معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره ‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: ۵۴ روستا در این استان از ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه گردشگری برخوردار هستند.

۵۴ روستای خراسان رضوی ظرفیتهای ویژه گردشگری دارند

به گزارش قدس آنلاین، احمد دیناری افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته این روستاها توانمندی بالقوه مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارند.

وی ادامه داد: ۳۸ روستا از این تعداد بطور تخصصی و کارشناسی دارای قابلیت گردشگری شناسایی شده و ۱۶ روستا نیز به عنوان "هدف گردشگری" تعریف شده‌اند.  

معاون اداره ‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: از سال ۱۳۹۲ تاکنون برای زیرساختهایی همچون طرحهای مطالعات راهبردی، بهسازی مسیرهای ارتباط زمینی، سرویس مناسب بهداشتی، آبرسانی، برق رسانی، محوطه سازی و دیگر موارد مشابه در روستاهای جذاب گردشگری این استان ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.  

وی افزود: با این وجود تا زمانی که همه زیرساختهای لازم برای این حوزه در خراسان رضوی تامین نشوند بطور عملی توسعه گردشگری روستایی، ایجاد تاسیسات گردشگری و معرفی ظرفیت‌های آنها امکان پذیر نیست.

دیناری همچنین به شعار امسال سازمان جهانی گردشگری مبنی بر "گردشگری و توسعه روستایی" اشاره کرد و ادامه داد: این شعار با هدف جلب توجه جهانیان به گردشگری روستایی و استفاده از مزایای این بخش از عرصه گردشگری به عنوان بخشی جذاب و مورد علاقه انتخاب و در دنیا منتشر شده است.

وی گفت: خراسان رضوی از ظرفیت، توان طبیعی و فرهنگی و سرمایه‌های عینی فراوان در حوزه گردشگری روستایی برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.  

خراسان رضوی تا پیش از شیوع کرونا به عنوان مقصد نیمی از گردشگران خارجی در ایران سالانه میزبان حدود ۳۵ میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط کشور و جهان بود.  

مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان با ظرفیت اقامت موقت و دائم افزون بر ۲۵۰ هزار گردشگر، مقصد اصلی این جمعیت است.

هزار و ۶۲۲ واحد اقامتی رسمی با گنجایش افزون بر ۱۰۰ هزار تخت برای پذیرایی از زائران و گردشگران در خراسان رضوی و بطور عمده در مشهد دایر است.

تاکنون هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی فرهنگی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.  این تعداد اثر که از سال ۱۳۱۰ تاکنون ثبت و دارای شماره ملی شده‌اند شامل ۹۳۰ بنای تاریخی، ۴۷۱ تپه و محوطه تاریخی، ۵۸ فقره میراث معنوی، ۲۸ مکان رویداد انقلاب اسلامی، چهار اثر طبیعی و دو اثر منقول است.

خراسان رضوی ۱۰ هزار محوطه، بنا و اثر دارای ارزش تاریخی دارد. این استان همچنین با ۹۰ رشته صنایع دستی دارای حدود ۲۰ هزار هنرمند فعال در این حوزه است.

۱۴ موزه و ۲۲ مکان تاریخی و فرهنگی نیز در این استان زیر نظارت اداره ‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دایر هستند.

منبع:ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.