قدس: مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ که از هفته گذشته با درگیری نظامی در مناطق مرزی کشور آغازشده در حال حاضر به دلیل اصابت گلوله‌های خمپاره و راکت‌های دو طرف درگیر به روستاهای ایران نه‌تنها دردسرساز شده بلکه موجی از نگرانی در بین مردم ایجاد کرده است.

اصابت ترکش های جنگ قره‌باغ به شهروندان ایرانی؛ نگرانی از شکستن سد «میل مغان» افزایش یافت

قدس آنلاین-گروه استان ها: اصابت بیش از ۲۰خمپاره به خاک ساحلی رود ارس و روستای قره‌باغ اصلاندوز موجب وحشت ساکنان این منطقه  شده است .

گفتنی است در همین راستا اصابت سه خمپاره جنگ قره‌باغ به روستای «پرویزخانلو» از توابع بخش «گرمادوز» شهرستان خدا آفرین، یک کودک را راهی بیمارستان و موجب تخریب شش واحد مسکونی شد.

شدت گرفتن جنگ بین‌ کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ  و اصابت خمپاره‌های طرفین جنگ به نوار مرزی کشورمان موجب ایجاد رعب و وحشت در بین اهالی و ساکنان این مناطق مرزی شده به‌گونه‌ای که برخی از روستائیان ترجیح می‌دهند به دلیل جلوگیری از وحشت کودکانشان؛ «اصلاندوز» را به‌ مقصد «پارس‌آباد» ترک کنند.

گفتنی است اصابت متعدد گلوله‌های دو طرف درگیر به اصلاندوز موجب شده تا شایعه برخورد به سد میل مغان و احتمال شکنندگی این سد نیز در بین مردم این منطقه بالا بگیرد.

سد «میل مغان» به‌عنوان سد دوستی ایران و آذربایجان است که بین دو شهر اصلاندوز مغان و هورادیز واقع‌شده است و تمام اراضی زیر کشت این منطقه و قسمتی از اراضی شهرستان بیله سوار مغان از آب این کانال آبیاری می‌شوند.

گفتنی است در حال حاضر شایعه احتمال برخورد گلوله به این سد و بروز حادثه‌ای فاجعه‌بار موجی از نگرانی را در بین مردم این مناطق ایجاد کرده است.

پیگیری از طریق وزارت امور خارجه

در همین حال  نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس بابیان اینکه تأمین امنیت مرزنشینان خدا آفرینی را مطالبه می‌کنیم افزود: در این راستا مقرر شد تا به‌زودی هیئت بلندپایه‌ای متشکل از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه‌های امور خارجه و کشور، ستاد کل نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی از مناطق مرزی به‌خصوص محدوده سیاسی شهرستان خدا آفرین در اثر اصابت گلوله و راکت‌های جنگی خسارت‌دیده بررسی و راهکارهای پیشگیرانه و تأمینی موردبررسی قرار گیرد.

حسین حاتمی افزود: با توجه به انحنای مرزهای مشترک آذربایجان شرقی در محدوده شهرستان خدا آفرین ممکن است که خمپاره یا راکت‌های جنگی نیز براثر خطای محاسباتی کاربر به خاک کشورمان اصابت کند.

وی ابراز داشت: تأمین امنیت، جان و مال مردم مرزنشین را با جدیت مطالبه کردیم  و درعین‌حال که نمایندگان شمال غرب کشور نشست فوق‌العاده برگزار کردند که درنهایت منجر به صدور بیانیه مشترک از سوی نمایندگان استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان شد.

پیشینه درگیری

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد.

براثر این مناقشه هفت شهرستان جمهوری آذربایجان به تصرف نیروهای ارمنستانی درآمد.

در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تابه‌حال نتیجه‌ای نداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.