نیمکره جنوبی زمین امسال فصل سرد سال را در حالی سپری کرده است که احتمالاً به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشگیرانه از ابتلا به کووید ۱۹ ازجمله زدن ماسک شستن دست ها و رعایت فاصله اجتماعی یکی از کمترین سال‌های ابتلا به آنفلوآنزا را تجربه کرد.

رعایت پروتکل‌های پیشگیری از کووید۱۹ مانع از ابتلا به آنفلوآنزا می‌شود + نمودار

قدس آنلاین؛ نزدیکی به آغاز فصول سرد سال در نیمکره شمالی موجبات نگرانی متخصصان بهداشتی را فراهم آورده است؛ نگرانی متخصصان بهداشتی از این روست که آنها درگیر مبارزه با Covid-۱۹ هستند و شیوع آنفلوآنزای فصلی به صورت همزمان می تواند توانایی سیستم مراقبت های بهداشتی را برای درمان مبتلایان به هر دوی این بیماری‌های عفونی را سخت و طاقت فرسا کند.

این در حالی است که بر اساس اطلاعیه مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، نیمکره جنوبی فصل آنفلوآنزا را با تعداد کمی از مبتلایان پشت سر گذاشته است و "تقریباً هیچ شیوع آنفلوانزایی وجود نداشت".

کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده(CDC ) معتقدند که تلاش‌هایی مانند رعایت فاصله اجتماعی،شستن دست ها، ماسک زدن و تعطیلی مدارس احتمالا توانسته است شیوع آنفلوآنزا را در کشورهای نیمکره جنوبی کاملاً فلج کند.

این گزارش با اشاره به ابتلای ۵۶ میلیون نفر از شهروندان ایالات متحده به آنفلوآنزا در سال گذشته  شهروندان این کشور را توصیه به یادگیری از ساکنان نیمکره جنوبی برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزا در این کشور کرده است.

طبق گزارش CDC ادامه ماندن در خانه ، پوشیدن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی در اجتماعات، می تواند از بدن ما نه فقط در برابر کووید ۱۹ که در برابر بسیاری از ویروس ها محافظت کند.

فصل شیوع آنفلوآنزا در نیمکره جنوبی عملاً وجود نداشت

CDC برای اندازه گیری تأثیر احتمالی پرووتکل های ویروس کرونا در عفونت‌های آنفلوانزا ، فعالیت آنفولانزا را که توسط سازمان بهداشت جهانی در سه مرکز در نیمکره جنوبی (کشورهای استرالیا ، شیلی و آفریقای جنوبی ) در فاصله زمانی بین ماه های ژوئن و آگوست که زمان اصلی شیوع آنفلوآنزای فصلی در سال های قبل بوده است مورد برسی قرار داد.

CDC گزارش داد هر سه مرکز فعالیت "بسیار پایین" آنفلوآنزا را ثبت کرده‌اند. در استرالیا ، در میان ۶۰هزار و ۳۱ نفری که تست آنفلوآنزا دادند ، فقط ۳۳ نتیجه آزمایش مثبت بوده است. در شیلی فقط ۱۲ مورد از ۲۱هزار و ۱۷۸ تست آنفولانزا مثبت بود و در آفریقای جنوبی از تقریباً ۲هزار و ۱۰۰ نفر فقط ۶ آزمایش آنفلوانزا مثبت گزارش شده است.

در مجموع از میان ۸۳ هزار و ۳۰۷ نفری است که آزمایش آنفلوآنزا دادند ۵۱ مورد آزمایش مثبت بوده است، که ۰۶/. درصد این افراد را شامل می‌شود. این در حالی است که یافته‌های CDC در آزمایش‌های قبلی آنفولانزا از آوریل تا ژوئن سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ حدود بیش از ۱۳ درصد میزان مثبت آنفلوآنزا را در همان کشورها نشان داده است.

بر اساس این یافته‌ها روش‌هایی مانند رعایت فاصله اجتماعی ، ماسک زدن ،شستن دست‌ها و تعطیلی مدارس که بر کاهش قابل توجه تعداد ابتلا به عفونت آنفولانزا را در نیمکره جنوبی مؤثر بوده است، می‌تواند بر روند شیوع آنفلوآنزا در نیمکره شمالی نیز مؤثر باشد.

فاصله‌گذاری فیزیکی و محدودیت‌های اعمال شده مانع از شیوع آنفلوآنزا شده است

در همین رابطه دکتر «آن موئن» (Ann Moen) رئیس بخش آمادگی در برابر آنفلوآنزای سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز جمعه گفت: برخی از کشورهای نیمکره شمالی کره زمین به دلیل افزایش تقاضا با مشکلات بیشتری برای دسترسی به واکسن‌های آنفلوآنزا مواجه هستند اما در شرایط کمبود واکسن نیز کارکنان بهداشتی و افراد مسن باید در اولویت دریافت واکسن قرار بگیرند.

موئن افزود: ویروس آنفلوآنزا در فصل فعلی آنفلوآنزا در کشورهای نیمکره جنوبی کره زمین از جمله در استرالیا و آفریقای جنوبی کمتر شایع بوده که ناشی از فاصله‌گذاری فیزیکی و محدودیت‌های سفر اعمال شده برای جلوگیری از شیوع COVID-۱۹ است.

وی گفت: اگر همین الگو ادامه یابد و آنفلوآنزا در نیمکره شمالی هم گردش کمی داشته باشد، ممکن است شاهد عفونت‌های کمتری هم باشیم و امیدواریم به دلیل کمبود واکسن آنفلوآنزا ناشی از تقاضای بسیار زیاد، امسال شاهد عفونت‌های کمتری هم باشیم .

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.