حجت الاسلام رفیع پور با تاکید براینکه کاهش نرخ فرزندآوری در جامعه یک تهدید برای آینده کشور به شمار می‌رود، گفت: دولت باید بحث عدالت اجتماعی را جدی گرفته و از سیاست گذاری‌های غلط پرهیز کند.

کاهش نرخ تولید نسل، تهدید علیه جامعه اسلامی است/برای تشویق زوجین به فرزندآوری باید عدالت اجتماعی محقق شود

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی رفیع پور فقیه و استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به آماری که اخیرا در مورد کاهش فرزندآوری در ایران و رتبه اول آن در این زمینه در جهان منتشر شده است گفت: دلایل متعددی وجود دارد که منجرشده تا اقبال عموم جامعه به فرزندآوری کاهش پیدا کند که  مهمترین دلیل آن مسئله اقتصاد، معیشت و ابهامی است که در مورد آینده شرایط اقتصادی برای جامعه ما وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیع پور افزود: باتوجه به قیمت هایی که مرتب و فصلی بالا می رود، بیکاری، همچنین مشکلات مدیریت داخلی و تحریم های خارجی همه و همه اینها موجب شده که: اولا جوانان اقبالی به ازدواج نداشته باشند و در وهله دوم آنهایی که ازدواج کرده اند، اقدام به فرزندآوری نمی کنند و همچنین آنهایی که یک فرزند دارند به همین  بسنده کنند. لذا اگر در برخی کشورهای ثروتمند فرزندآوری به خاطر مشکلات فرهنگی و فکری و بحث سبک زندگی غربی،  کم شده و مردم با وجود اینکه امکانات خوبی دارند تعداد کمی فرزند میآاورند، اما در کشور ما به نظر من مهمترین عامل اقتصاد است.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: البته در کشور ماهم در برخی شهرها و مناطقی که رفاه بیشتری دارند و در میان افرادی که ثروتمند هستند باز دیده می شود که اقبال چندانی به فرزندآوری وجود ندارد که این موارد متاثر از فرهنگ غربی هستند و ارزش ها برایشان دگرگون شده است؛ به گونه ای که به فکر لذت های خود هستند و توجه به آینده کشور و لزوم تداوم نسل جوان ندارند.

وی در مورد نگاه قرآن و اسلام به موضوع فرزندآوری تصریح کرد: یکی از مسائلی که مورد توجه اسلام قرار دارد مسئله حفظ نسل مسلمین است و وظیفه ماست که این نسل را امتداد دهیم و از موانع و آفات آن جلوگیری کنیم. از این رو در اصل اهمیت فرزندآوری از منظر فقهی تردیدی وجود ندارد. بطور کلی همانطور که از مباحثی که علمای بزرگوار در سال هایی سیاست کشور ما مبتنی بر کاهش جمعیت بود مطرح کرده اند بر می آید، دو دیدگاه کلی در مورد فرزندآوری وجود داشته و دارد: دیدگاه اول همین است که فرزندآوری مطلوب است و تا زمانی که حاکم شرع تشخیص نداده است مشکلی در ازدیاد جمعیت وجود دارد، خوب است که انسان ها تا جایی که امکان دارند به عنوان یک ارزش دینی به فرزندآوری توجه داشته باشند آنی اباهی بگم الامم.. دیدگاه دوم این است که موضوع فرزند آوری و تولید نسل تابع شرایط زمان ومکان است؛ به گونه ای که اگر نیاز به ازدیاد تولید نسل باشد باید اینگونه باشد و اگر نیاز نیست به همان تعداد کم بسنده شود.

حجت الاسلام رفیع پور ادامه داد: در حال حاضر بحث در مورد اینکه کدام دیدگاه صحیح تر است سودی به حال ما ندارد؛ زیرا هر دو دیدگاه  اتفاق نظر دارند که اکنون باید تشویق و حمایت کنیم تا خانواده ها به فرزندآوری روی بیاورند. طبیعتا در شرایط کنونی کشور، شاید برخی باشند که شرایط فرزندآوری ندارند، از این رو تشویق کردن آنها جایی ندارد اما آن اقشاری که جزء قشر متوسط و مرفه جامعه محسوب می شوند را باید تشویق کرد تا این کاهش جمعیت را تا حدی جبران کنند، البته باید شرایط و زیرساخت مناسب آن را هم فراهم کرد تا همه بتوانند از نعمت فرزند داشتن برخوردار باشند.

این کارشناس امور فقهی با تاکید براینکه کاهش نرخ فرزندآوری در جامعه یک تهدید برای آینده کشور به شمار می رود گفت: همین امروز  هم که به ورودی مراکز علمی کشور می نگریم و نگاه دقیقی به اطراف و اکناف خود داشته باشیم به آسانی متوجه می شویم که کشور عزیز ما به چه سمتی در حال حرکت است؛ به گونه ای که افراد مجردی را در سنین بالا داریم که تمایلی به ازدواج ندارند، افراد متاهلی را می بینیم که بچه نمی آورند، افرادی را می بینم که همه شرایط را دارند اما یک فرزند دارند و به شدت با کاهش جمعیت روبه رو هستیم. جامعه ما به سرعت در حال پیر شدن است و همه مسئولان کشور ما باید این مسئله را به عنوان یک خطر جدی قلمداد کنند و سیاست گذاری ها و برنامه های خود را به این سمت معطوف کنند تا مردم تشویق و ترغیب به فرزندآوری شوند.

وی توضیح داد: بحث فرزندآوری مسئله ای نیست که به صورت دستوری تحقق پیدا کند، بلکه یک مسئله واقعی است که زوجین باید به آن رغبت کنند. امروز مانند گذشته نیست که خانواده فرزندی می آورد و فقط تامین خوراک او کفایت می کرد، بلکه افراد متوجه شده اند بچه به تفریح، رفاه، آموزش، بهداشت و هزار مسئله دیگر نیاز دارد و نمی پذیرند که فرزندانشان در زحمت و رنج زندگی کرده و بزرگ شود. لذا باید بحث عدالت اجتماعی را جدی گرفت، از سیاست گذاری های غلط پرهیز کرد، معیشت مردم را تدبیر کرد، مشکلات داخلی و خارجی را مرتفع وتدبیر نمود.

این کارشناس تصریح کرد: ما نمی توانیم همه چیز را با هم بخواهیم، اگر دولت این موضوع را یک تهدید قلمداد می کند و مسئله مهمی برای آن است، باید بین برنامه ها و سیاست گذاری های خود اولویت بندی کند و برای این مسئله اولویت بسیار بالایی قرار دهیم، چرا که با مشکلات دیگر قابل مقایسه نیست و یک تهدید است و مشکل کاهش جمعیت گریبان ما را گرفته است.

حجت الاسلام رفیع پور در مورد وظیفه دولت در قبال این مسئله مهم گفت: مدیران ناشایست باید برکنار شوند و مدیران قوی و با انگیزه منصوب شوند تا امور را ترتیب دهند، سیاست های تشویقی باید افزایش یابد و کسانی که یک فرزند می اورند به یک میزان تشویق شوند کسانی که فرزند دوم و بیشتر را می آورند مشوق های بیشتری برای آنها در نظر بگیریم. در واقع باید در سطح کلان برنامه ریزی و زیرساخت های آن را فراهم کنیم؛ چون انسان ها به صورت طبیعی علاقمند به فرزندآوری هستند اما باید زمینه آنها فراهم باشد. البته یک سری مسائل فرهنگی هم باعث شده که برخی بگویند یک فرزند و نهایتا دو فرزند کافی است که این موضوع و اهمیت تهدیدی که کاهش جمعیت برای کشور دارد را رسانه ها و مسئولان امر باید تبیین کنند و بحث سبک زندگی اسلامی و تفاوت آن با زندگی غربی باید بصورت مستدل تبیین و تبلیغ شود. شاید در شرایط عادی یکی دو فرزند برای هر خانوار کافی باشد اما اکنون که با بحران کاهش جمعیت و پیری جامعه روبه رو هستیم، کسانی که شرایط مالی و جسمی و روحی آنها مساعد است، خوب است که به فرزندآوری تشویق شوند و تا حدی کمبود جمعیت را جبران کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.