نمایشگاه گروهی کاریکاتور «معنی فاصله» با آثاری از کامبیز درم‌بخش، داود شهیدی، حسن کریم‌زاده، مهدی کریم‌زاده در گالری آتبین برپاست.

از برپایی نمایشگاه گروهی نقاشی کودکان و نوجوانان تا «معنی فاصله» از نگاه کاریکاتوریست‌ها

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، روز گذشته ۱۱ مهرماه گالری های تهران میزبان چندین افتتاحیه نمایشگاه های هنری از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی بودند و آثاری را در قالب عکس، نقاشی، خط و خوشنویسی و آثار حجمی در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهند.

همچنین برخی از نمایشگاه هایی که هفته گذشته افتتاح شدند نیز به کار خود ادامه می دهند و می توانید اطلاعات بیشتری درباره این نمایشگاه ها را از اینجا دنبال کنید.

اعتماد: نمایشگاه آثار لیلی رشیدی با عنوان «مستور» و نمایشگاه آثار سمیرا هدایی با عنوان «بگذارید نفت بخورند» ۱۱ تا ۲۹ مهر در گالری اعتماد برپاست. گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

در بیانیه نمایشگاه «مستور» آمده است؛ من فقط او را می دیدم، از فاصله ای بسیار نزدیک. من در بسیاری چیزها شبیه او شدم، در فروخوردن، در پوشاندن و ملبس شدن، لایه به لایه دربرگرفتن و بستن حائلی میان خود و دیگری من با این آموزه زیسته ام که حائل بر من مقدم است. با این وجود، یافتن و دیدنش بسیار دشوار بود. من در این مجموعه نگاهم را به آن «ست» دوختم تا شاید که بتوانم ترسیمش کنم.

ایرانشهر: نمایشگاه طراحی شایا شهرستانی با عنوان «روایت بنیادین» ۱۱ مهر در گالری ایرانشهر برگزار می‌شود. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک ۶۹ قرار دارد. 

علی گلستانه در بیانیه این نمایشگاه آورده است؛ آثار شایا شهرستانی نمونه‌ای خوب از یک بینش است. او در این تصاویر بزرگ‌مقیاس و دربرگیرنده، رنج و تقابل با نیروهای بیرونی را از راه ازشکل‌انداختن پیکره با بهره‌گیری از تکنیکِ زغال روی بسترِ بافت‌دار بیان می‌کند و به‌ویژه با تأکید بر اسلوب طراحی جنبه‌ی کنشگرانه‌ی تصویر و عاملیت خود هنرمند را نیز در برابر چشم مخاطب قرار می‌دهد. این است که این طراحی‌ها بیانی تزئین‌شده از رنج و عذابی یکسویه زیر نگاه سلطه‌جویِ تصویرگری نیست که ریاکارانه دست خود را از جنایت می‌شوید، بلکه عرصه‌ی اجرای دوباره‌ی رنج و سلطه از یک سو و کنشِ مقابله و مقاومت از سوی دیگر است.

کاما: نمایشگاه آثار شهرام گیل‌آبادی با عنوان «رقص جنون شقایق‌ها» ۱۱ تا ۱۶ مهرماه در گالری کاما برپاست. این گالری به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک ۲۴ طبقه دوم قرار دارد.

انتظامی: نمایشگاه «دنیای زیبای نو» ۱۱ تا ۲۰ مهر در نگارخانه انتظامی به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از مطهری، روبروی فروشگاه اتکا و شهرکتاب پلاک ۶۰۸ طبقه دوم، واحد ۵ برپاست.

آتبین: نمایشگاه گروهی کاریکاتور «معنی فاصله» با آثاری از کامبیز درم‌بخش، داود شهیدی، حسن کریم‌زاده، مهدی کریم‌زاده، دیان و آروین ۱۱ مهر تا ۲ آبان در گالری آتبین به نشانی خیابان ولی‌عصر قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲ برپاست.

ایده: نمایشگاه گروهی نقاشی «ارجاسب» ۱۱ تا ۲۳ مهر در گالری ایده به نشانی کریم‌خان زند، خیابان سنایی، خیابان هجدهم، پلاک ٢٦ میزبان علاقمندان به هنر است.


 

شکوه: نمایشگاه گروهی «این سال» ۱۱ تا ۳۰ مهر در گالری شکوه به نشانی فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ برپاست.

این جا: نمایشگاه نقاشی رزیتا نصرتی با عنوان «نوزده شب» ۱۱ مهر تا ۲ آبان در گالری این جا به نشانی خیابان کریم‌خان‌زند، میرزای شیرازی، شماره ۹۵ برپاست.

رزیتا نصرتی در بیانیه این نمایشگاه آورده است؛ از سال‌های دور به‌تصویرکشیدن درخت‌ها زیر نور چراغ‌های شهری برایم وسوسه‌انگیز بود. بازی نور و تاریکی بر روی ساختمان‌ها و پنجره‌های‌شان و درخت‌ها در ساعات پایانی روز، مهم‌ترین دغدغه‌ی من برای خلق این مجموعه بود. بلوار کشاورز را به این دلیل انتخاب کردم که در مسیر هرروزه‌ام این بازی‌های نور را بر روی ساختمان‌ها و درختان مشاهده‌ می‌کردم.

از تابستان سال ۱۳۹۸ شروع کردم. شب‌ها، وقتی هوا رو به تاریکی می‌رفت، کارم را آغاز می‌کردم؛ به بلوار کشاورز می‌رفتم و تا حوالی ساعت ١١ شب ادامه می‌دادم؛ روی نیمکت‌های بلوار می‌نشستم و بعد از کار مسیر را تا استودیو پیاده برمی‌گشتم.

شلمان: نمایشگاه گروهی «مخمصه» ۱۱ تا ۱۶ مهر در گالری شلمان برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ مراجعه کنند.

علی مزارعی در بیانیه این نمایشگاه آورده است؛ «انسان موجودی گشوده به جهان است، به این گشودگی رسیدن یعنی فاصله گرفتن از مرتبه حیوانی و ابن فاصله‌گیری را انسان به مدد قوه روحی انجام می‌دهد و اینجاست که «فعل تعقل» (توانمندی انسان در موضوع قرار دادن شناسایی عالم) معنا پیدا می‌کند. (آسیا در برابر غرب، ص ۲۲۷)

بحران کرونا، حس نگرانی و تسلط بر آن، انسان را در مخمصه‌ای انداخت که پیوسته بکوشید تا خود را از این مخمصه بیرون کشیده و بر آن چیره شود. غلبه و قرنطینه یا همزیستی و سازگاری؟ پس به ناگزیر می‌بایست خود را در معرض رنج، زحمت، گرفتاری قرارگرفته تا شاید با تابش خورشید امید، راه تسلط بر تیرگی مخمصه این دوران نمایان شود.
اینک با همه نا ملایمتی‌ها، ناکارآمدی‌های قرن، تنهایی و ترس از مغلوب شدن در قالبی گاه پنهان و گاه آشکار؛ زندگی انسان امروزی را وارد مخمصه کرده است. شاید خالی از لطف نباشد که برای محک ­زدن خویش، آن را در معرض تضاد و مشکلات قرار دهیم تا بدین گونه الماس پنهان وجود آدمی، در پس هنر خلق کردن دوچندان گردد.»

زیرزمین دستان: نمایشگاه آثار یاشار صلاحی با عنوان «خلوت» ۱۱ مهر تا ۲ آبان در زیرزمین دستان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره ۶ مراجعه کنند.

فرمانفرما: به مناسبت روز جهانی کودک نمایشگاه آثار مانوشا رضاپور با عنوان «هیس» و نمایشگاه گروهی نقاشی کودکان و نوجوانان ۴ تا ۱۷ ساله، ۱۱ تا ۲۵ مهر در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ برپاست.

سیحون: نمایشگاه گروهی نقاشی و مجسمه ۱۱ تا ۳۰ مهر در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک ۱ برگزار می‌شود.

شیرین: نمایشگاه آثار ریحانه راعی با عنوان «گاردن پارتی» و نمایشگاه حجم نسرین شاپوری آذر ۱۱ مهر تا ۶ آبان در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه ۱۳ شماره ۵ مراجعه کنند.

گالری محسن: نمایشگاه گروهی «نمایش آثار برگزیدگان سومین فراخوان سالانه‌ی پروژه‌های محسن» جمعه ۱۱ مهر تا جمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ در گالری محسن به نشانی ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک۴۲ برقرار است.

پروژه‌های محسن از سال ۱۳۹۴ در قالب سه فضای «پاسیو»، «بام» و «حیاط» گالری محسن، با هدف به چالش کشیدن شیوه‌ی متداول نمایش آثار هنری در چاردیواری سفید بنا گذاشته شد تا ضمن ترغیب هنرمندان علاقه‌مند به هنرهای چیدمانی و چندرسانه‌ای، مخاطبان را نیز به تجربه‌ای دیگر در فضایی انعطاف‌پذیرتر دعوت کند. فراخوان سالانه‌ی بودجه‌ی حمایتی پروژه‌های محسن از سال ۱۳۹۶ با رویکرد حمایت از هنرمندان ایرانی جوان حوزه‌ی تجسمی و نمایش جریان روز هنر معاصر بنا گذاشته شد.

برگزیدگان سومین دوره ی فراخوان سالانه ی پروژه های محسن در فضای «پاسیو»، «بام» و «حیاط» به این ترتیب است: محسن رافعی، درسا اسدی و مه سا پرویزی.

محسن رافعی در فضای نورگیر و روبه‌بالای «پاسیو» یک مسیرمعلق پله‌ای برای انتقال بدن از زمین به آسمان یا از تاریکی به روشنایی چیده است. این پله‌ی لغزان برخلاف پله‌های مستحکم و مقاوم ساختمان‌ها، در مقابل نیروی واردشده بر سطحش رفتاری متغیر و تعاملی دارد، بنابراین تجربه‌ی هر مشارکت‌کننده منحصربه‌فرد و کاملا بدن‌محور است.

درسا اسدی در فضای «بام» چیدمانی مخروطی‌شکل و نیمه‌شفاف از یک باغ جعلی و معبدی خیالی برپا کرده است. او تصور پدرسالارانه‌ از هندسه و معماری خشک معابد در شکل‌گیری تمدن‌ها و افسانه‌پردازی و اسطوره‌سازی برآمده از آن ها را با روحیه‌ای زنانه بازسازی و با تصاویری رقصان از گیاهان و گل‌های باغی آراسته است.

مه‌سا پرویزی چیدمانی طراحی‌محور درباره‌ی وقایع جمعی‌ و خاطرات گریزناپذیر از آن را در فضای بینابینی «حیاط» برپا کرده است. این روایت در سه پرده، نمایشی سراسر سیاه و سفید و اندوه‌بار از جمعیت نامعلوم آدم‌ها را در گوشه‌ای از خیابان نشان می‌دهد. این پرده‌های ناواضح نمایشی بریده‌شده و الکن از یک روایت کلی‌ترند که همچون رسانه‌های جمعی تنها بخشی از اتفاق را بزرگنمایی کرده و در تنگنای نفس‌گیری نشان می‌دهد.

والی: نمایشگاه آثار کیوان روشن‌بین با عنوان «دو» ۱۱ تا ۲۹ مهر در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ برگزار می‌شود.

در بیانه این نمایشگاه آمده است؛ در حقیقت مفهومی به اسم «من» وجود ندارد، این «ما» هستیم. (۷/۸۱۴/۷۵۰/۸۶۳ جمعیت کنونی کره زمین )

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.