رئیس اتحادیه نانوایان مشهد گفت: متاسفانه تعدادی از واحدهای آزاد ما که از سال ۹۸ سهمیه آرد برای آنان مشخص شده‌ و باید از سامانه خرید کنند، برای خرید سهمیه خود دچار مشکلاتی هستند و به طور مثال نانوایی‌هایی در سطح شهر وجود دارند که ۱۰ کیسه آرد برای پخت لازم دارند اما پنج کیسه سهمیه آرد به آنان تعلق گرفته ‌است.

مشکل آرد نانوایی‌های مشهد کماکان باقی است

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی کشتگر  در خصوص کمبود آرد در نانوایی‌های مشهد اظهار کرد: تاکنون مشکل نانوایی‌ها حل نشده، کماکان مشکل آرد دارند و برای تامین مابقی آرد خود باید آن را از بازار آزاد با دو تا سه برابر قیمت خریداری کنند و زمانی که آرد را با قیمتی بالاتر خریداری کنند، قاعدتا نمی‌توانند قیمت مصوب را رعایت نمایند.

وی افزود: بسیاری از واحدهای یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای همواره تقاضا دارند تا سهمیه بیشتری برای پخت به آنان تعلق گیرد و برخی از واحدهای آزاد در استان وجود دارد که اصلا آرد ندارند، یعنی واحد صنفی پروانه کسب دارد، اما به این واحد آرد تعلق نگرفته ‌است.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در خصوص ناهماهنگی سهمیه تعلق گرفته به استان با حجم نیاز آن، گفت: استان خراسان رضوی و شهر مشهد با توجه به حجم و تعداد نانوایی‌ها سهمیه آرد کمی را دریافت می‌کند، در حالی ‌که ممکن است برخی استان‌ها در کشور با توجه به حجم نیازشان سهمیه‌ای مازاد بر نیاز داشته ‌باشند.

کشتگر با اشاره به صحبت‌هایی مبنی بر افزایش قیمت نان، تصریح کرد: هر ساله افزایش قیمت نان انجام می‌شود و ارتباطی با کمبود آرد ندارد. آبان ماه سال ۹۸ پس از پنج سال نرخ‌گذاری نان برای بخش دولتی مجددا انجام شد. در سال ۹۹ با وجود تورم موجود در کشور و اینکه از آبان ماه تاکنون مایه خمیر ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ و از ابتدای فروردین با ۳۰ درصد افزایش قیمت در بیمه تامین اجتماعی مواجه بودیم، باید این افزایش قیمت انجام شود. این موضوع اتفاقی‌ است که هر ساله رخ می‌دهد و ممکن است که نانوایی‌ها حتی با قیمت‌های جدید پس از دو ماه باز هم دچار مشکل شوند.

وی خاطرنشان کرد: دولت اعلام می‌کند که به نان یارانه تعلق می‌گیرد، در حالی‌ که این یارانه تنها به ۲۵ درصد مواد اولیه نان تعلق گرفته و ۷۵ درصد مابقی مواد اولیه همچنان بدون یارانه و با افزایش قیمت‌های روزانه خریداری می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد بیان کرد: نانوا واقعا به مرز استیصال رسیده‌ و نمی‌توان با بخشنامه و به ‌صورت دستوری نرخ نان را نگه ‌داشت.

کشتگر در خصوص وضعیت نابسامان در نانوایی‌های سطح شهر، عنوان کرد: بسیاری از واحدهای نانوایی در سطح شهر اقدام به تعدیل نیرو کرده‌اند و در برخی از نانوایی‌ها، یک نیرو، کار دو نفر را انجام می‌دهد تا شاید بتوانند مقداری در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.

وی در خصوص لزوم تعادل بین کیفیت و قیمت گفت: ما همواره از لزوم حفظ کیفیت صحبت می‌کنیم، در حالی‌که کیفیت رابطه مستقیمی با قیمت و کارگر متخصص دارد و اگر ما نتوانیم هزینه یک کارگر را برابر چیزی که قانون کار اعلام کرده‌، پرداخت کنیم، در نانوایی نخواهد ماند.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد اضافه کرد: اتحادیه همیشه آماده ‌است تا با مدرک و به صورت مستدل آنالیز قیمت‌ها را در اختیار هر ارگانی قرار دهد تا بررسی کنند .

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.