رییس جمهوری گفت: همه کادر درمان در سراسر کشور فداکاری می‌کنند و از مردم می‌خواهم در عمل از کادر درمان تشکر کنیم که راه آن ماسک زدن است.

ماسک زدن، تشکر عملی از زحمات کادر درمانی است/برخی استان‌ها وارد نقطه سوم اوج کرونا شده‌اند

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز در نشست ستاد ملی کرونا، از زحمات کادر درمان و برخی از دستگاه‌ها تشکر کرد و گفت: در طول هفت ماه و چند هفته‌ای که کادر درمان با این بیماری روبه‌رو هستند، زحمات زیادی کشیده‌اند که از این افراد باید قدردانی کرد. البته برخی از قسمت‌ها تلاش و مراقبت بیشتری کرده‌اند که قرار است وزارت بهداشت آنها را تشویق کند. 

وی با بیان اینکه از مردم ایران می‌خواهم از کادر درمان در عمل تشکر کنند، اظهار داشت: تشکر ما حداقل استفاده از ماسک است. اگر از ماسک استفاده، فاصله اجتماعی را رعایت و پروتکل‌ها را مراعات کنند، این تشکر عملی است. همه می‌دانند چه بار سختی بر دوش کادر درمان است. 

رییس‌جمهور با اشاره به افتتاح‌های پنج‌شنبه هفته گذشته که عمدتا در زمینه تولید واکسن و مواد اولیه دارو بود است، تصریح کرد: آماری بود که واکسنی را ۳۰ سال دنبال آن بودیم ، در سه سال اخیر با روش جدید و تکیه بر دانشمندان خود به آن دست یافته‌ایم. از همه شرکت‌های دانش‌بنیان و کسانی که برای ساخت تجهیزات درمانی و واکسن تلاش می‌کنند، تشکر ویژه می‌کنم که در بسیاری از موارد ما را بی‌نیاز از واردات کرده‌اند. 

روحانی با تشکر از بخش اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: صبح امروز گفته شد، وضعیت اقتصادی آلمان منفی ۵.۲ است که اقتصادشان کوچک شده و رشد اقتصادی‌شان منفی است. آلمان یک کشور پیشرفته است که تحریم نیست. حتما اقتصاد ما وضعیت بهتری از این رقم داشته و رشد ما مثبت شده یا اگر منفی شد، وضعیت ما بهتر از وضعیت آلمان باشد. 

وی با اشاره به بخش اقتصاد دیجیتال ابراز داشت: در مدت شش ماه امسال، نسبت به سال‌های قبل اقدامات ما چند برابر شده است. مهم است در زمینه اقتصاد الکترونیک و اقتصاد دیجیتال قدم‌هایی برداشته شده است. در شرایط کنونی حضورها را باید کمتر کنیم که راهش اقتصاد الکترونیک و دیجیتالی است.

خدمت دادن به افرادی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند دارای مجازات است

رییس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مجازات‌های در نظر گرفته شده برای خاطیان از دستورالعملهای بهداشتی گفت: همه کادر اداری ما در کشور، چه دولتی و چه آنهایی که خدمات عمومی غیر دولتی ارائه می‌دهند، تمام آنهایی که کسب و کار در اختیار دارند، خودشان اگر مراعات نکنند، باید با شدت با آنها برخورد کرد.  

روحانی ادامه داد: قبلا مشخص شده با یک فرد اداری چگونه برخورد کنیم. از تذکر گرفته تا انفصال از خدمت که تا یک سال از خدمت هم است. اصناف نیز باید خودشان رعایت کنند اما در این بخش هم از دادن تذکر تا پلمپ به مدت یک روز تا یک ماه در نظر گرفته شده است و در تهران مجازات‌ها شدیدتر است.  

وی با اشاره به در نظر گرفتن مجازات برای افرادی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند اما به آنها خدمت ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: خدمت دادن به کسانی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، هم دارای مجازات است. کسی که خدمات می‌خواهد باید اصول بهداشتی را رعایت کرده و اگر فردی رعایت نکرده باشد، خدمات‌دهنده را مجازات خواهیم کرد چراکه طرف مقابلش اصول بهداشتی را رعایت نکرده است.

روحانی به مصوبه دیگر ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و افزود: مورد دیگر که قرار شد وزارت کشور و وزارت بهداشت کمیته‌های امنیت اجتماعی و بهداشتی ستاد باهم نهایی کنند این است که نسبت به فردی که از خانه خارج می‌شود ممکن است کارمند اداری هم نباشد و یا صاحب کسب و کار هم نباشد باید مراعات کند و اگر مراعات نکرد و ماسک نزد تاکید داریم که باید جریمه شود.

رییس جمهوری درباره نحوه جریمه کردن افرادی که در سطح جامعه ماسک نمی‌زنند گفت: اولا با خود فرد نباید برخورد شود، ممکن است در شناسایی از او سوالاتی پرسیده شود، فقط باید مشخص شود که او کیست که این تخلف را انجام داده و به وی اخطار داده و اعلام شود.

روحانی با بیان اینکه میزان جریمه افرادی که در جامعه ماسک نمی زنند در جلسه بعدی ستاد مشخص و نهایی می‌شود، گفت: زمانی که در «تهران بزرگ» همه این مراحل را نهایی کرده و اجرا و عملیاتی کنیم، این رویه برای موارد دیگری که مد نظر است،  الگو و نمونه می‌شود.

نمودار کرونا درهمه کشور یکپارچه نیست

رییس دولت دوازدهم در ادامه به گزارش وضعیت کرونا در سایر استان‌ها اشاره کرد و گفت: شرایط کرونا در کل کشور را نمی‌توانیم یکپارچه در نظر بگیریم، استان‌هایی وجود دارد که فقط یک نقطه اوج داشتند که در یک مقطع شکل گرفته است و پس از ان کاهش یافته و کم کم نمودار آن خطی شده و در شرایط معمولی قرار گرفته است. اما برخی از شهرها دو نقطه اوج کرونا داشته‌اند.  البته ممکن است فاصله میان این دو نقطه مانند یکدیگر است در برخی از استان‌ها این فاصله قابل توجه است، اما در برخی جاهای دیگر بسیار کم است و نقطه اوج دوم، بلافاصله شروع شده است.

وی اظهار داشت: در برخی از استان‌های دیگر نقطه اوج دوم از نقطه اول بلندتر و شدیدتر بوده است، اما در برخی جاها مشابه و یا مقداری پایین‌تر بوده است، و وضعیت همه استان‌ها مانند یکدیگر نیستند.

برخی استان‌ها وارد نقطه سوم اوج کرونا شده‌اند

روحانی گفت: برخی استان‌های کشور وارد نقطه اوج سوم کرونا شده‌اند، نقطه اول را گذرانده‌اند، بعد نقطه دوم ایجاد شده است و آن را نیز گذرانده‌اند، اکنون وارد سومین نقطه اوج بیماری شده‌اند که نشان می‌دهد که شرایط استان‌ها مانند یکدیگر نیست که دلایل آن روشن است.

رییس جمهوری افزود: استان‌هایی که  در عزاداری خوب مراعات کردند و در تابستان مبدأ و مقصد نهایی سفرها نبوده‌اند، همچنین استان‌هایی که آیین‌ها و مراسم قبیله‌ای و طایفه‌ای و سنتی اجتماعات نداشتند و پروتکل‌های بهداشتی  و انضباط اجتماعی را به خوبی رعایت کرده‌اند شرایط بهتری داشته‌اند، البته در برخی استان‌ها هم که علاوه بر همه این مسائل، کادر درمانی تلاش مضاعف انجام داده‌اند وضعیت نسبی استان‌ها را مشخص می‌کنند که کدام بهتر متوسط و کدام شرایط بدتری دارند.  

روحانی رعایت اصول بهداشتی را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: اگر می‌خواهیم از این بیماری خطرناک فاصله بگیریم و بتوانیم در کنار این بیماری زیست عادی و زندگی معمولی و فعالیت اقتصادی انجام دهیم، باید اصول بهداشتی را دقیقا مراعات کنیم و همه در این زمینه دست به دست بدهیم.

رییس دولت تدبیر و امید بیان کرد: در مبارزه با کرونا هیچ کس و هیچ دستگاهی نمی‌تواند به تنهایی گلیم خود را از آب دربیاورد بنابراین همه باید در کنار هم باشیم. بخش اقتصادی، درمانی و انتظامی و اقتصاد دیجیتال و تبلیغات همه باید در کنار هم باشیم تا از بیماری عبور کنیم.

روحانی با اشاره به مصوبات قبلی ستاد درباره مراسم اربعین تاکید کرد: هیچ رفت‌وآمدی برای راه پیمایی درعراق وجود ندارد، مرزهای کشور با عراق به طور کامل بسته است.

رییس جمهوری به گزارش فرمانده نیروی انتظامی در جلسه ستاد مقابله با کرونا اشاره کرد و افزود: متاسفانه تعدادی توسط یکسری افراد اغفال شده‌اند که البته به «بلدچی» تعبیر می‌کنند که ما به آن «قاچاقچی» می‌گوییم؛ این قاچاقچیان پولی از افراد می‌گیرند و آنها را به ان طرف مرز می‌برند که پس از ان وسط راه رها کردند و مشکلات و خطرات جانی برای بعضی از آنها ایجاد کرده‌اند.

روحانی تاکید کرد: هیچ‌کس به سمت مرزهای (غربی) کشور حرکت نکند، این کار قانونی نیست، نیروی انتظامی، بسیج، سپاه و نیروهای مرزدار، استانداران و وزارت کشور همه در این زمینه احساس مسوولیت کنند و از جان مردم حفاظت کنند. 

رییس جمهوری باتاکید بر این که امسال راهپیمایی نمادین اربعین در داخل کشور نداریم، تصریح کرد: در برخی سال‌ها  این راهپیمایی در کشور برگزار می شد اما امسال در ایران راهپیمایی در روز اربعین نداریم، و عزاداری‌های امام حسین(ع) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.