام این تفاسیر، رئیس جمهور چند روز پیش با ابراز اطمینان از اینکه نمایندگان مجلس هم به حساسیت شرایط جنگ اقتصادی توجه دارند و هم به اهمیت نقش وزارت صمت در رفع مشکلات مردم در حوزه توزیع و تنظیم بازار و مقابله با بی‌انضباطی در بازارها آگاهند، اظهار امیدواری کرد با رأی اعتماد قوی مجلس به رزم‌حسینی، بتوان کارنامه خوبی برای مجلس و دولت در خدمت به مردم، جهش تولید و پیروزی در جنگ تحمیلی اقتصادی رقم زد.

حواشی مربوط به حضور یا عدم حضور رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد در حالی در تا همین امروز در جریان بود که وزیر پیشنهادی صمت در روزهای اخیر تلاش‌ها و جلسات مختلفی را با نمایندگان و اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای ارائه برنامه‌ها و سوابق کاری خود داشت تا بتواند پیش از جلسه امروز، آرای موافق نمایندگان را با خود همراه کند.

در همین راستا، مهم‌ترین موضوعی که این روزها درباره رزم حسینی مطرح می‌شد درباره دو تابعیتی بودن وی بود که موج انتقادهای نمایندگان را به همراه داشت و هر کدام در جلسات مختلفی که با وی داشتند درستی یا نادرستی این ادعا را جویا شدند. ادعایی که وی در دیدار با اعضای فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی پاسخ آن را داده و گفته است من نه تابعیت و نه اقامت کشور دیگری را دارم و فرزندانم در خارج از کشور نیستند.

اعلام موضع نهایی فراکسیون جبهه انقلاب اسلامی در دقیقه ۹۰

البته فراکسیون جبهه انقلاب اسلامی با وجود برگزاری جلسه با رزم حسینی و استماع نظرات وی، تلاش کرد بررسی نهایی صلاحیت وزیر پیشنهادی و اعلام موضع خود را تا جلسه امروز صبح فراکسیون طول دهد تا جمع‌بندی نهایی این فراکسیون نیز در دقیقه ۹۰ رسانه‌ای شود. موضوعی که مجتبی یوسفی، سخنگوی فراکسیون در مصاحبه ای درباره آن اظهار کرد که تاکنون فراکسیون جبهه انقلاب اسلامی دو جلسه با حضور آقای رزم حسینی وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت صمت برگزار کرده است. در نهایت قرار شد تا صبح سه‌شنبه فراکسیون جبهه انقلاب اسلامی جلسه ای تشکیل داده و به جمع‌بندی نهایی برای رأی اعتماد به صلاحیت ایشان برسد.

اما این تنها جلسه رزم حسینی با نمایندگان نبود و حضور در جلسات مختلفی همچون مجمع نمایندگان استان تهران، کمیسیون جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، فراکسیون توسعه پایدار و تأمین مالی، کمیسیون صنایع و معادن و فراکسیون زنان مجلس و ارائه برنامه‌ها و تبادل نقطه نظرات میان نمایندگان و وزیر پیشنهادی، از دیگر تلاش‌های وی برای رسیدن به ساختمان وزارت صمت بود.

برنامه‌ ۴۹ صفحه‌ای رزم حسینی برای صمت

علاوه بر این اقدام‌ها، به نظر می‌رسد وزیر پیشنهادی براساس برنامه ۴۹ صفحه ای خود، قرار است برنامه راهبردی اجرایی وزارت صنعت و نیز برنامه اجرای مردمی کردن اقتصاد مقاومتی با الگوی قلعه ‌گنج را در صورت دستیابی به پست وزارت دنبال کند. همچنین در این برنامه، موضوعاتی همچون الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی با هدف مشارکت مردمی، توجه ویژه به معیشت مرزنشینان و مرزها، ستاد ویژه تدابیر اقتصادی برای شرایط تحریم، صنعت خودرو، صنعت لوازم خانگی، توسعه فولاد، توسعه صادرات، نساجی و پوشاک، توجه ویژه به تولید داخل، الگوی کسب و کار برای صنایع کوچک، اصلاح فضای کسب و کار و صدور مجوز و همچنین مدیریت بازار و نظارت و بازرسی درنظر گرفته شده است.

فضای مثبت مجلس درباره وزیر پیشنهادی

با وجود اینکه برخی افراد و تحلیلگران، عدم سابقه اجرایی رزم حسینی در وزارت صمت را به عنوان یکی از دلایل مخالفت احتمالی برخی نمایندگان با روی کار آمدن وی به عنوان وزیر صمت می‌دانند، اما باتوجه به برگزاری جلسات و تبادل نظر میان رزم حسینی و نمایندگان و رفع ابهامات و نزدیک تر شدن فضای دولت و مجلس به یکدیگر، به نظر می‌رسد جو مجلس برای دادن رأی اعتماد به وی مثبت باشد. حتی در این بین برخی نمایندگان، نزدیک بودن دیدگاه‌های رزم حسینی به دیدگاه مجلس درباره ضرورت انجام حرکت جهادی و عدم وابستگی به جریان‌های خاص را در بالا بودن شانس راهیابی وی به کابینه مؤثر می‌دانند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.