دولت توزیع خوراک دام وارداتی را در سامانه بازارگاه آغاز کرده، با این وجود بسیاری از واحدهای تولیدی هنوز امکان تهیه خوراک دام از این سامانه را ندارند. آن‌ها می‌گویند در توزیع نهاده‌ها فساد وجود دارد و بانک مرکزی، گمرک و وزارت جهادکشاورزی باید فهرست افرادی که به آن‌ها نهاده داده شده است را اعلام کنند.

نهاده‌های دامی وارداتی در بورس عرضه شود

قدس آنلاین:  دولت توزیع خوراک دام وارداتی را در سامانه بازارگاه آغاز کرده، با این وجود بسیاری از واحدهای تولیدی هنوز امکان تهیه خوراک دام از این سامانه را ندارند. آن‌ها می‌گویند در توزیع نهاده‌ها فساد وجود دارد و بانک مرکزی، گمرک و وزارت جهادکشاورزی باید فهرست افرادی که به آن‌ها نهاده داده شده است را اعلام کنند.

این محموله‌های وارداتی قرار است در بازه‌ای یکماهه نیاز تولیدکنندگان را تأمین کند و براین اساس برای هر مرغ ٨٥٠ گرم کنجاله سویا و یک‌کیلو و ٩٠٠ گرم ذرت با نرخ مصوب در نظر گرفته شده است. تمام آنچه از طریق سامانه بازارگاه به دست تولیدکنندگان می‌رسد تنها حدود ٣٠درصد از نیاز آن‌ها را تأمین می‌کند، ولی فعالان این حوزه می‌گویند در شرایطی که خوراک دام و نهاده حتی به قیمت پنج برابر هم به دستشان نمی‌رسد، دریافت همین مقدار نهاده نیز بسیاری از چالش‌های آن‌ها را رفع می‌کند.  

هر چند وزارت جهاد گفته است این محموله‌های وارداتی پس از بارگیری از گمرک، ابتدا در سامانه‌ای به نام بازارگاه ثبت می‌شود و از آنجا مشخص شود که به کدام مرغدار و دامدار داده شود، ولی باز هم دامداران می‌گویند همه محموله‌های نهاده به بازارگاه وزارت جهادکشاورزی منتهی نمی‌شود.

از سوی دیگر سامانه بازارگاه نیز هنوز ایرادهایی دارد که شائبه فساد در توزیع نهاده‌ها را تقویت می‌کند. وزارت جهاد کشاورزی به تازگی گفته است سامانه‌ را اصلاح کرده و این ‌بار با دقت بیشتری فعالیت می‌کند، اما هنوز جزئیاتی از آن منتشر نشده است.

غلامعلی فارغی، دبیر انجمن تولیدکننده جوجه یکروزه، با انتقاد از اشتباه‌های نظام توزیع و مشکلات بزرگ در سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی، می‌گوید: چرا وزارت جهادکشاورزی از ابتدای سال واردکنندگان را موظف نکرد تا محموله بار خود را در این سامانه به فروش برسانند و زمانی که این‌ها ریشه‌یابی می‌شود، با شک و تردید به فساد توزیع نهاده در کشور می‌رسیم.

نهاده‌های وارداتی در بورس عرضه شود

وی تأکید می‌کند: این شائبه وجود دارد که چرا وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای سال اعلام نکرد که محموله‌ای که وارد می‌کند باید در سامانه بازارگاه عرضه کند و نتیجه این شد که اکثر واردکنندگان نهاده خود را در انبار ذخیره کردند و از مسیر یک توزیع عادلانه و دقیق خارج شد. پیشنهاد مرغداران این بود نهاده‌هایی که وارد می‌شود در بورس عرضه شود که شفافیت بیشتری هم می‌توانست داشته باشد و همه می‌توانستند باخبر شوند که کدام مرغدار چه میزان نهاده خریداری کرده است؟ اگر شفافیت در توزیع باشد، نگرانی در بین مراغداران برطرف می‌شود.

 به گفته فارغی، فرایند توزیع نهاده و خوراک دام و طیور در کشور دچار نقصان عجیبی است. این سامانه توان و قابلیت ندارد که خودش به صورت هوشمند تشخیص دهد که مرغدار واقعی و اولویتدار کیست و به چه کسی باید این نهاده داده شود؛ بنابراین تخصیص نهاده از طریق افراد صورت می‌گیرد و این موجب شائبه زیادی می‌شود؛ چرا که قیمت نهاده در بیرون و بازار سیاه پنج برابر قیمتی است که از طریق سامانه به فروش می‌رود.

اگر فسادی وجود ندارد شفاف‌سازی‌کنند

فارغی می‌افزاید: طبق اعلام گمرک امسال میزان واردات ذرت نسبت به سال گذشته ۲۵درصد افزایش یافته، اما حتی ذرت هم در بازار کم است و یا به قیمت دو برابر مصوب عرضه می‌شود. هر کیلوگرم قیمت ذرت در بازار ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است و ۹۹ درصد به ضعف در نظام توزیع برمی‌گردد.

وی می‌گوید: ثبت سفارش‌ها باید ضابطه‌مند باشد و اعلام کنند که متأسفانه اکنون اعلام نمی‌شود. بانک‌مرکزی، نوع ارز و میزان ارز را در سامانه اطلاع‌رسانی کند و همه بدانند کدام واردکننده به چه میزان ارز گرفته است. گمرک هم تمام کالاها را در سامانه درج کند. از سوی دیگر توزیع نهاده باید سامانه‌ای باشد نه حواله‌ای. متأسفانه در حال حاضر با اینکه می‌گویند توزیع توسط سامانه بازارگاه انجام می‌شود، اما در حقیقت توزیع به صورت حواله‌ای است. باید در این سامانه مشخص شود به کدام مرغدار داده می‌شود. این مرغدار چه میزان جوجه‌ریزی داشته یا نداشته و چه میزان خوراک لازم دارد.   وزارت جهاد کشاورزی هم باید فهرست افرادی را که به آن‌ها خوراک داده را با میزان نهاده‌ای که داده شده است را بارگذاری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.