۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 722211

یادداشت شفاهی/

 انتظار و تحکیم روابط خانواده در دوران کرونا

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود ملکی‌راد

آموزه مهدویت دارای مؤلفه‌ها و عناصری است‌ که می‌توان برای تعالی خانواده از آن‌ها کمک گرفت؛ انتظار یکی از این عناصر تأثیرگذار است.

 انتظار و تحکیم روابط خانواده در دوران کرونا

قدس آنلاین: آموزه مهدویت دارای مؤلفه‌ها و عناصری است‌ که می‌توان برای تعالی خانواده از آن‌ها کمک گرفت؛ انتظار یکی از این عناصر تأثیرگذار است. عنصر انتظار و اعتقاد به ظهور دارای آثار گران‌قدری در مسائل فردی و اجتماعی است و موجب تعالی روحی و معنوی خانواده و تحکیم روابط اعضای آن در ابعاد مختلف خواهد شد؛ یعنی با انتظار حالتی در خانواده منتظِر، ایجاد می‌شود که به وضع موجود خود، رضایت ندهد و او را در راستای اهداف بلند ظهور به حرکت و تلاش وامی‌دارد و در چنین خانواده‌ای همه مؤلفه‌های انتظار چه در بُعد بینشی و معرفتی، چه در بُعد ارزشی و اخلاقی و چه از نظر رفتاری و کنشی، بالفعل موجود خواهد بود؛ و انتظار از حالت قلبی و قولی صرف، به عمل تبدیل می‌شود. این امر می‌تواند کارکردهایی از ابعاد کارآمدی انتظار برای تعالی خانواده را به نمایش گذارد که در مقابله با بلایایی چون بیماری کرونا و... علاوه بر ایجاد صبر و تحمل در مقابل آن؛ روابط اعضای آن را نیز تقویت کند.

مهم‌ترین کارکردهای مهدویت و انتظار در این حوزه را می‌توان در سه ساحت باوری، ارزشی و هنجاری ترسیم کرد. در ساحت باوری تقویت روح ایمان و تحکیم شناخت امام عصر(عج) و تقویت رابطه معنوی با آن‌ حضرت از مهم‌ترین کارکردهایی است‌ که می‌تواند به ایجاد آرامش در خانواده  کمک کند. در ساحت ارزشی، ارزش‌هایی چون تهذیب نفس، خودسازی و تخلق به اخلاق الهی را در بر دارد که به تحکیم نظام خانواده کمک می‌کند و تحلیل درستی از بلایا را پیش ‌روی اعضای خانواده قرار می‌دهد. در ساحت هنجاری نیز با ایجاد و تقویت هنجارهایی چون تعهد و مسئولیت‌پذیری، بصیرت‌افزایی و آگاهی، استقامت و پایداری، محبت و عشق‌ورزی و امیدواری، آرامش اعضای خانواده را تثبیت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.