حزب مؤتلفه اسلامی بابیان اینکه هنوز در بدنه دولت، امیدواری به برجام و تغییر سیاست های اروپایی و تغییر سیاست آمریکا در انتخابات آینده باقی است، تاکید کرد: برخی ناشیانه امید دارند که با تغییر رییس جمهور فعلی آمریکا، این کشور به برجام بازگردد و برجام راهگشای مشکلات شود.

برخی ناشیانه امید دارند که با تغییر رییس‌جمهور آمریکا، این کشور به برجام بازگردد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی حزب مؤتلفه اسلامی، حزب مؤتلفه اسلامی با صدور بیانیه ای که در پایان اجلاس دبیران استانهای این حزب قرائت شد به نکاتی درباره سال پایانی دولت تدبیر و امید اشاره کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دولت دوازدهم در نظام جمهوری اسلامی در سال پایانی دوره خود می باشد. ارزیابی عملکرد هفت ساله دولت تدبیر و امید نیاز به بررسی ابعاد گوناگون آن دارد. این دولت هم مانند همه دولت های دوران گام اول، دارای خدمات، نقاط ضعف و نقاط قوت است.

برای استمرار نظام در بخش دولت و قوه مجریه، بررسی و تحلیل و ارزیابی عملکرد هر دولت، از جمله این دولت، بسیار عبرت آموز است و برای دولتی که در آینده نزدیک در گام دوم انقلاب اسلامی با رأی مردم انتخاب می شود، با تجربیات و دستاورد و پرهیز از خطاها و اشتباهات ، اهمیت ویژه ای دارد.

در نظام مردمسالار اسلامی مردم با توجه به وعده ها و سیاست ها و برنامه های نامزدها، یکی از آنها را ترجیح داده و انتخاب می کنند و او رییس دولت می شود.

در ارزیابی هر دولت، این وعده ها و نتایج سیاست‌ها وبرنامه‌ها تحلیلی می شود که آیا دولت به وعده هایش عمل کرده یا نکرده است و آیا حاصل سیاست ها و برنامه هایش رضایت مردم است یا نارضایتی؟ و آیا مردم که برای مدیریت شایسته کشور و برآورده شدن خواسته های ملت به این رییس جمهور رأی داده اند و درطول دولت، علیه آن اقدامی نکرده بلکه مشکلات را تحمل نموده اند، از عملکرد دولت رضایت دارند یا خیر؟ و آیا خواسته های آنان برآورده شده است؟

آقای دکتر روحانی دولت خود را دولت « تدبیر و امید» و اعتدال نامید و وعده داد که مشکلات را حل می کند. روابط خارجی را به طرف ارتباطات سالم و روان می برد. ناهمواری ها و ناهنجاری ها را اصلاح می کند. در سیاست خارجی، سیاست برد ـ برد را مطرح کرد. درموضوع هسته ای سیاست برجام و مذاکرات را پیگیری نمود و خوش باورانه به مردم گفت که با برجام همه مشکلات آنها حل می شود. تصور داشت که با امضای برجام، آمریکا و کشورهای اروپایی همسوی با آمریکا به تعهدات خود عمل خواهند کرد.

ولی بعدها معلوم شد که اتخاذ این سیاست کاملا خطا و اشتباه بوده است. آمریکا با دشمنی مستمر خود به ایران اجازه برد نمی داد و نمی دهد و نداد و یکطرفه از برجام خارج شد و همه تحریم ها را ادامه داد و تحریم های جدید و مضاعف را افزایش داد. اروپایی ها هم به تعهدات خود در برجام عمل نکردند.

راهبرد ناصواب دولت در گره زدن مشکلات داخلی به برجام و انتظار حل مشکلات براساس توافقات خارجی به جای تمرکز به سیاست مقاومت و اتکاء به توانمندی های داخلی و مردم و کشور و برخورد مقتدرانه در روابط بین الملل نگذاشت وعده های دولت در سیاست بین المللی و در بخش داخلی برآورده شود.

دولت اگر با اتکاء به قدرت عظیم ملت و امکانات گسترده کشور ایران و استفاده از همه نیروهای دلسوز مملکت در صحنه بین الملل مذاکره می کرد، قطعا نتیجه غیر از آن است که اکنون با آن مواجه است.

تحلیل کاملا غلط دولت که تصور داشت در برجام کشورهای امضاکننده اروپایی به تعهدات خود برخلاف سیاست کلان آمریکا عمل می کنند، دولت را از استفاده از ظرفیت های عظیمی که در داخل کشور برای جهش تولید و رونق اقتصادی و حل مشکلات مردم وجود دارد، باز داشت. و اروپایی ها هم به تعهدات خود عمل نکردند بلکه با طرح ننگین اینستکس در صدد سوء استفاده برآمدند و تعجب در این است که هنوز در بدنه دولت، امیدواری به برجام و تغییر سیاست های اروپایی و تغییر سیاست آمریکا در انتخابات آینده باقی است. و برخی ناشیانه امید دارند که با تغییر رییس جمهور فعلی آمریکا، این کشور به برجام بازگردد!! و برجام راهگشای مشکلات شود.

البته اکنون بحران همه جانبه آمریکا و اروپا و ضرورت های اجباری برای تغییر و تحول در سیاست های آنان و تحولات منطقه، زمان را به گونه ای پیش برده که غربی ها چاره ای جز امتیازدهی ندارند. و اگر دولت با اقتدار و با بکارگیری رهنمودهای رهبری معظم و اتخاذ سیاست های صحیح، مقتدرانه عمل کند، می تواند از شرایط بین المللی بره برداری نماید.

در حوزه سیاست داخلی

دولت که خود را دولت اعتدال نامید، این انتظار را ایجاد کرد که در هر زمینه، اعتدال را بکار برد. درحالی که دولت با رقبا و منتقدان خویش و جریان های سیاسی غیر از اصلاح طلبان اعتدالی، برخوردهای تند داشت که گاه با الفاظ تند و افراطی و توهین و نسبت های ناروا اظهار شد. یکطرفه شدن افراطی دولت و عدم استفاده از نیروهای دلسوز کشور در سطح ملی موجب شد دولت محدود شود و به خیرخواهی ها و تذکرات دلسوزانه بی اعتنا بماند.

این سیاست غلط به گفتگوی در سطح ملی و همفکری ملی در گره گشایی مشکلات، آسیب جدی وارد کرد. در حالی که دولت می توانست یک فرصت تاریخی را برای پیشرفت و توسعه کشور با حضور همه نیروها پدید آورد و نیاورد.

دولت خود، بارها اذعان کرده است که مردم مشکلات دارند و سطح نارضایتی مردم از دولت در سطح بالایی است. قیمت دلار چندبرابر، سکه ده برابر، مسکن سر به فلک کشیده است. قیمت خودرو و ارزاق هرچند روز به طور غیرمعقول گران شده و نظارتی هم از طرف دولت نیست. تعزیرات حکومتی دولت فقط مصاحبه می کند و چاره اندیشی ندارد. هرروز ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

ریاست بانک مرکزی که در دوران مسئولیتش قیمت دلار به ۲۵ هزار تومان رسیده، فقط به مردم وعده می دهد و پس از هر وعده ای که می دهد، قیمت ارز افزایش می یابد و باز در مسئولیت خود می ماند.

گزارش های تفریغ بودجه حکایتگر تخلفات بزرگی از طرف دولت در حوزه برنامه و بودجه است. دولت همه ساله دچار کسری آشکار و پنهان است که برای جبران آن راه هایی را رفته و می رود که طبق نظر کارشناسان، منجر به سقوط ارزش پول ملی، تورم روزافزون و تشدید مشکلات معیشتی شده و می شود.

بودجه های سالیانه که آئینه عملکرد دولت در هر سال است، دچار اشکالات اساسی است. مالیات ها بویژه در شرکت های دولتی به طور صحیح به خزانه واریز نمی شود و هزینه های بی رویه و حتی در مواردی حقوق های نجومی ـ طبق اطلاعات واصله ـ ادامه دارد.

درباره اشتغال و چاره اندیشی برای بیکاری و تأمین معیشت عادلانه مردم، دولت کارنامه قابل دفاعی ندارد. درحالی که گرانی های روزافزون و سیاست های غلط که منجر به افزایش بیکاران شده است، مشکلات مردم را چند برابر کرده است.

در حوزه اجتماعی نیز دولت، کارنامه درخشانی ندارد

در صیانت از جایگاه خانواده، تسهیل ازدواج، کاهش طلاق، حل مسئله اعتیاد، جلوگیری از قاچاق، توسعه فرهنگ حجاب و اجرای قانون عفاف و حجاب و تسهیل و ترویج کتاب و رسانه ها و روابط اجتماعی، دولت قصور و تقصیر فراوان دارد.

پس رفت ها و توجه به سندهای غربگرایی مانند ۲۰۳۰ و سایر موارد به جای اصالت به فرهنگ اصیل و ادب پرور ایران و فرهنگ مترقی و سعادت آور اسلام و فرهنگ عاشورایی و مهدوی، یکی از اعتراضات دلسوزان و اهالی فرهنگ و ملت می باشد.

در کنار این نواقص و اشتباهات، خدمات دولت هم قابل ذکر است.

خدمات دولت در زمینه آب، برق، گاز، حفظ امنیت، مرزداری، خدمات و زحمات مدافعین سلامت در مهار بلیه جهانی کرونا، خدمات در زمینه های راهسازی، جاده سازی، یاری رسانی در بلایای طبیعی که با کمک همه نهادها بویژه سپاه و ارتش و نیروی انتظامی و بسیج و همت مردم صورت گرفته است، مورد تقدیر و تشکر می باشد.

در سال پایانی

در جمع بندی این ارزیابی مهم این سال پایانی است که دولت می تواند خدمات خود را به ملت گزارش دهد و صمیمانه از ملت در موارد وعده های انجام نشده و قصور و کوتاهی ها عذرخواهی نماید.

بدیهی است اگر دولت، سیاست های سازنده با برنامه های مفید و مؤثر را در پیش گیرد، مردم با همه نارضایتی ها آمادگی همراهی و یاری دولت را در اجرای مطلوب این سیاست ها دارند و همه گروه ها، احزاب، تشکل ها و نهادها نیز دولت را در این مسیر همراهی خواهند کرد.

اگر این تغییر سیاست ها و برنامه ها همراه تغییر مدیران ناکارآمد و محدودنگر باشد، می توان در کشور بسیج ملی اعلام کرد تا همه با هم آسیب ها را کاهش و حل مشکلات را با مدیریت کار جهادی در همین سال سامان یابند.

حزب مؤتلفه اسلامی اعتقاد دارد توانایی های ملت، قدرت تولید ملی، تجربه های ارزنده در ۴ دهه گذشته، ظرفیت های پایان ناپذیر انسانی، امکانات گسترده کشور، رهنمودهای ولی امر مسلمین، نفوذ ایران در منطقه و جهان و راه حل های بسیار برای حل مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به اندازه کافی برای حرکت ملی همگانی در یک بسیج مردمی، ایران را در برابر یک فرصت تاریخی بی نظیر قرار داده است.

اکنون نظام جمهوری اسلامی به بسیاری از اهداف چشم انداز ۲۰ساله رسیده است، همتی می طلبد تا ان شاءالله تمدن نوین اسلامی، دولت کریمه و جامعه نمونه اسلامی در گام دوم تحقق یابد.

جهان در آستانه تحولات شگرفی است. نشانه های افول و سقوط در نظام و جوامع سرمایه دای و لیبرال دموکراسی کاپیتالیسی، به وضوح مشاهده می شود.

به گفته سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی: « ما ملت شهادتیم، ما ملت امام حسینیم» ما حوادث سختی را پشت سر گذاشته ایم. ما نزدیک به نیم قرن در برابر سلطه جهان استکباری و استعماری و صهیونیسم و همه همدستان و مزدوران آنها با اقتدار و عزت و مصلحت و حکمت ایستاده ایم و پیروز صحنه ها بوده ایم.

توطئه ها، حیله ها، دشمنی ها، کینه توزی ها، جنگ تحمیلی ۸ ساله، تحریم ۴۰ساله در برابر اراده و عزم رهبری و ملت، شکست خورده اند و شکست خواهند خورد. دولت دوازدهم در همین سال پایانی می تواند تحولی در خود پدید آورد و بیانیه گام دوم و تحول مورد تأکید رهبری در تاریخ ۱۴/۳/۹۹ را منشور ملی دولت قرار داده و سیاست های غلط را تغییر دهد و مدیرانی که ناکارآمد می باشند و تفکر و اقدام جهادی ندارند را کنار بگذارد. آنگاه مطمئن باشد که با توفیق الهی و همت ملت و هدایت رهبر، بر مشکلات فائق می آید.

حزب مؤتلفه اسلامی در آغاز این دولت آمادگی خود را در دیدار حضوری برای خدمت بدون توقع و در اختیار گذاشتن تجربیات و همکاری خویش به رییس جمهور اعلام کرد که متأسفانه در ۷ سال گذشته از آن استفاده نشد.

سیاست حزب مؤتلفه اسلامی در برابر این دولت نیز اعلام رسمی و در این ۷ سال به آن عمل شد. محورهای این سیاست «عدم تخریب و تضعیف دولت»، «رصد هوشمندانه»، «نقد منصفانه»، «همکاری صمیمانه» درصورتی که دولت بخواهد بود.

حزب مؤتلفه اسلامی در آستانه سال پایانی دولت نیز همان سیاست را اعلام می دارد و تذکر می دهد که به نظر می رسد ادامه سیاست های فعلی برای دولت مقدور نخواهد بود و درصورتی که دولت دوازدهم بخواهد تحولی عمیق را در خود و مدیریت ها و سیاست ها پدید آورد، از همفکری و یاری حزب بهره مند خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.