رئیس پلیس فتا استان خراسان‌رضوی از کشف یک پرونده اخاذی با ترفند جعل عنوان امیر یک کشور عربی از زنان و دختران خبر داد و گفت: بانوان بیشترین قربانیان پرونده‌های غیراخلاقی هستند.

سراب خارج‌نشینی و ازدواج با «امیر عرب»!

قدس آنلاین:  رئیس پلیس فتا استان خراسان‌رضوی از کشف یک پرونده اخاذی با ترفند جعل عنوان امیر یک کشور عربی از زنان و دختران خبر داد و گفت: بانوان بیشترین قربانیان پرونده‌های غیراخلاقی هستند.

 سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتا استان خراسان‌رضوی، در تشریح  نحوه به دام انداختن زنان و دختران توسط متهم شیطان‌صفت در فضای‌مجازی، به قدس گفت: با ارجاع دستور قضایی در دو فقره پرونده اقدام‌های غیراخلاقی با موضوعی مشابه به دایره رسیدگی به جرایم غیراخلاقی در فضای سایبری پلیس فتا خراسان‌رضوی، رسیدگی موضوع شکایت در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.

**ارسال عکس خصوصی در قبال وعده مالی!

سرهنگ جهانشیری در ادامه عنوان کرد: پس از تشکیل پرونده و اخذ اظهارات شاکیان پرونده توسط کارشناسان، مشخص شد شکات پس از ارتباط گیری متهم  با آن‌ها به بهانه‌ای مورد اخاذی با شگردی متفاوت قرار گرفته‌اند.

رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی ادامه داد: وقتی اظهارات شکات پرونده به دقت مورد بررسی قرار گرفت نمایان شد هر دو نفر با یک روش در دام متهم گرفتار شده و آن هم این گونه بوده که فرد اخاذ ابتدا در یکی از روش‌ها با استفاده از برخی شبکه‌های اجتماعی موجود در فضای‌مجازی که این قابلیت را دارد افراد استفاده‌کننده از آن نرم‌افزار را که در نزدیکی کاربر هستند معرفی کند، طعمه‌های خود را از میان بانوانی که عکس‌های پروفایل خاصی داشتند انتخاب و پس از آن به آن‌ها پیام می‌داد. او در روشی دیگر در گروه‌های تلگرامی و ... هم طعمه‌های خود را انتخاب می‌کرد و در نهایت به آن‌ها پیام می‌داد.

او در این مرحله با معرفی خود به عنوان فردی با تابعیت خارجی و ساکن یکی از کشورهای متمول که به دنبال گزینه‌ای مناسب برای ازدواج در ایران می‌گردد، با دریافت شماره تماس یا آی‌دی تلگرام طعمه‌ها با آن‌ها در این فضا اقدام به ارتباط گیری می‌کرد.

پس از این اقدام وقتی همه‌چیز را محیا می‌دید به بهانه خواستگاری تصاویر محرمانه و خصوصی بانوان را دریافت و برای مهیا شدن امر ازدواج به آن‌ها وعده می‌داد یک‌هزار و ۵۰۰ واحد از پول کشور خارجی را به حساب قربانیان واریز خواهد کرد.

این مقام‌انتظامی بیان کرد: از همین رو افراد مذکور بدون رعایت کردن مسائل امنیتی و هشدارهای پلیسی که فضای‌مجازی را باید به دید مجازی مشاهده کرد، چرا که با فضای حقیقی متفاوت است، تصاویر خود را برای او ارسال کرده بودند.

پس از این کار و دریافت عکس‌های خصوصی طعمه‌ها، نقاب از چهره خواستگار قلابی کنار رفته و همه‌چیز برعکس می‌شد و طعمه‌ها که انتظار واریز وجه یک‌هزار و ۵۰۰ واحدی را داشتند حالا تهدید می‌شدند اگر می‌خواهند تصاویرتان در فضای‌مجازی منتشر و دست به دست نشود، باید در قبال آن ۶۰میلیون ریالی به خارج‌نشین قلابی پرداخت کنید.

** امیر عربی که جز زندان جایی نرفته بود!

رئیس پلیس فتا استان خراسان‌رضوی افزود: کارشناسان پلیس فتا به دنبال سرنخ‌های موجود و استعلام از مبادی موجود و همچنین بررسی‌های فنی، پس از چند روز تلاش سرانجام رد «امیر عرب» را در مشهد زدند و با  کسب دستور قضایی متهم را در محل اختفایش دستگیر کردند.

این مقام‌انتظامی تصریح کرد: متهم که ۳۶ سال سن دارد و سابقه کیفری هم با خود به یدک می‌کشد، وقتی در مقابل مستندات محکم و غیرقابل انکار مأموران قانون قرار گرفت چاره‌ای جز اعتراف به جرم صورت گرفته، نداشت.

از سوی دیگر در بازرسی محل اختفای خلیج‌نشین قلابی، مستندات دیگری شامل  ۱۶ گیگابایت تصاویر و فیلم‌هایی که از قربانیان خود با شگرد خواستگاری دریافت کرده بود هم کشف شد. در ادامه متهم پس از تکمیل مراحل انتظامی به دادسرای جرایم رایانه‌ای مشهد معرفی شد.

با توجه به شیوه اخاذی صورت گرفته حساب‌های بانکی متهم برای بررسی و شناسایی تعداد قربانیان احتمالی مورد رصد قرار گرفته و در صورت دریافت نتایج تکمیلی موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سرهنگ جواد جهانشیری با تأکید بر استفاده صحیح از فضای سایبری، بیان کرد: بانوان محترم بیشترین قربانیان در پرونده‌های غیراخلاقی هستند؛ بنابراین توصیه می‌شود از ارسال عکس خصوصی و محرمانه در این فضا آن هم برای افرادی که هیچ شناختی از آن‌ها در دست ندارند جداً خودداری کرده و هرگز تصاویر و فیلم‌های محرمانه و خصوصی خود را در گوشی و حافظه‌های قابل حمل نگهداری نکنند. در مقابل  با رمزگذاری مناسب روی رایانه، گوشی و حافظه‌های قابل حمل از دیتاهای حساس و ارزشمند خود را محافظت کنند.

همچنین کاربران فضای سایبری می‌توانند در صورت اطلاع از موارد مشابه یا دیگر تخلفات این فضا، با مراجعه به سایت پلیس فتا به نشانی www. cyberpolice.ir موضوع را با ما در میان بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.