وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت صمت در نهایت پس از حدود چهار ماه بلاتکلیفی وزارتخانه مربوط و بی وزیر بودن آن، توانست با ۱۷۵ رأی موافق نمایندگان از سد مجلس برای راه‌یابی به کابینه عبور کند و سکان‌دار یکی از کلیدی‌ترین وزارتخانه‌های اقتصادی کشور شود.

رزم حسینی در کابینه روحانی

قدس آنلاین: وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت صمت در نهایت پس از حدود چهار ماه بلاتکلیفی وزارتخانه مربوط و بی وزیر بودن آن، توانست با ۱۷۵ رأی موافق نمایندگان از سد مجلس برای راه‌یابی به کابینه عبور کند و سکان‌دار یکی از کلیدی‌ترین وزارتخانه‌های اقتصادی کشور شود.

باوجود اینکه جلسه رأی اعتماد علیرضا رزم حسینی وزیر صمت با حضور برخی دولتمردان از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، سید محمود علوی وزیر اطلاعات، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور برگزار شد، اما عدم حضور شخص رئیس‌جمهور در این جلسه انتقادهای نمایندگان را به همراه داشت.

رئیس مجلس: برگزاری جلسه بدون حضور رئیس‌جمهور خلاف آیین‌نامه نیست

در همین راستا، علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس در تذکری، عدم حضور رئیس‌جمهور را استنکاف از قانون و برگزاری جلسه بدون حضور وی را خلاف آیین‌نامه دانست که با این حال رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر اظهار کرد برگزاری جلسه رأی اعتماد بدون حضور رئیس‌جمهور خلاف آیین‌نامه نیست و عدم حضور رئیس‌جمهور هم به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کروناست.

از سوی دیگر، فراکسیون نیروهای انقلاب هم که قرار بود جمع‌بندی نهایی خود درباره رزم حسینی را پیش از شروع جلسه رأی اعتماد اعلام کند، اما در نهایت درباره رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی «صمت» به جمع‌بندی نهایی نرسید و تصمیم‌گیری درباره این موضوع را به اعضای فراکسیون در جلسه علنی پارلمان سپرد.

کمیسیون صنایع: مدرک تحصیلی مورد تأیید است

اما در مقابل آن، کمیسیون صنایع و معادن به عنوان کمیسیون تخصصی حوزه کاری وزارت صنعت و معدن، در جلسه رأی اعتماد ضمن ارائه گزارشی بر صلاحیت رزم حسینی تأکید کرد و بر اساس گفته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن، بررسی‌های صورت گرفته نشان داد که برنامه‌های ارائه‌شده از سوی وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت صمت با اسناد بالادستی ۳۸ درصد تطبیق دارد و منطبق است و ۵۰ درصد موارد همسو با قوانین است و ۹ درصد به احکام برنامه توجه نشده است.

البته با توجه به مباحث درباره مدرک تحصیلی رزم حسینی، حجت‌الله فروزی اعلام کرد بر اساس مکاتبه مورخ ۵ مهرماه آن وزارتخانه مدرک تحصیلی مشارالیه در مقطع تحصیلی کارشناسی که در سوابق وزیر پیشنهادی اشاره گردیده، مورد تأیید قرار گرفت.

علاوه بر این موضوع، برخی مخالفان رزم حسینی همچون اردشیر مطهری نماینده گرمسار در مجلس، در دلیل مخالفت خود به حضور بیش از دو دهه وی در خارج از کشور اشاره کردند و گفتند: آقای رزم حسینی شما چگونه می‌خواهید مسئولیت بگیرید درحالی‌که ادعا کرده‌اید که محل زندگی‌تان در کانادا بوده و حتی دو دهه در کانادا بوده‌اید و خانواده‌تان در این کشور زندگی می‌کنند؛ شما چرا به ایران آمده و دم از نظام و مردم می‌زنید؟

نماینده نیشابور: دو تابعیتی بودن رزم حسینی احراز نشده

این ادعا در حالی مطرح شد که احسان ارکانی نماینده نیشابور در مجلس در موافقت با وزیر صمت ضمن انتقاد از تهمت‌ها و شایعات به وجود آمده برای وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: طبق گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی دو تابعیتی بودن آقای رزم حسینی احراز نشده است، پس اگر سندی دارید منتشر کنید نه اینکه فقط تهمت بزنید.

البته برخی مخالفان دیگر مانند محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس نیز در بیان دلیل مخالفت خود با وزارت رزم حسینی به عدم سوابق مثبت و مفید وی در مسائل اقتصادی اشاره و اظهار کرد در مدتی که آقای رزم حسینی در داخل فعالیت اقتصادی داشت، کارهای مشکوک زیادی را انجام داده است که باید در این رابطه توضیح بدهد.

وی افزود: چرا مدت طولانی در کشورهایی که تروریست‌ها و غارتگران و فراریان کشور در آن پناه گرفته‌اند، حضور داشته و کار واردات به کشور ما را انجام می‌داد.

اظهارات مخالفان در حالی مطرح شد که موافقان در لابه‌لای سخنان خود خواستار حمایت نمایندگان از وزیر صمت بودند. در همین رابطه، حسین نوش آبادی نماینده مردم ورامین در مجلس به عنوان موافق وزیر صمت، از نمایندگان درخواست کرد با حمایت از رزم حسینی وزارت خانه را از وضع نابسامان خود نجات دهند.

فریاد اعتراضی نمایندگان: از «حاج قاسم» هزینه نکنید

اما علی‌اصغر عنابستانی از دیگر موافقان وزیر صمت بود که اقدام وی در پخش کلیپی از سردار شهید سلیمانی و همرزم بودن رزم حسینی با وی، جلسه را به حاشیه برد و موجب اعتراض نمایندگان شد و در ادامه نیز نمایندگان با فریادهایی نسبت به این موضوع گفتند برای چنین مواردی از نام سردار سلیمانی هزینه نکنید.

توصیه قالیباف به دولت پس از رأی اعتماد به رزم حسینی

در نهایت رئیس مجلس نیز پس از مشخص شدن نتیجه آرای نمایندگان و رأی اعتماد مجلس به رزم حسینی، گفت: کابینه دولت تکمیل شد و در این شرایط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل مشکلات مردم وزارتخانه‌ای بسیار مهم و تأثیرگذار است. امیدواریم دولت و وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت بتوانند پاسخگوی باری باشند که مجلس شورای اسلامی بر دوششان گذاشت.

مالک شریعتی، نماینده تهران در مجلس نیز پس از جلسه رأی اعتماد در توییتر با اشاره به اینکه روز دوشنبه به درخواست وزیر پیشنهادی صمت جلسه‌ای با ایشان داشتم، نوشت: در این جلسه از دغدغه نمایندگان بر شفافیت و فساد ستیزی گفتم و خواستار شفاف شدن این موارد شدم: ۱. میزان ثروت شخصی (مشهور به ۱۰۰۰ میلیاردی) و مسئله اقامت خارج از کشور ۲. پر خرج بودن مدیریت اقتصادی و خروجی عملکردها ۳. علت معین اقتصاد مقاومتی شدن مهدی جهانگیری (متهم به فساد اقتصادی) در زمان استانداری کرمان.

شریعتی ادامه داد: ایشان به صراحت گفت ثروتم را جز به قوه قضائیه اعلام نمی‌کنم و پرونده جهانگیری هم بعد از همکاری با من مطرح شد! وی افزود: تابعیت دوگانه را رد ولی اقامت طولانی خارج را تأیید کرد. این نماینده تهران در پایان نوشت: قانع نشدم؛ بنابراین رأی اعتماد ندادم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.