۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 722208

 دولت دونالد ترامپ در حالی چندی پیش در اقدامی کاملاً یکطرفه و خلاف رویکرد جامعه جهانی مدعی بازگشت تحریم‌ها علیه کشورمان با سوءاستفاده از مکانیسم ماشه شد که پذیرش این مسئله حتی از سوی مقامات و جریان‌های مختلف این کشور نیز با اماواگرهایی روبه‌رو و رد شده است.

قدس آنلاین: دولت دونالد ترامپ در حالی چندی پیش در اقدامی کاملاً یکطرفه و خلاف رویکرد جامعه جهانی مدعی بازگشت تحریم‌ها علیه کشورمان با سوءاستفاده از مکانیسم ماشه شد که پذیرش این مسئله حتی از سوی مقامات و جریان‌های مختلف این کشور نیز با اماواگرهایی روبه‌رو و رد شده است. از مخالفت‌های جریان دموکرات با رویکرد رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه ایالات‌متحده و به‌ویژه شخص جو بایدن که مدعی شده در صورت رسیدن به قدرت به برجام بازخواهد گشت که بگذریم، یک روزنامه آمریکایی با اشاره به مخالفت اغلب کشورهای جهان در بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، نوشت: این مسئله هنوز مبهم است که واشنگتن چگونه می‌تواند به‌طور یکجانبه تحریم‌های چندجانبه را اجرا کند! روزنامه واشنگتن‌پست در ادامه اذعان کرده این اقدام و رویه واشنگتن آغازگر یک دوره جدید از ابهام و تنش در سطح جهان خواهد بود.

دولتمردان در عرصه اقتصادی کارنامه خوبی ندارند

توجیه آمریکا برای ادامه عضویت در برجام و استفاده از این حق برای بازگرداندن تحریم‌ها، به‌جز چند کشور معدود هیچ طرفداری ندارد. بیشتر کشورها و حتی متحدان سنتی اروپایی می‌گویند ایالات‌متحده نمی‌تواند روند بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را آغاز کند.

احمد بخشایش اردستانی، تحلیلگر حوزه سیاست خارجی هم در گفت‌وگو با قدس با بیان اینکه مسلماً تنها پیامد رفتار احمقانه و اصرار بچگانه دولت ترامپ در برخورد با ایران افزایش تنش میان دو طرف خواهد بود، می‌گوید: ایالات‌متحده پیش‌تر همه تحریم‌های ادعایی خود را علیه کشورمان اعمال کرده و هیچ‌چیز دیگری در چنته ندارد. با وجود این، اقدام‌های آمریکا در بحث روانی می‌تواند بر اقتصاد ما اثرگذار باشد که این موضوع باید با جدیت دولت مدیریت و رفع شود. احمد بخشایش اردستانی ادامه داد: واقعیت آن است که دولتمردان ما در عرصه اقتصادی کارنامه خوبی از خود به‌جای نگذاشته‌اند. دولت خسته به نظر می‌رسد و دنبال دفع الوقت است، به همین دلیل هر چه طرف غربی می‌گوید بر جامعه اثر می‌گذارد و این‌یک نقطه‌ضعف محسوب می‌شود. ترامپ هم با آگاهی از این مسئله با لفاظی‌های ضد ایرانی به دنبال آن است جنگ روانی علیه کشورمان را بیشتر کرده و درصحنه داخلی شانس خود برای پیروزی در ماراتن نوامبر ۲۰۲۰ را بالا ببرد.

مسئولیت هر تنشی با شخص ترامپ است

درنهایت اینکه آمریکا در مرحله کنونی و به‌عنوان آخرین حربه تلاش خواهد کرد افراد دیگری که در حوزه موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی فعال هستند را به لیست طولانی تحریم‌ها بیفزاید. این موضوع البته نخ‌نما شده و هیچ اثری بر فعالیت‌های تهران نخواهد گذاشت. بخشایش اردستانی با ذکر این نکته عنوان کرد: بااین‌حال اگر آمریکا بخواهد به‌عنوان نمونه با سوءاستفاده از موضوع بازگشت تحریم‌ها دست به ماجراجویی زده و کشتی‌های ایرانی را مورد بازرسی قرار دهد، این موضوع به‌طورقطع تنش‌آفرین خواهد بود. جمهوری اسلامی هم ثابت کرده کشوری نیست که مقابل زورگویی کوتاه بیاید و مسئولیت هرگونه عواقب بعدی هم با شخص ترامپ است.

حقیقت دیگر در مقطع کنونی موضع اروپا در قبال این رویکرد منفی کاخ سفید است. اتحادیه تاکنون نشان داده به‌صورت نانوشته با آمریکا همراهی دارد. وقتی دولتمردان ما به مقامات اتحادیه تعهد دادند که باوجود خروج واشنگتن از برجام، اگر آن‌ها در این توافق بمانند همچنان تهران به آن پایبند خواهد ماند، این سیگنالی منفی بود و اروپا دریافت که ایالات‌متحده هر کاری کند این توافق سر جای خود هست؛ بنابراین در توطئه‌های واشنگتن همراه شد. احمد بخشایش اردستانی با ذکر این نکته و بابیان اینکه با دل‌ خوش کردن به اروپا چیزی درست نمی‌شود، تصریح کرد: اتحادیه اکنون هم چیزی برای عرضه ندارد. حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند کاری کند؛ چراکه ترامپ بی‌توجه به همه‌چیز به راه غیرمعقول خود ادامه خواهد داد. اروپا پیش‌ازاین در بیشترین حالت همکاری، کانال مالی اینستکس را مطرح کرد که هیچ فایده عملی نداشت. وی تأکید کرد: این عمل و سخت‌گیری اتحادیه تحقیر ایران است؛ چراکه این نوع برخورد حتی با عراق زمان صدام هم صورت نگرفت. به این معنی که ابتدا اعلام کردند ما نفت شما را می‌خریم و در مقابل غذا و دارو به شما می‌دهیم؛ دقیقاً همان کاری که با صدام کردند؛ اما در مراحل بعد گفتند ما نفت شما را هم نمی‌خریم؛ شما وقتی نفت خود را به طرفی دیگر مانند ترکیه، عراق، افغانستان و ... فروختید پول آن را بیاورید و از ما غذا و دارو بگیرید. به نظر می‌رسد اروپا اکنون تلاش دارد با چنگ و دندان برجام را حفظ کرده و به این طریق ایران را در کنترل خود نگه دارد.

همه‌چیز به خودمان برمی‌گردد

بخشایش اردستانی در مورد افق پیش رو در تنش خودساخته آمریکا در رابطه با ایران هم معتقد است همه‌چیز به خودمان برمی‌گردد. وی عنوان کرد: در نوع نگاه به غرب در کشور ما دو طیف فکری وجود دارند. یک طیف همچنان بر داشتن رابطه با غرب اصرار دارد و گروه دیگر مخالفان ارتباط با آمریکای ترامپ هستند. طیف نخست همچنان به انتخابات آمریکا دل‌ خوش کرده‌اند، درحالی‌که همه ما می‌دانیم بین ترامپ و بایدن در نوع نگاه به ایران هیچ تفاوتی وجود ندارد. پس این دل‌خوشی سرابی بیش نیست. ولی گروه دوم معتقدند اعتماد به‌طرف غربی - آمریکا و اروپا - نتیجه‌ای برای ما نداشته و به این دلیل ما باید نگاه به درون داشته و به توان و ظرفیت‌های داخلی در رفع مشکلات تکیه کنیم. نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: نباید یادمان برود هنگامی‌که آمریکا در اواخر دولت احمدی‌نژاد فروش بنزین به ایران را تحریم کرد، ما تحت فشار راهی جسته و با فرایندهای شیمیایی پتروشیمی را به بنزین تبدیل و در این عرصه به خودکفایی رسیدیم. یا هنگامی که در بحبوحه جنگ تحمیلی از کشورهای مختلف دنبال دریافت موشک بودیم و هیچ طرفی به این خواست ما اهمیت نداد، سرانجام با اتکا به توان داخلی توانستیم در این عرصه به پیشرفت و امروز به اوج قدرت برسیم. پس به نظر می‌رسد باید در نوع نگرشمان تغییر ایجاد کنیم؛ چراکه همه‌چیز به خودمان برمی‌گردد؛ خواه اروپا با ما باشد یا نباشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.