علی ربیعی در گفت‌وگو با قدس آنلاین به ماجرای انتقاد وزیر بهداشت از اینکه تنها کسری از یک میلیارد یورو اعتباری که با اذن رهبری از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا به این وزارتخانه تعلق گرفت، اختصاص یافته و دلنوشته اخیر وی واکنش نشان داد و با تأکید بر اینکه بخشی از این اعتبار از اول قرار بود به صندوق بیمه بیکاری پرداخت شود گفت: این پول یکجا موجود و در یک حساب نبوده که ما به وزارت بهداشت بدهیم.

سخنگوی دولت: تا کنون ۵۰۰ میلیون یورو به وزارت بهداشت داده‌ایم/ آقای همتی برای تأمین و تبدیل ارز محدویت دارد

قدس انلاین: سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه در یکی دو ماهه اخیر دکتر نمکی بارها این موضوع را مطرح کرده‌اند که مقدار کمی از یک میلیارد یورویی که قرار بود با اذن رهبری از صندوق توسعه ملی برداشته شود برای مبارزه با کرونا در اختیار وزارتخانه قرار گرفته است و اخیرا هم مجدداً در یک دلنوشته این موضوع را تکرار کرده‌اند. حال این سوال پیش می‌آید که این مبلغ در کجا و با چه مجوزی صرف شده است؟، گفت: این پول از روزی که اجازه آن گرفته شد و برداشت از محل صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا تصویب شد. در همان زمان در جلسه سخنگویی اعلام کردم برای انجام دو کار صرف شده و محل خرج آن را هم اعلام کردم.

وی با بیان اینکه محل اول برای تقویت صندوق بیمه بیکاری برای کارگران بیکار شده ناشی از کرونا بودکه عدد آن خیلی جزیی بود و فکر می‌کنم تا الان حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای این کار اختصاص پیدا کرده است، اظهار داشت بقیه آن هم برای وزارت بهداشت بود

دکتر نمکی در دو جبهه کرونا و تحریم می‌جنگد

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بنابراین، این یک میلیارد یورو در جایی هزینه نشده که نیازی به گرفتن مجوز داشته و تخلفی صورت نگرفته. تصمیم دولت هم از ابتدا همین بوده است.

ربیعی با اشاره به اینکه آقای دکتر نمکی دوست قدیمی و سال‌های گذشته من است و او را فردی دلسوز، متعهد و نسبت به مسئولیت خود دارای حساسیت زیادی می‌شناسم، اظهار داشت: واقعیت این است که این روزها فشار زیادی ناشی از جنگ اقتصادی بر همه ارکان دولت وارد شده است. فشاری که نه بیان آن به مصلحت بود و نه بنایی برای بیان کردن آن بود.

وی گفت: طبیعی است این فشارها به همه دستگاه‌ها، خصوصا دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات منتقل می‌شود و مدیران دستگاه‌ها خودبه‌خود، تحت فشار قرار می‌گیرند و این اتفاق در تمام بخش‌هایی که باید به خدمت‌گیرندگان، خدمات بدهند به طور مستقیم رخ می‌دهد و کار آنها را با دشواری مواجه کرده است.

وی وزارت بهداشت و درمان را در خط مقدم حفظ جان و سلامت مردم  توصیف کرد و افزود: هم شرایط جنگ اقتصادی و هم ویروس کرونا توامان به این وزارتخانه فشار آورده است در حالی که حتی اگر کرونا هم نبود، تحریم و جنگ اقتصادی فشارهای زیادی بر این بخش وارد می کرد. کرونا بر این فشار اضافه کرده و وزارت بهداشت و درمان، دو فشار توامان را تحمل می‌کند و شرایط بسیار سخت‌تراست و با وجود شرایط سخت، این وزارتخانه مسئولیت مستقیم حفظ جان انسان‌ها را بر عهده دارد. البته همه در دولت و در جامعه مسئول هستند ولی خط اول وزارت بهداشت است.

ربیعی گلایه‌های دکتر نمکی  وزیر بهداشت رل دلسوزانه و کاملاً قابل درک خواند و تصریح کرد: معمولاً در شرایط دشوار کاری برای جذب منابع مورد نیاز، اختلاف میان بخشی میان توزیع کنندگان منابع و مصرف کنندگان منابع به‌وجود می‌آید و به طور طبیعی در سال‌های گذشته هم بوده است.

دکتر قاضی زاده هاشمی هم با من همین مشکل را داشت

وی خطر نشان کرد:  معمولاً در شرایط دشوار کاری برای جذب منابع مورد نیاز اختلاف میان بخشی بین توزیع کنندگان و مصرف کنندگان منابع اختلاف ایجاد می‌شود. اگر یادتان باشد وقتی وزیر رفاه بودم پول بیمه‌ها را باید می‌دادم که نداشتیم و وزارت بهداشت پول می‌خواست و نزاع من با دکتر حسن هاشمی همیشه همین مشکل بود یا خانم دستجردی هم همین مشکل را داشت.

آقای همتی نگران تورم و پایه پولی است

ربیعی گفت: من همانطور که شاهد بودم دکتر نمکی چگونه در حال تلاش است واقعا می‌بینیم که آقای همتی نگران افزایش تورم و افزایش قیمت پایه پولی است و برای ارز هم تلاش گسترده‌ای می‌کند.

بانک مرکزی در دسترسی به منابع و تبدیل ان محدودیت دارد

سخنگوی دولت ادامه داد: یک میلیارد یورو متعلق به صندوق توسعه ملی و منابع آن در سایر کشورها است و اینگونه نبود که در یک حساب و یکجا موجود باشد. اولا که دسترسی به این منابع با مشکل روبرو است و باید به مرور دسترسی به این منابع ایجاد شود و بعد تبدیل به ریال شود. از طرف دیگر وزارت بهداشت با بانک مرکزی ارتباط مستقیم ندارد و تخصیص‌ها را باید سازمان برنامه و بودجه بدهد.

 وی اظهارداشت: اگر آقای همتی دقت نکند و ریال ناشی از ارزی که به دستش برسد، نباشد باید اسکناس چاپ کند که آثار تورمی ویران کننده دارد بنابراین این چالش اصلی وزارت امورخارجه و بانک مرکزی است که این منابع را قابل دسترس کنند تا این پول به مرور وارد بازار شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: اتفاق دیگری که در وزارت بهداشت افتاده  این است که براثر کرونا درآمدهای بیمارستانی هم کاهش یافته است و مراجع برای جراحی و درمان به بیمارستان‌ها کم شده و تخت‌ها مجبورا در اختیار بیماران کرونا قرار گرفته است. کارانه‌های زیادی که باید به کادر پزشکی داده می‌شد عمدتاً به علت کرونا کاهش یافته است.

۵۰۰ هزار یورو به وزرات بهداشت پرداخته‌ایم 

ربیعی یادآورشد: طبق گزارش دریافتی از بانک مرکزی در پنج مرحله از ۱۳ اردیبهشت تاکنون، ۵۰۰ میلیون یورو را در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار دادیم. ۴۴۰ میلیون یورو پرداخت شده و هفته گذشته هم ۶۰ میلیون یورو تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی با تاکیدات در هیات وزیران، وصول ارزی را با سرعت بیشتری تبدیل خواهد کرد و در اختیار وزارت بهداشت می‌گذارد. نگرانی آقای نمکی قابل تقدیر است. جامعه هم مطمئن باشد ما همه تلاش خود را برای تقویت کادر پزشکی و درمانی به کار گرفتیم و ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.