دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونای کشور با اشاره به اینکه هنوز زمان برای تزریق و استفاده از واکسن آنفلوآنزا داریم، تأکید کرد:مردم نگران رسیدن یا نرسیدن واکسن آنفلوآنزا نباشند و همین سه روش زدن ماسک، شستن دست‌ها و رعایت فاصله فیزیکی را برای پیشگیری از کرونا و آنفلوآنزا ادامه دهند.

مردم نگران رسیدن یا نرسیدن واکسن آنفلوآنزا نباشند فقط پروتکل‌ها را رعایت کنند/ جایی برای بستری بیماران جدید نداریم

قدس آنلاین؛ روز گذشته «عباسعلی کریمی» رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست هیات‌رییسه این دانشگاه با روسای بیمارستان‌های وابسته گفت: نمودارهای ورود و خروج و بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها نشان می‌دهد که کار از موج اول، دوم و سوم گذشته و با اپیدمی ممتدی روبه‌رو هستیم.

دکتر «مینو محرز» عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونای کشور در رابطه با چیستی «همه گیری ممتد» و آخرین تحولات بالینی پیرامون شیوع کرونا در گفت گو با قدس آنلاین گفت:«همه گیری ممتد» یعنی انقدر تعداد مبتلایان و مراجعان به اندازه ای افزایش یافته است که دیگر در بیمارستان ها و مراکز درمانی جایی برای بستری کردن بیماران نداریم.

وی افزود: متاسفانه روند بیماری در میان اعضای خانواده ها شدت یافته است و مراجعین این روزهای ما را اعضای یک خانواده تشکیل می‌دهند. هیچ وقت حتی در اسفند و فروردین با چنین موجی از هجوم بیماران به مراکز درمانی، مطب ها و بیمارستان ها سراغ نداشتیم. در حال حاضر برای بسیاری از مراجعین روند درمانی به صورت سرپایی انجام می‌گیرد.

محرز ادامه داد: شدت وخامت ابتلا به ویروس افزایش نیافته است بلکه ما با افزایش قدرت سرایت ویروس مواجه هستیم. مشکل اینجاست که وقتی تعداد مبتلایان افزایش می‌یابند، تعداد بیشتری احتیاج به بستری پیدا می‌کنند و تعداد بستری‌ها در مراکز ویژه نیز افزایش می‌یابد و می‌شود حال و روز این روزهای ما.

وی در رابطه با عدم توزیع به موقع واکسن آنفلوآنزا و احتمال کاهش اثربخشی این واکسن نیز گفت: ما معمولاً در ماه‌های آذر به بعد با شیوع آنفلوآنزا در کشور مواجه می‌شویم؛ بنابراین هنوز زمان برای تزریق و استفاده از این واکسن داریم؛ در نیمکره جنوبی که زمستان را گذرانده‌اند همین ماسک زدن، شستن دست‌ها و فاصله گذاری فیزیکی مانع از ابتلا به آنفلوآنزا شده است پس مردم نگران رسیدن یا نرسیدن واکسن آنفلوآنزا نباشند و همین سه روش را که برای پیشگیری از کرونا در پیش گرفته بودند ادامه دهند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونای کشور در رابطه با عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی مقابله با کرونا از سوی برخی از شهروندان نیز گفت: اگر یک نفر بدون ماسک ازخانه خارج می شود باید جریمه شود؛ چون این فرد علاوه بر خودش بقیه افراد جامعه را نیز در خطر قرار می‌گذارد. اینکه می‌بینیم در کشورهای دیگر برای افرادی که ماسک نمی‌زنند و پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، جریمه تعیین شده است برای این است که می‌بینند مردم رعایت نمی‌کنند. نکته ای که باید توجه کنیم این است که مردم باید سبک زندگی خود را با شرایط کرونایی تطبیق دهند.

محرز در باره احتمال بازگشت دورکاری ها نیز گفت: دورکاری از نظر بنده اقدام مناسبی بود اینکه چرا لغو شد احتمالاً به دلیل مشکلات اینترنتی و دیگر مسائلی بوده است که تصمیم گیری آن با ما نیست؛ ما فقط در حوزه علمی فعالیت می‌کنیم و پیشنهاداتمان را به کمیته و تصمیم گیرندگان ارائه می‌کنیم دیگر تصمیمات با آنها است. اینکه شاهد رشد موج جدید در اروپا و امریکا هستیم به همین دلیل است.

وی خطاب به مردم کشورمان گفت: پرسنل و کادر درمانی خسته شده‌اند چه از لحاظ جسمی و چه روحی؛ ما هیچ گاه با این خیل مراجع بیمار بدحال و مرگ و میر مواجه نبوده‌ایم.بنابراین همه مردم باید رعایت کنند برای اینکه خودمان و عزیزانمان و هم وطنانمان سالم بمانند. حداقل کاری کنیم که برای مراجعان بدحال تخت برای بستری باشد. هنوز مطالعات بالینی واکسن‌های اعلام شده کامل نشده است؛ پس همچنان باید این سه توصیه را رعایت کنند یعنی زدن ماسک، شستن مداوم دست ها و رعایت فاصله فیزیکی.

محرز با تأکید بر اینکه هیچ درمان دارویی انتخابی برای درمان کرونا(کویید ۱۹) نداریم؛ تصریح کرد: در حال حاضر با استفاده از برخی داروها که در بعضی از موارد در درمان بیماران بدحال بر آنها تکیه می‌شود، توانسته‌ایم بیمارانمان را بیشتر از مراحل اولیه پاندمی زنده نگه داریم؛ در حال حاضر از این نظر یعنی از نظر همین داروهایی که گفته شد وضعیت دارویی کشور مناسب است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.