رییس جمهور گفت: امروز در جنگ اقتصادی واقعیت‌ها نباید تحریف شود، باید به همان صورتی که هست مبدا تاریخ و مقدار مشکلات برای مردم تبیین شود.

روحانی: نیازمندی ارزی دستگاه‌ها با آنچه برایشان تأمین می‌شود، فاصله دارد

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی طی سخنانی در جلسه هیات دولت با اشاره به اقدام مجلس برای انتخاب وزیر پیشنهادی صمت، اظهار کرد: یکی از مسئولیت‌های مهمی که پستش چند ماه خالی بود با این رأی از امروز وزیرش مشخص شده و بار مسئولیت را به دوش گرفته است.  

وی افزود: وزارت صمت یکی از وزارتخانه‌هایی است که امروز در خط مقدم مبارزه با تحریم است، این وزارتخانه بار مسئولیت تامین کالاهای اساسی و ضروری و بخش بزرگی از بار تولید را به دوش دارد. البته وزارت کشاورزی و وزارتخانه‌های دیگر هم مسئولیت تولید در بخش خودشان را بر عهده دارند.  

رییس ‌جمهوری ادامه داد: چهار مساله مهم امروز بر دوش وزارت صمت است. اولین مساله، جهش تولید است و امسال همه مسئولیت داریم شعار جهش تولید را محقق کنیم تا در زمینه تولید حرکت ما بهتر از سال‌های قبل باشد.

روحانی تصریح کرد: کرونا و مشکلاتی که ایجاد کرده است، آماری که در چهار، پنج ماه اول سال داده شده نشان دهنده‌ آن است که نسبت به سال گذشته شاهد تولید بیشتری در بخش‌های تولیدی هستیم.  

وی با تاکید بر اینکه در کالاهای تولیدی از پتروشیمی تا لوازم خانگی و خودرو نسبت به پنج ماه نخست سال قبل رشد تولید داشته‌اند، گفت: مردم باید بدانند برخلاف سختی‌ها و فشار تحریم بخش تولیدی، هم در حوزه کشاورزی و هم در حوزه صنعت و هم در بخش‌هایی خدمات رشد داشته است. البته حوزه خدمات در بخش‌هایی عقب است اما جهش تولید به عنوان وظیفه مضاعف بر دوش ماست.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه صادرات کالا دومین وظیفه وزارت صمت در شرایط فعلی است، اظهار کرد: بار اصلی تامین ارز در سال‌های قبل مسئله نفت، میعانات و گاز بود اما شرایط ما مثل سابق نیست. برخی از دوستانی که در فضای مجازی اشاره کرده و می‌گویند قبل از این دولت، ایران تحریم بود و اکنون هم در تحریم هستیم و بعد می‌گویند شما می‌گفتید مشکلات به خاطر مدیریت است و امروز هم تحریم هستیم، امروز را چه می‌گویید، باید گفت جنگ اقتصادی در این سه سال بوده است.  

روحانی تصریح کرد: در دوران قبل، دولت حداقل روزانه یک میلیون بشکه نفت با قیمت ۱۲۰ دلار صادر می‌کرد. در سال ۹۲ قیمت نفت که کاهش یافت، هر بشکه نفت ۱۰۴ دلار بود. بانک‌های ما در شرایط امروز نبودند و شرایط بهتری را داشتند.  

وی یادآور شد: در دولت یازدهم شرایط بهتر بود و از لیست سیاه FATF خارج شدیم و متاسفانه مشکلاتی برای ما ایجاد شد زیرا لوایح چهار گانه دولت دچار مشکل شد که مورد تاکید دولت و جلسه سران سه قوه بود.  

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در بخش‌ صادرات نفت با مشکلات بیشتری روبه‌رو هستیم، ادامه داد: صادرات کالاهای دیگر باید این مساله را جبران کند. این مساله می‌تواند صادرات بخش‌های غیرنفتی باشد. همچنین تامین ارز مورد نیاز کشور بر دوش صادرات غیرنفتی است که البته کشاورزی و خدمات و صادرات برق را هم شامل می شود اما بار اصلی در بخش صادرات بر دوش بخش صنعت است و امروز صادرات کالاهای تولیدی کشور برای ما بسیار اهمیت دارد.

روحانی با اشاره به اینکه تهیه کالاهای ضروری برای کشور سومین وظیفه وزارت صمت است، گفت: وزارت صمت دستگاهی است که به طور مداوم و ساعتی باید مراقب باشد چه کالایی در بازار موجود است و یا چه کالایی کمیاب است کدام کالا باید خریداری و وارد شود و چه کالایی در اولویت است.

وی یادآور شد: البته برخلاف وجود کرونا و تحریم در تامین کالاهای اساسی دچار مشکل نبودیم و این کالاها به موقع وارد بازار شده است. شاید در قیمت ها اشکالاتی وجود آمده که موضوع دیگری است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه میان نیازمندی ارزی دستگاه‌های کشور با آنچه امروز در ارز برای آنها تامین میشود مقداری فاصله دارد، اظهار کرد: به دلیل شریط موجود است که این فاصله ایجاد شده است اما در بسیاری از مشکلات امروز باید آدرس صحیح به مردم بدهیم که چرا این مشکلات وجود دارد.

روحانی ادامه داد: مشکلاتی ساختاری از قدیم بوده و ممکن است مشکلات مدیریتی هم وجود داشته باشد، مهم این است که باید ببینیم درصد اینها در این شرایط جنگ اقتصادی به چه میزان است پس برخی دوباره شرایط کنونی را با شرایط تحریم مقایسه نکنند.

وی تصریح کرد: واقعیت‌های جامعه را تحریف نکنیم، همان طور که رهبری گفتند واقعیت‌های دفاع مقدس نباید تحریف شود امروز هم در جنگ اقتصادی واقعیت‌ها نباید تحریف شود باید به همان صورتی که هست مبدا تاریخ و مقدار مشکلات برای مردم تبیین شود.

روحانی ادامه داد: مثلا عده‌ای می‌گویند که این هشت سال جنگ که با عراق داشتید قبلا هم بوده، مثلا سال ۱۳۵۱ یا ۵۲ هم با عراق جنگ بوده است، آن زمان فقط چند درگیری کوچک مرزی بوده  که چند نفر هم کشته شدند و چند نفر هم اسیر شدند. آن درگیری کوچک را با  دوران جنگ هشت ساله نباید مقایسه کرد.  

رییس جمهور یادآور شد: تحریم هم در سال‌های قبل بوده و تحریم بیشتر و گاهی هم کمتر شده است. اما جنگ اقتصادی از سال ۱۳۹۷ شروع شده است. نباید آدرس و تاریخ اشتباه داده شود و شاهد تحریف واقعیت باشیم بلکه باید واقعیت‌ها را برای مردم بیان کنیم. البته معنایش این نیست که ما در برابر توطئه‌های دشمنان ترسیدیم و عقب نشینی کردیم یا مشکلی داریم. شرایط جنگ با شرایط صلح متفاوت است، همه باید این واقعیت‌ها را بدانند بر آن دقت کنند.

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر بازار چهارمین وظیفه وزارت صمت است، گفت: باید در شرایط جنگ از بازار، انبارها و گمرک مراقبت کنیم؛ این تصمیماتی که در روزهای اخیر در دولت گرفته شده برای این است که بانک مرکزی و گمرک کمک کنند تا کالاهای دپو شده که مجموعا ۸ میلیون تن است و ۳ و نیم میلیون تن آن کالای اساسی است را آزاد کنیم.  

روحانی اظهار کرد: کالا خریداری شده، با کشتی حمل شده و در بندر پیاده شده و در آنجا انبار شده اما امروز نمی‌تواند از گمرک خارج شود. البته برخی مشکلاتی وجود دارد که باید حل و فصل شود منتها باید به این کار سرعت ببخشیم تا وزارت صمت بتواند به‌خوبی نظارت دقیق را بر بازار و انبارها داشته باشد.

رییس جمهور همچنین گفت: ما در جلسه اخیر دولت الکترونیک تصمیم گرفتیم که در جلسه آینده که چند هفته دیگر تشکیل می‌شود، موضوع ما سامانه‌ای باشد که از ثبت سفارش و تخصیص ارز، تامین ارز، سفارش کالا، و زمانی‌ که کالا تهیه و حمل می‌شود، روی کشتی قرار می‌گیرد، و اینکه چه زمانی به بندر می‌رسد و چه زمانی تخلیه می‌شود، چه زمانی از بندر خارج می‌شود، در کدام انبار قرار می‌گیرد و به چه فروشگاه‌هایی توزیع می‌شود و همه این چرخه باید در آن سامانه بیاید.

روحانی یادآور شد: اگر ما این سامانه و همه اطلاعات را در کنار هم جمع کنیم، نظارت آسان‌تر می‌شود. البته در کنار وزارت صمت باید وزارت دادگستری، تعزیرات حکومتی و قوه قضاییه، هم باشند تا این مشکل حل شود.

ی ادامه داد: اینکه تولید گاز ما از ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز به هزار میلیون یعنی ۱ میلیارد متر مکعب رسیده است، اینکه تولید فولاد ما نسبت به سال ۹۲، نزدیک ۲ برابر شده و پتروشیمی هم در جهش دوم و سوم حرکتی است که ما امروز شاهد آن هستیم، این یعنی نگاه ما به داخل بوده است.

روحانی با تاکید بر اینکه این حرف نادرست، ناصحیح، غلط، تحریف کننده را تکرار نکنید و نگویید نگاه دولت به بیرون است، تصریح کرد: البته نگاه دولت این است که باید با دنیا تعامل کرد و هزار بار دیگر هم ما این را تکرار می‌کنیم. ما گفته‌ایم تعامل سازنده، رهبر انقلاب اسلامی تصریح کردند که تعامل گسترده سازنده. پس ما باید با دنیا تعامل گسترده سازنده داشته باشیم.

رییس جمهور همچنین با اشاره به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: ما امروز ۳۵۰ شرکت شتاب‌دهنده دانش‌بنیان داریم. در روز اول این دولت یک شرکت دانش‌بنیان هم نداشتیم. این شرکتها الان ۹۵ برابر شده‌اند که نشان می‌دهد نگاه به داخل کشور و دانشگاه‌ها است.

روحانی اظهار کرد: باید واقعیت‌ها و مشکلات به مردم گفته شود، اما کارهایی انجام شده را هم برای مردم توضیح بدهیم تا همه واقعیت را بدانند که در چه شرایطی قرار داریم. اگر فردی بگوید همه مشکلات بر دوش مدیریت اجرایی دولت است این حرف اشتباه است ما همه امروز بار سنگینی بر دوش داریم که باید تحمل کنیم.

وی افزود: ما می گوییم سهام شرکت‌ها و کارخانه‌ها باید به مردم واگذار شود، سیاست‌های اصل ۴۴ باید اجرا و پیاده شود، مدیران کشور را دلسرد نکنید، اگر هم در موردی در واگذاری اشکالی ایجاد شده باید رفع شود اما اصل واگذاری‌ها نباید زیر سوال برود.

رییس‌جمهور تاکید کرد: البته امر زیرساختی یا کارخانه‌های تولیدات صنایع مادر و مهم را دولت باید به عهده بگیرد، یا سرمایه‌گذاری در مناطق محروم که مردم عادی نمی‌توانند و به صرفه نیست را دولت باید به عهده بگیرد اما سایر امور را باید به مردم واگذار کنیم تا برای مشارکت و سرمایه گذاری تشویق شوند.  

روحانی گفت: یک شرکت واگذار می‌شود اینقدر اما و اگر گفته می‌شود، شرکت‌های بعدی برای واگذاری وارد نوبت نمی‌شوند؛ تا زمانی که اقتصاد و تولید در اختیار دولت باشد، مسائل کشور حل نمی شود باید رقابت آزاد شود و مردم وارد صحنه شوند.

رییس جمهور افزود: باید با ایجاد امنیت، سرمایه ایرانیان خارج از کشور و سرمایه خارجی جذب کنیم. اگر امنیت برای سرمایه ایرانیان خارج از کشور ایجاد کنیم سرمایه زیادی به داخل کشور می‌آید که هم به نفع آنها و هم به نفع مردم و کشور است. اگر فردی به کشور می‌آید روزی هم که می‌خواهد ارز خود را خارج کند باید بتواند به راحتی آن را خارج کند.

روحانی با اشاره به مناظره شب گذشته ترامپ و بایدن گفت: در شرایطی هستیم که هر روز یک توطئه جدیدی توسط آمریکا دنبال می‌شود. آنها در شرایط بسیار سختی گرفتار شدند. اگر مردم مناظره انتخاباتی دیشب را دیده باشند یا امروز ببینند و بخوانند، متوجه می‌شوند که گرفتار شدند. بدترین مدیریت در کرونا را داشتند، بدترین بیکاری دامن آنها را گرفته و ناامنی از شرایط قبل بدتر است.

وی ادامه داد: دولت آمریکا در سیاست خارجی هیچ پیروزی به دست نیاورده و ناموفق بوده است. نه فقط در مورد ایران بلکه در منطقه پاسفیک، اروپا و نفتا هم ناموفق بوده‌اند. کشوری که این همه مشکلات و مسائل دارد، طبیعی است که می‌خواهد این مشکلات را به بیرون آمریکا ببرد، علیه ایران توطئه و مشکل ایجاد می‌کند.

روحانی تصریح کرد: تا اسم آمریکا را می‌آوریم و می‌گوییم آمریکا جنایت می‌کند، شبکه‌ها و کانال‌های خارجی ماتم گرفته و می‌گویند چرا این را می‌گویید. این واقعیت است که خصمانه‌ترین، جنایتکارترین و تروریستی‌ترین سیاست‌ها را آمریکا علیه ملت ایران و ۸۴ میلیون نفر در نظر گرفته است.

وی تأکید کرد: وحدت، اتحاد و احترام به تریبون‌هایی که ملت در اختیار ما گذاشته راه‌حل ایستادگی در برابر توطئه‌های آمریکا است. ما باید در مسیر اتحاد سخن بگوییم. از نقشه کشیدن علیه یکدیگر که فاصله و جدایی در پی دارد، فاصله بگیریم. اگر در مسیر جدایی و رقابت‌های حزبی و جناحی باشیم، به جای آنکه مسائل مردم را مدنظر قرار دهیم، به اهدافی که باید، نمی‌رسیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.