۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 722095

گزارش جنجالی چند روز پیش روزنامه کویتی «الجریده» که در آن مدعی انجام مذاکرات پنهانی بین جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا در کشور عمان شده بود از چند منظر قابل بحث و بررسی است. این رسانه با اشاره به تنش‌های ادامه دار میان تهران و واشنگتن ادعا کرده نمایندگانی از یک شخصیت اصول‌گرا در ایران - که البته اشاره‌ای به نام او نشده - و دولت ترامپ در حال مذاکرات محرمانه هستند.

قدس آنلاین: گزارش جنجالی چند روز پیش روزنامه کویتی «الجریده» که در آن مدعی انجام مذاکرات پنهانی بین جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا در کشور عمان شده بود از چند منظر قابل بحث و بررسی است. این رسانه با اشاره به تنش‌های ادامه دار میان تهران و واشنگتن ادعا کرده نمایندگانی از یک شخصیت اصول‌گرا در ایران - که البته اشاره‌ای به نام او نشده - و دولت ترامپ در حال مذاکرات محرمانه هستند. حال سؤال این است که چه اهدافی پشت انتشار این‌گونه گزارش‌ها وجود دارد، آن هم در حالی که سیاسیون و جامعه ایرانی متفق القول مذاکره با دولت ترامپ را رد می‌کنند؟

روزنامه‌هایی مانند الجریده در ایجاد این‌گونه امواج رسانه‌ای چند هدف را دنبال می‌کنند. نخست آنکه به نظر می‌رسد آن‌ها مأموریت دارند با انتشار این‌گونه اخبار غیرواقعی، هم وزن موضوع مطرح شده را سنجیده و با وادار ساختن سیاسیون و تحلیلگران به اظهار نظر، در باره موضوع ادعایی اطلاعاتی کسب کنند. انتشار گزارش های دروغین در مورد پرونده هسته‌ای ایران در رسانه‌های عربی و منطقه‌ای پیش از این بارها تکرار شده، موضوعی که هدفی همین گونه را دنبال می‌کردند.

هدف دیگر پشت پرده انتشار این‌گونه گزارش‌ها به توطئه در بی‌اعتماد سازی افکار عمومی منطقه علیه جمهوری اسلامی ایران به عنوان ستون محور مقاومت بر می‌گردد. واقعیت آن است که مقاومت 40 ساله جمهوری اسلامی ایران در مقابل زورگوترین کشور جهان و قلدری‌های دولت ترامپ مورد تحسین آزادی خواهان جهان و مردم منطقه قرار دارد. تحقیر ترامپ در نوع برخورد رهبری با نامه وی که آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن حامل آن بود، حمله موشکی بی‌سابقه به پایگاه نظامی عین الاسد در عراق به عنوان مقر نیروهای اشغالگر آمریکایی و ده‌ها نمونه دیگر همه حاکی از لگدمال شدن ابهت ابرقدرت پوشالی جهان در مقابل اراده مستحکم مردم ایران است. این چیزی است که برای طرف غربی غیر قابل تحمل و برای مظلومان جهان الگویی بی‌بدیل است. حال سازشکاران منطقه که به واسطه مخالفت‌های مردمی با موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار دارند در صددند با خبرپراکنی‌های دروغین مانند آنچه در الجریده آمده و ادعای گفت‌وگو میان تهران و واشنگتن این جایگاه بی‌بدیل کشورمان را مخدوش کنند.

انتشار این گزارش از بعد نگرش به تحولات داخلی آمریکا هم حائز اهمیت است. ترامپ علاقه بسیاری دارد مانند آنچه در موضوع کره شمالی اتفاق افتاد، هر چند به صورت ظاهری هم که شده با مقامات کشورمان سر یک میز نشسته و سازش با ایران را به عنوان دستاورد خود معرفی کند. وی تاکنون در رسیدن به این نیت خود ناکام مانده، اما گزارش‌های رسانه‌ای با این موضوع آن هم تنها یک ماه مانده به انتخابات نوامبر 2020 می‌تواند برگ برنده‌ای در دست او برای افزایش آرای سبد انتخاباتی‌اش باشد. 

جمهوری اسلامی طبق اصولی مشخص و در راستای صلح نه تنها با عمان بلکه با تمام کشورهای عربی مراودات و رفت و آمد دارد، اما اینکه وارد مذاکره با یانکی ها آن هم در شرایط کنونی شود، اصلاً در قاموس و دیدگاه رهبران ما نمی‌گنجد. گفت‌وگو با دولت ترامپ به اذعان تمامی کارشناسان و ناظران تحولات سیاسی آب در هاون کوبیدن است. از دیدگاه شخصی دونالد ترامپ به عنوان فردی که نه تنها به برجام بلکه بسیاری دیگر از تعهدات پیشین آمریکا پشت کرده، مهم‌ترین شرط مذاکره یعنی مشخصه اعتماد را دارا نیست. در حوزه عمومی نیز عاملی که هر گونه مذاکره میان ایران و آمریکا را منتفی می‌کند، نوع مواضع تهاجمی دولت ترامپ است. در این شرایط نه نشستن بلکه ارسال هرگونه سیگنالی در باره گفت‌وگو مقابل چنین دشمنی تعبیری جز خودکشی ندارد.

حقیقت آن است که با وجود فشارهای اقتصادی تحمیلی بر مردم، ما شکست نخورده و این آن‌ها هستند که برای حل معضلاتشان به جمهوری اسلامی نیازمندند. بر خلاف همه پیش‌بینی‌ها، آن‌هایی که می‌گفتند جمهوری اسلامی چهلمین سالگرد تولدش را نخواهید دید حال می‌بینند که ما سر پا و در حال رشد هستیم. جمهوری اسلامی در شرایط کنونی نه نیاز به مذاکره دارد و نه صلاح می‌داند با دولتی بد عهد به گفت‌وگو بنشیند. شرایط انجام گفت و گو با آمریکا و خط قرمزهای موجود در این زمینه پیشتر از سوی دولتمردان ما اعلام شده و هر وقت کاخ سفید آن‌ها را پذیرفته و حاضر به مذاکره از موضع برابر شد، آن‌گاه می‌توان آن را بررسی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.