سخنگوی دولت از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و عادی انگاری شرایط در سطح جامعه انتقاد کرد و با هشدار نسبت به عواقب آن از تصمیمات جدید در زمینه افزایش اختیارات استان‌ها برای اعمال محدودیت‎‌های جدید خبر داد.

انتقاد سخنگوی دولت از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی/ محدویت‌ها و مجازات‌های جدید برای متخلفان

قدس آنلاین: علی ربیعی در نشست خبری هفته‌ای با اصحاب رسانه با بیان اینکه در روزهای اخیر شاهد کاهش رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی هستیم، گفت: رابطه مشخصی بین رعایت پروتکل‌ها و میزان بیماری هست و متأسفانه حساسیت‌ها در استانها کاهش می‌یابد و بازگشت به عادات قبلی زندگی یکی از مشکلاتی است که با آن مواجهیم.

سخنگوی دولت از کاهش رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک به ۶۱/۸۵ درصد خبر داد و افزود: در صنوف هم اجرای پروتکلها کاهش پیدا کرده است. از این رو ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت اختیارات بیشتری به استان‌ها برای اعمال محدویت‌های جدید بدهد و همچنین برخورد با کسانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، در گستره بیشتری در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار داشت: ما قبلاً در مورد ادارات و اماکن عمومی برای الزام استفاده از ماسک از گذشته مقررات و مجازات‌هایی داشتیم. این بار مقرر شد برای برخورد با افرادی که در سطح جامعه از ماسک استفاده نمی‌کنند، بررسی‌هایی شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از دغدغه‌های ما همپوشانی آنفولانزا و کرونا در پاییز و زمستان بود، خاطرنشان کرد: بررسی کشورهای نیمه ‌جنوبی کره زمین نشان می‌دهد ابتلا به آنفولانزا به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و ماسک بسیار کاهش یافته و ما امیدواریم در کشور ما هم همین روند رخ دهد.

ربیعی گفت: به رغم این ما تاکنون یک و نیم میلیون واکسن وارد کرده‌ایم که برای افراد با ریسک بالا به درمانگاه‌ها داده شده و تا اواخر مهر ماه هم یک میلیون دوز دیگر به صورت رایگان برای این گروه‌ها اختصاص داده خواهد شد.

ایران در کنار ترکیه و روسیه آماده کمک به برقراری صلح پایدار بین آذربایجان و ارمنستان است

سخنگوی دولت با اشاره به تنش نظامی بوجود آمده  بین جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و تاکید بر اینکه تهران ما با دقت ونگرانی این مناقشه در مرزهای شمالی خود را رصد می کند، گفت: منطقه قفقاز در طول قرن‌های متمادی در زیر چتر وحدت بخشِ حوزه تمدنِاسلامی-ایرانی، جغرافیای همزیستی وآشتی ادیان، زبان‌ها و هویت‌های فرهنگی و دینی گوناگون بوده اما از هنگامی که برجسته سازی استعماریِ اختلاف های هویتی عرصه را بر مشترکات قرونِ تمدنی تنگ کرد، شاهد عملیاتی از قبیل مهندسی ترکیب جمعیتی وپاکسازی های قومیتی وتبعید های دسته جمعی بوده ایم.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه معتقدیم جمهوری آذربایجان وجمهوری ارمنستان با الهام وانرژی گرفتن از تاریخ و از عصر همزیستی تمدنی در قرون پیشا ف

استعماری وبا تکیه بر مشترکات فرهنگی خود می توانند راهی صلح آمیز برای اسکان آوارگان و برای بازگشت به دوران پیش از اشغال بیابند اظهار داشت: جمهوری اسلامی آماده کمک به برقراری صلح پایدار در این منطقه است.

سخنگی دولت با تاکید بر اینکه مواضع جمهوری اسلامی در خصوص ضرورت رعایتِ وبه رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بسیار روشن است ، گفت : دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها براین حق مشروع درچارچوب حقوق بین الملل وقطعنامه های سازمان ملل تاکید کرده است. ما همچنین براین باوریم که اختلاف دوکشور همسایه جمهوری آذربایجان وجمهوری ارمنستان راه حلِ صلح آمیز دارد و ایران وترکیه و روسیه می‌توانند در جهت اجرایی سازی قطع نامه‌های سازمان ملل به این دو کشور دو همسایه را کمک کنند تا اختلافات خود را در اشکال مسالمت آمیز حل کنند.

تامین ارز ۳/۵ میلیون خرید اعتباری مانده در گمرکات

ربیعی با اشاره به بررسی موضوع کالاهای رسوب کرده و مانده در گمرکات و بنادر کشور در ستاد اقتصادی دولت گفت: وزیر اقتصاد تدابیری اندیشیدند و  بخش  زیادی از این کالاها از گمرک ترخیص شدند و در ارتباط با کالاهایی که وارد گمرک شده ولی مجوز لازم از بانک مرکزی را دریافت نکرده بودند براساس تصمیم معاون اول در سفر به هرمزگان مقرر شد بانک مرکزی برای بیش از ۳.۵ میلیون کالای دارای این وضعیت که تا ۵ مهرماه به طور اعتباری خریداری شده‌اند، ابانک مرکزی قدام به تامین ارز کند تا این کالاها از گمرک ترخیص شوند

وی افزود: برخی از این کالاها نهاده‌های کشاورزی و بخشی دیگر مواد اولیه کارخانجات و یا ماشین آلات خطوط تولیدی است. به تولیدگران وارد کننده و تجار توصیه می‌کنیم از این فرصت که با هماهنگی وزارت‌خانه های صمت و اقتصاد و بانک مرکزی به وجود آمده است استفاده و نسبت به تخلیه بار خود اقدام کنند.

شایعات در مورد فروش نفت ایران مشکوک و جعلی است

سخنگوی دولت درباره خبرهای غیر رسمی منتشر شده از افزایش فروش نفت ایران در یک ماه اخیر با وجود تحریم ها، نیز گفت: الان اخبار مشکوک و جعلی و تحریک کنننده زیادی منتشر می‌شود. که برخی از آنها با هدف های خاص و مشکوک است.

وی با بیان اینکه وزارت نفت ما همه تلاشش را برای فروش نفت بکار می‌گیرد تا بتواند نفت صادر کند و در دوران تحریم این تلاش چند برابر شده ، افزود: ولی چون سیاست ما انتشار اطلاعات این چنین در شرایط جنگ اقتصادی نیست آمار اینگونه را منتشر نمی کنیم.

هیچ روستای مرزی تخلیه نشده

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره گزارش های منتشر شده درباره تخلیه برخی از روستاهای مرزی در غرب کشور و گمانه ها در مورد ارتباط سفر وزیر خارجه عراق با این اتفاق با انتقاد از شایعه سازی ها درر این زمینه گفت: در این گزاره پرسشی چند اطلاعات غلط وجود دارد. من در جریان این تصمیمات از قبل بوده‌ام و می دانم چنین ادعایی صحت ندارد.

وی افزود: . در سالهای گذشته که حداقل بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال است به دلیل مسائل امنیتی هم به دلیل دفاع از شهروندان و هم جلوگیری از حضور گروه های تروریستی، روستاهای مرزی به سه دسته تقسیم شد و قرار شد با تفاهم اهالی و دادن هزینه انتقال توسط دولت برخی از این روستا ها انتقالپیدا کنند از جمله روستاهیی که در منطقه صفر مرزی بودند و مورد تعرض قرار می ‌رفتند.

ربیعی با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به تغییرات در شرایط امنیت مرزی یک کارگروه ویژه مرزی تشکیل شد که در حال تجدید نظر هستند.، افزود: در خصوص این روستاهایی که ادعا شده نه انتقالی صورت گرفته و نه درگیری رخ داده. هیچ کسی به این روستاها نرفته که بگوید بروید.،چه رسد به اینکه آنرا مرتبط کنیم به سفر وزیر خارجه عراق. سیاست دولت اینست که مرز نشینان عامل امنیت هستند و جمعیت مرزی را دارای آثار مثبت اقتصادی و امنیتی می‌دانیم.  

امارات و بحرین فقط رابطه چند ساله خود را اسرائیل را علنی کردند

وی درباره عادی سازی روابط برخی از کشورهای عربی و ادامه این روند و احتمال ایجاد خطر درگیری نظامی با ایران هم تصریح کرد: اساساً از دیدگاه ما این تحول جدیدی نیست که رخ داده است زیرا این کشورها از 10 سال پیش به این سو ارتباط تنگاتنگی با رژیم صهیونیستی داشته اند و الان پروژه علنی سازی این رابطه برای شکستن قبح مسئله در افکار عمومی شان انجام گرفته است و بر این باوریم که در میان مدت افکار عمومی ملتهایشان بر ضد خود انها اقدام خواهد کزرد.

هیچ کشور عاقلی فکر جنگ با ایران را به خود راه نمی‌دهد

سخنگوی دولت گفت: فکر نمی‌کنیم هیچ کشور عاقلی فکر جنگ با ایران را به خود راه دهد. اتفاقاً معتقد هستیم ممکن است امنیت خود این کشورها با مداخله اسرائیل در امور داخلی‌شان به خطر بیافتد.

ربیعی در پاسخ به این سوال که گفته می شود روسیه و چین از ایران خواسته‌اند تا یک راه ارتباطی با آمریکا را باز بگذارد زیرا در شرایط موجود آنها نیز تحت تاثیر مناقشه ایران و آمریکا و فشار تحریم ها قرار گرفته اند با تاکید بر اینکه این ادعا را تایید نمی‌کنم، گفت: البته ما به حسن نیت دوستانمان شک نداریم و همراهیو کمک آنها حافظه تاریخی ما می ماند.

وی افزود: آنچه تردید داریم نیت آمریکا است. ما تردید خودمان را انتقال داریم و همه می دانند رژیم آمریکا است که مسیر دیپلماسی را به سمت زورگیری تغییر داده. ما همیشه آماده مسیر دیپلماسی برای اعتمادد سازی هستیم. آمریکا با ترور سردار ما این بی عاتمادی را هزار برابر کره تا زمانی که نتواند این اعتماد را باز سازی کند اتفاقی نمی‌افتد. مادامی که اقدامات خود را جبران کنند و به برجامی که از آن خارج شدند برگردند، پایبندی بر معاهدات باقی است.

کوپن مشکل زیرساخت و منابع مالی دارد

وی در رابطه با کوپنی شدن کارت الکترونیکی بیان کرد: ابن موضوع از دو سال گذشته و حتی زمانی که وزیر رفاه بودم مطرح شد. این طرح دو چالش جدی دارد. اولین موضوع منابع است که در شرایط فعلی تبصره ۱۴ خودش کسری دارد. از سوی دیگر قرار بود به کالا تبدیل شود و ما معتقد هستیم هماهنگی بودجه باید با سازمان بودجه انجام شود. مسئولیت تعادل‌های اقتصادی و کاهش تورم با ستاد اقتصادی دولت است و آقای جهانگیری ماموریت دوره‌ای داشتند که تاثیرات خود را می‌گذارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در مورد صادرات تخم مرغ تصمیماتی گرفته شد و قیمت مصوب آن مشخص شد. البته در چند روز اخیر من خودم تخم مرغ نگرفته‌ام. فعلاً در میادین میوه و تره بار این شرایط وجود دارد و در جاهای دیگر نیز به این تعادل خواهیم رسید. از ۱۴ میلیارد ارز اختصاصی برای کالاهای یارانه‌ای امروز به عددهای کمی رسیده‌ایم و این به زندگی مردم فشار آورده و باید تلاش کنیم تصمیمات غلط مشکل ایجاد نکند.

بزودی یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بازار سرمایه قرار می‌گیرد

ربیعی در رابطه با اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه و خروج پول‌های حقیقی از بورس و اینکه آیا نارضایتی مردم از شرایط امرز بورس، تصریح کرد: اولاً این تخصیص در آخرین جلسات هیئت امنای صندوق توسعه مورد تصویب قرار گرفته و به زودی در اختیار بازار سرمایه قرار خواهد گرفت. هموطنان عزیز ما بارها اعلام کردیم که بورس دارای فراز و نشیب است و فراز و نشیب جزء ذاتی بورس است و مانند سرمایه گذاری در بانک نیست.‌

وی افزود: تضمین دولت هیچ وقت این نبوده است و دولت گفته حمایت می‌کند. همه تلاش ما این است که هر که در بورس رفته نباید دچار مشکل شود. بورس تابع هزاران شرایط است و ممکن است بالا و پایین شود. با عرضه شرکت‌های مهم این کار را ادامه می‌دهیم. به زودی شرکت ستاره خلیج فارس وارد بورس خواهد شد

کارشناسان جعلی مامور تخریب بورس

سخنگوی دولت به ظهور برخی کارشناسان جعلی در فضای رسانه ای اشاره کرد که هر روز در حال تخریب بورس هستند و گفت: یک فایل صوتی را امروز برای آقای قالیباف اصل فرستادم گفت و اصلاً چنین شخصی وجود ندارد. صوتی از شاهپور محمدی منتشر شد که سریعاً از سوی آقای قالیباف اصل و خود آقای محمدی تکذیب شد. دیروز یک توئیت جعلی بی ادبانه از آقای همتی منتشر شد که جعلی بود و ایشان روحش هم خبر نداشت. تمام تلاش ما این است که بورس در دراز مدت سودآور باشد. تمام تلاش مان این بوده که شرکت‌های سودآور را عرضه کنیم و در این زمینه هم کوتاهی نشده است.‌

جنگ اقتصادی امروز، خشن‌تر از جنگ تحمیلی است

وی در ادامه در رابطه با ارزیابی دولت از همزمانی موضع گیری های آمریکا و انگلیس در روابط با ایران، تاکید کرد: آمریکا به دلیل موضع‌گیری های اخیر در انزوا قرار گرفته و سعی کرده وانمود کند اروپا با آن همراه است اما مواضع سه کشور اروپایی که عضو سازمان ملل هستند، این ادعا را تائید نمی‌کند. آمریکایی‌ها می‌خواهند وانمود کنند اقداماتشان برای رسیدن به توافق است. آمریکا اگر به همان توافقات عمل کند، امکان صحبت کردن در دل همان توافق وجود دارد. ما همیشه دیپلماسی را در دل کار خود داشتیم و موضع ما از نخستین روز در انعقاد تفاهم برجام بوده که میز آن را بدون عذرخواهی و شرمندگی ترک کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره با اظهارات رئیس جمهور در مورد لعن و نفرین کاخ سفید ودر حالی که اینکه نمایندگان مجلس معتقد هستند برخی انتخاب برخی وزرای ضعیف و ناکارآمد از سوی آقای روحانی در نابسامانی کشور موثر بوده است ، گفت: گلایه ما از افرادی است  یک کلمه در مورد جنگ اقتصادی نمی‌گویند و دائماً نا امیدی ایجاد می‌کنند.  در حالی که باید این مسایل را متوازن ببینیم.

وی افزود: به اعتقاد من جنگ اقتصادی این دوره خشن‌تر و شدیدتر از دوران صدام علیه ماست. در دوران جنگ تحمیلی سالانه ۷ هزار میلیارد درآمد داشتیم و تعداد مردم کمتر بود. جامعه‌ای که سالانه درآمدهای ۱۲۰ میلیارد دلاری را تجربه کرده است اکنون در شرایطی است که حقوقش را نمی‌دهند. این را در کفه ترازو بگذارید. عده‌ای نمی‌خواهد ببیند جنگ اقتصادی چگونه حق زندگی و شرایط اقتصادی متناسب را سلب کرده است.

ربیعی ادامه داد: آیا در ۹۴ و ۹۷ شاخص‌های اقتصادی سیر صعودی نداست؟ در همین دولت بود. امروز دولت دارد هزینه دفاع از عزت ملی را می‌دهد. این شرایط زندگی مردم را سخت کرده است. اینکه دولت‌ها عاری از نقض و نارسایی هستند نه در ایران که در دنیا هیچ دولتی نیست که بتواند ادعا کند بی نقص عمل کرده است.

ما معتقدیم دو سال سخت را گذراندیم و فشار پیش رو را حتماً تحریم‌ها خواهند شکست. دولت آمریکا نمی‌تواند با این وسعت ادامه دهد. اروپا و دنیا همر :دوزفا یواهی نکرده است هرچند ما دل به کسی نبستیم اما چیزی نمانده که به نتیجه مقاومت برسیم.

قیمت دلار متعادل خواهد شد

ربیعی در رابطه با افزایش بی رویه قیمت دلار و برنامه فوری دولت برای کنترل آن، بیان کرد: وقتی با کمبود مواجه می‌شویم سیاست‌های خود را تغییر می‌دهیم. ما هفته‌های گذشته مصوب کردیم بدهکاران ارزی که وام گرفتند بتوانند ارز را با قیمت ریال دریافت کنند تا به بازار فشار نیاید. با تلاش وزارت نفت ما ناامید نیستیم و آقای همتی هم تلاش می‌کند و حتماً از افزایش قیمت‌های رو به صعود جلوگیری خواهد شد و قیمت ارز متعادل خاهد شد

سخنگوی دولت در رابطه با طرح جهش تولید مسکن و نظر دولت در مورد آن، گفت: ما معتقدیم طرح‌هایی که بدون مشورت با کارشناسان ارایه می‌شود اشکال ایجاد می‌کند. عدم توجه به مقدورات و منابع، بدون کسب دیدگاه دولت را مورد تایید نمی‌دانیم. حق مجلس است که طرح ارایه دهد اما معمولاً در شورای نگهبان یا در اجرای آن با مشکل مواجهه می‌شوند.

وی افزود: این طرح‌ها باید تاثیر مثبت و در طبقات کم برخوردار آثار منفی نداشته باشد. ما تشکر می‌کنیم از اینکه نسبت به معیشت مردم حساسیت وجود دارد اما بخش‌هایی از این طرح دارای مشکلات است و در سایر بازارها مشکل ایجاد می‌کند. نباید بار تکلیفی بانک‌ها را افزایش دهیم و دستوری سراغ بانک‌ها برویم؛ این‌ها همه تورم زا است و به کار تخصصی بیشتر نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.