حسین محمودی گفت: تمام راه‌های تأمین بودجه دولت تورم زاست لذا در شرایط سختی که مردم نیازمند حمایت هستند باید از آنها حمایت‌های اساسی صورت داد آن هم نه با روشهایی که منجر به افزایش تورم می‌شود.

معیشت مردم با ۶۰ هزار تومان تأمین نمی‌شود/خودتحریمی‌ها باعث شده فقرا فقیرتر شوند

حسین محمودی اصل کارشناس اقتصادی در گفتگو با قدس آنلاین گفت: تحریم ها به شدت بر اقتصاد ایران فشار آورده و ناکارآمدی ها وسوء مدیریت‌ها هم بر این بحران افزوده است. به هر حال جامعه ایران و جامعه جهانی امیدوار است که در انتخابات آمریکا رئیس جمهور معتدل تری روی کار بیاید تا نسبت به تحریم ها و بازگشت به برجام اقدامات معقولی را انجام دهد.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: به هر حال حتی اگر آقای ترامپ باز هم انتخاب شود، به دلیل قطع امید از روی کار آمدن یک رئیس جمهور معقول درآمریکا، باید به لحاظ داخلی قوی شویم. بسیاری از سیاست‌های اقتصادی داخلی باید اصلاح شود چرا که محدودیت‌ها و خودتحریمی‌ها باعث فشار بیشتر به فقرا و فقیرترشدن فقرا و ثروتمندتر شدن ثروتمندها می‌شود.

استاد اقتصاد توضیح داد: با خود تحریمی‌ها زمینه را برای سوداگران و اختلالگران فراهم کرده‌ایم. ایران به بهشت سودجویان تبدیل شده است. شاید یکی از موافقین تحریم کشور همین سوداگران هستند همین پولدارهای خدانشناسی هستند که انصاف ندارند و باعث فقیر تر شدن جامعه می شوند. طبیعتا در چنین شرایطی ناهنجاری‌های اجتماعی در واقع رشد فزاینده ای خواهد داشت لذا باید تدابیر ویژه‌ای برای این موضوع اندیشیده شود.

حسین محمودی اصل گفت: مسوولین ما قبل از اینکه اقتصاد ما به این وضعیت بیفتد خیلی پیشتر ها باید اصلاحات اقتصادی را در دستور کار خود قرارمی‌دادند که یکی ازاین اصلاحات، اصلاحات بودجه ای است.

وی دراین باره افزود: بودجه شرکتهای دولتی تقریبا دو سوم بودجه عمومی کشور است. ما می‌توانستیم در عرض یک برنامه پنج ساله از طریق افزایش بهره وری و از طریق کاهش هزینه‌ها باری از دوش دولت برداریم تا دولت  چابک تر شود و با اصلاح بودجه شرکت‌های دولتی بر بودجه عمومی افزوده شود این مساله یک نیاز است در زمانی که درآمدهای دولت به حداقل خود رسیده است تا دولت مجبور به چاپ اوراق یا چاپ پول شود.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: تمام راه‌های تأمین بودجه دولت تورم زاست. لذا در شرایط سختی که مردم نیازمند حمایت هستند باید از آنها حمایت های اساسی صورت داد آن هم نه با روشهایی که منجر به افزایش تورم می‌شود.

کارشناس اقتصادی درباره طرح کمک معیشتی به مردم که پیشنهاد مجلس شورای اسلامی گفت: به هر حال وضعیت تورمی در کشور آنقدر بالاست که در بخش‌های مهمی مثل مسکن و... نمی‌توان از مردم حمایت کرد بنابراین مجلس حمایت کالایی را در قیمتهای ۶۰ تا ۱۲۰ هزار تومان را در دستور کار خود قرار داده است.

استاد اقتصاد دراین باره خاطر نشان کرد: قطعا با شصت هزار تومان نمی‌توان از مردم حمایت کرد نه از سفره نه از معیشت مردم، حتی گاه همین اتفاقات بحث سهمیه بندی و بحث های دیگر به بازار فشار می آورد. این روش حمایتی می‌تواند منجر به افزایش پایه پولی و تورم بیشتر بر جامعه شود. قطعاً نباید به این موضوعات ساده بنگریم، بلکه باید بدانیم که اوضاع اقتصادی بسیار پیچیده است.اگر تصمیمات مناسبی برای کاهش نرخ تورم و مشکلات اقتصادی اتخاذ نشود  وضعیت معیشتی مردم به شدت بدتر می‌شود. لذا برای حمایت از مردم باید بهترین تصمیم آن هم تصمیمی غیر ازکاهش تورم نیست را اتخاذ کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.