نخستین مناظره رودرروی نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بامداد چهارشنبه به وقت ایران انجام شد. در این میان، واکنش شخصیت‌ها و رسانه‌های آمریکایی به این مناظره در خور توجه بود. رسانه‌هایی همچون «سی‌بی‌اس» از همان ابتدا به راستی‌آزمایی اظهارات ترامپ و بایدن پرداختند و به دفعات به هر دو آن‌ها لقب «دروغگو» و «گمراه‌کننده» دادند.

علوی/

نخستین مناظره رودرروی نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بامداد چهارشنبه به وقت ایران انجام شد. در این میان، واکنش شخصیت‌ها و رسانه‌های آمریکایی به این مناظره در خور توجه بود. رسانه‌هایی همچون «سی‌بی‌اس» از همان ابتدا به راستی‌آزمایی اظهارات ترامپ و بایدن پرداختند و به دفعات به هر دو آن‌ها لقب «دروغگو» و «گمراه‌کننده» دادند.

واکنش رسانه‌های دموکرات به نخستین مناظره

اگرچه رسانه‌های میانه‌روتر عملاً هیچ‌یک از دو نامزد انتخاباتی آمریکا را برنده مناظره دیشب معرفی نکرده و تنها به گفتن اینکه «جو بایدن» نامزد دموکرات عملکرد بهتری دارد، اکتفا می‌کنند، رسانه‌های دموکرات نظرسنجی‌هایی را منتشر کرده‌اند که به گونه‌ای اغراق‌آمیز، بایدن را برنده بلامنازع این دوئل مناظراتی جلوه می‌دهند. به عنوان مثال، روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» مدعی است ۵۶ درصد بایدن را پیروز مناظره می‌دانند و فقط ۱۸ درصد از نحوه پاسخگویی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه راضی بوده‌اند. این روزنامه همچنین شمار آن‌هایی را که نظری خنثی به عملکرد مناظراتی نامزدها دارند، ۲۶ درصد عنوان کرد. اما شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس در توصیف این مناظره نوشت: نخستین مناظره ریاست جمهوری میان رئیس جمهور ترامپ و جو بایدن را می‌توان هرج و مرج و تبادل آزاردهنده اتهامات و برچسب زدن به هم نامید. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» هم در گزارشی اعلام کرد از هر ۱۰ بیننده مناظره، ۶ نفر بایدن را دارای عملکرد بهتر توصیف کرده و در مجموع ۶۵ درصد از بینندگان این شبکه معتقد بودند او صادقانه‌ترین پاسخ‌ها را به سؤالات داده است. با اینکه نظر جمعی به سمت برتری نسبی بایدن در مناظره شب گذشته متمایل است، تجربه انتخابات چهار سال پیش نشان داد نباید روی اغراق‌ رسانه‌های دموکرات درباره پیشتازی نامزد منتخبشان حساب ویژه باز کرد؛ چراکه آن‌ها درباره «هیلاری کلینتون» هم گزارش‌های مشابهی منتشر می‌کردند حال آنکه در نهایت در ۲۰۱۶، اسم ترامپ از گردونه انتخاباتی آمریکا بیرون آمد و او رقابت را برد.

از فحاشی تا فسادهای مالی

یکی از نکات بارز مناظره اول، توهین‌های مکرر دو نامزد به یکدیگر بود. چنان‌که بایدن خطاب به ترامپ که بارها بدون اجازه وسط حرف‌های او می‌پرید، گفت: می‌شه خفه بشی مرد!؟ بایدن سپس به طور کنایه‌آمیزی گفت تو مدام وراجی می‌کنی. در ادامه، بایدن نامزد دموکرات‌ها ضمن فحاشی به رئیس جمهور آمریکا، ترامپ را سگ دست‌آموز پوتین خواند. ترامپ نیز قبلاً بارها به بایدن حمله کرده و او را پیرمرد چُرتی خوانده بود که با مواد مخدر سر پاست و باید قبل از مناظره تست اعتیاد بدهد! او دیشب هم دموکرات‌ها را به کودتا و تقلب متهم کرد. پس از آنکه بایدن گفت در دوران ریاست‌ ترامپ، چین در «هنر سرقت» به کمال مهارت رسیده، ترامپ به بایدن حمله کرد و گفت: بگو قضیه اینکه پسرت از همسر شهردار مسکو ۳.۵ میلیون دلار پول گرفته چیست؟ او به عنوان هیئت مدیره یک شرکت انرژی در اوکراین میلیون‌ها دلار از طریق فعالیت‌های غیرقانونی بدست آورده است. بایدن هم در پاسخ درباره فساد ترامپ گفت: می‌شود کل شب را درباره خانواده‌اش حرف زد. به گفته بایدن، آمریکا در دوران ریاست‌ جمهوری ترامپ، ضعیف‌تر، بیمارتر، فقیرتر، خشن‌تر و پر اختلاف‌تر شده‌ است. سی‌انان در توصیف این مناظره نوشت: این مناظره عمیقاً دموکراسی را زیرسؤال برد. در این مناظره زشت، بایدن و ترامپ درباره یک نکته به توافق رسیدند: چین؛ زیرا هر دو از موضع ملایم در قبال پکن انتقاد کردند. اما ترامپ «امواجی از دروغ‌های تکراری» را نصیب بایدن کرد. به گزارش مهر، «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در همین زمینه در توییتر خود نوشت: امیدوارم آن‌ طور که مارشال مک لوهان (فیلسوف کانادایی) گفته؛ همه جهان به تماشای این مناظره ننشسته باشند؛ چرا که در این صورت باقیمانده نفوذ آمریکا در جهان نیز تضعیف می‌شود و آرمان دموکراسی به مخاطره می‌افتد. وی افزود: (این مناظره) ناامیدکننده‌ترین، مأیوس‌کننده‌ترین و ناراحت‌کننده‌ترین ۹۰ دقیقه عمرم بود. اگر نگران آینده این کشور نبودید، به تماشای آن نمی‌نشستید. نشریه آتلانتیک نیز در گزارشی درباره مناظره انتخاباتی آمریکا تیتر خود را «شبی انزجارآور برای دموکراسی» انتخاب کرد.

آمارهای قابل تأمل

شبکه خبری سی‌بی‌اس پس از پایان مناظره اول، نظرسنجی قابل ملاحظه‌ای را بین مردم آمریکا انجام داد که نتایج آن قابل تأمل است. مردم آمریکا در پاسخ به این پرسش که «چه احساسی نسبت به مناظره داشتید؟» ۶۹ درصد گفته‌اند آزاردهنده بوده است؛ ۳۱درصد اعلام کردند سرگرم‌کننده و جذاب بود؛ گویا دیدن فحاشی و توهین به یکدیگر برای مردم آمریکا سرگرمی جذابی است! ۱۹درصد اعلام کردند دچار حس بدبینی شده‌اند و در نهایت، ۱۷درصد نیز آن را آگاهی‌بخش دانسته‌اند. در این نظرسنجی ۴۸درصد بایدن و ۴۱درصد ترامپ را پیروز مناظره اول دانسته‌اند.

ورود «ان‌شاء‌الله» به مبارزات انتخاباتی آمریکا!

در مناظره انتخاباتی صبح دیروز، وقتی مجری از «دونالد ترامپ» درباره فرار مالیاتی وی سؤال کرد و او در پاسخ گفت اظهارنامه خود را به زودی منتشر می‌کند، «جو بایدن» رقیب دموکرات از موقعیت سود برد و برای آنکه نشان دهد ترامپ انسان صادقی نیست، از عبارت «ان‌شاءالله» استفاده کرد. به کار بردن این عبارت از سوی نامزد حزب دموکرات بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی به خصوص از سوی مسلمانان و کسانی که معنی آن را می‌دانند، داشته است. برخی این نکته را که بایدن یک عبارت اسلامی را در صحبتهای خود به کار برده، تلاشی برای فریب مسلمانان تلقی می‌کنند. چرا که بایدن در زمانی که معاون اول باراک اوباما بود، در کشتار هزاران مسلمان در غرب آسیا و دیگر نقاط دنیا دست داشته است. در هر صورت، برای نخستین بار ان شاءالله وارد مباحث انتخابات آمریکا شد.

نامزدهای فحاش بی‌برنامه

آنچه از نخستین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا می‌توان برداشت کرد، این است که مشکلات موجود در داخل آمریکا برای هیچ یک از نامزدها مهم نبوده و آن‌ها در نخستین رویارویی خود بیشتر در پی بی‌اعتبار کردن یکدیگر بودند تا اینکه برنامه و راهکار ارائه دهند. بایدن و ترامپ تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر، دو بار دیگر نیز با یکدیگر مناظره خواهند داشت و در مناظرات بعدی، سیاست خارجی یکی از محورهای مهم گفت‌وگوها خواهد بود و ترامپ که در دور اول ریاست جمهوری خود کاری کرده که اکنون تمامی متحدان ایالات متحده تبدیل به مخالفان آن شده‌اند، باید به حملات پی در پی بایدن پاسخ بدهد. بر اساس وضعیت حاکم بر آمریکا باید منتظر پرده دری‌های بیشتر از سوی آن‌ها باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.