سخنران حرم مطهر رضوی با بیان اینکه رفتار نیکو نشأت گرفته از رحمت الهی است، گفت: حُسن خلق رمز محبوبیت انسان در بین مردم و مقدمه رسیدن به آرامش است.

حُسن خلق مقدمه رسیدن به آرامش است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سیدقاسم یعقوبی؛ کارشناس مذهبی در ویژه برنامه تبلیغی فرهنگی حرم مطهر رضوی که در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار و به صورت تصویری برای زائران پخش شد،  به تبیین موضوع حسن رفتار با همسایه پرداخت و اظهار کرد: اسلام به عنوان یک دین کامل و تأمین کننده سعادت دنیوی و اخروی انسان، دستورات و توصیه های اخلاقی و حقوقی را برای همسایه داری در نظر گرفته است که با مراعات آن انسان ها می توانند در کنار هم به راحتی و آسایش زندگی کنند.

وی با اشاره به اینکه رفتار و برخورد نیکو مقدمه و زمینه سازی برای خیر و زندگی با آرامش و در نهایت بهره مندی از بهترین نتایج است، گفت: از مواردی که پیامبر اکرم(ص) به مسلمانان توصیه نموده اند مهربانی با همسایگان است و در همین راستا فرمودند: «اگر خواستار آن هستید که پروردگار و فرستاده اش شما را دوست بدارند... با همسایگان به نیکی رفتار کنید».

یعقوبی با بیان اینکه حسن خلق در فرهنگ اسلام از رحمت الهی ریشه می گیرد که خدای مهربان با معرفی پیامبر اکرم(ص) به عنوان الگوی برتر حسن خلق، می فرماید:«به سبب لطف و رحمت خدا بود که با آنان نرم خویی و مهربانی کردی و اگر درشت خوی و سخت دل بودی، قطعا از گرد تو پراکنده شده بودند».

سخنران حرم مطهر رضوی گفت: بر اساس روایات، رفتار نیک نه تنها سبب نشاط در زندگی فردی و اجتماعی می شود بلکه موجب آبادانی زندگی و فزونی روزی و محبوبیت نیز هست و زمینه نجات انسان، آمرزش گناهان و قرب به پیامبر(ص) در روز قیامت و بهره مندی از شفاعت آن بزرگوار را فراهم می کند.

وی افزود: از دیدگاه مکتب اسلام حق همسایه آن است که اگر بیماری به وی روی آورد، به عیادتش برویم و اگر مرگش فرا رسید، در تشییع جنازه او شرکت کنیم و اگر از ما قرض خواست، از پرداخت آن امتناع نکنیم و اگر شادمانی در زندگی اش رخ داد، بر او تبریک گوییم و در مصائب، ناگواری ها و در ناراحتی های او شریک باشیم.

یعقوبی گفت: در حدیث دیگری ضمن اشاره به این موارد، تأکید شده:« چون میوه ای خریدی، مقداری به او هدیه دهی و اگر نمی خواهی این کار را کنی، آن میوه را پنهانی به منزل ببر و فرزندت را همراه میوه (در حال خوردن میوه) بیرون خانه نفرست که فرزند او آزرده شود؛ و بوی غذایت او را آزرده نکند (از این که نمی تواند آن غذا را فراهم سازد، ناراحت نشود.) مگر این که مقداری برایش بفرستی.

وی با بیان اینکه حسن خلق از فضایل نفسانی است، گفت: حفظ حُرمت همسایه و توجه داشتن به ارزش های انسانی در رابطه با او، از وظایف اخلاقی و وجدانی است که دین اسلام به آن سفارش کرده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.