در آستانه اربعین حسینی و در ادامه سلسله مطالبی که در همین صفحه با موضوع تجربه‌نگاری کانون‌های فرهنگی هنری برگزیده مساجد منتشر شده است، نوبت به کانون فرهنگی‌هنری صاحب‌الزمان(عج) در استان یزد می‌رسد.

موکب به موکب تا کنار گنبد سیدالشهدا(ع) سرود خواندیم

مریم احمدی‌شیروان/

 در آستانه اربعین حسینی و در ادامه سلسله مطالبی که در همین صفحه با موضوع تجربه‌نگاری کانون‌های فرهنگی هنری برگزیده مساجد منتشر شده است، نوبت به کانون فرهنگی‌هنری صاحب‌الزمان(عج) در استان یزد می‌رسد. کانونی که در مسجد صاحب‌الزمان(عج) فعالیت می‌کند و در محله رحمت‌آباد شهر حمیدیا از توابع بخش مرکزی شهرستان یزد واقع شده است. این کانون در رشته بزرگداشت اربعین‌حسینی، در نخستین رویداد ملی «فهما» برگزیده شده و آنچه در زیر می‌خوانید بخشی از گفت‌وگوی ما با ابوالفضل کرمانی‌نسب، مدیر این کانون است.

گروه سرود بین‌المللی

کرمانی‌نسب در توضیح فعالیت کانون فرهنگی‌هنری صاحب‌الزمان(عج) می‌گوید: تمام برنامه‌های فرهنگی، جلسات و کلاس‌های این کانون در مسجد صاحب‌الزمان(عج) رحمت‌آباد یزد برگزار و سعی می‌شود در اردوهای تفریحی و زیارتی و برنامه‌های فرهنگی برای نوجوانان، مورد توجه بیشتری قرار گیرد. یکی از اثرگذارترین این اقدام‌ها، راه‌اندازی و پیگیری گروه سرود عاشقان‌ولایت بود.

این فعال فرهنگی به تأکید مقام معظم رهبری درباره تشکیل گروه سرود اثرگذار و خوش مضمون اشاره کرده و خاطرنشان می‌کند: گروه سرود عاشقان‌ولایت سابقه‌ای بیش از ۳۰ سال داشت، اما به دلایلی فعالیت آن متوقف شده بود. پس از تأکیدات رهبری، این کانون فعالیت گروه سرود خود را با حدود ۱۸۰ عضو جدید از سر گرفت. اعضایی که بیشتر آن‌ها جزو نخبگان و شاگردان ممتاز مدارس هستند. با رسالتی که از ابتدا در حوزه سرود برای خود می‌دانستیم، توانستیم علاوه بر داخل کشور، در حوزه بین‌الملل نیز کارهایی تولید کرده و در سطح ملی و بین‌المللی خوش بدرخشیم. تولیدات ما با استقبال بسیار زیاد مردم کشور عراق و دیگر مسلمانان روبه‌رو شد و مورد تشویق بسیاری از بزرگان دینی، فرهنگی و سیاسی نیز قرار گرفت.

وی یادآور می‌شود: کاری نیز برای شبکه جهانی الکوثر تولید کردیم که با استقبال مخاطبان به ویژه مخاطبان خارج از کشور مواجه شد. آثار گروه سرود عاشقان‌ولایت نیز از شبکه‌های مختلف سراسری بارها پخش شده است، اما از آنجایی که در منطقه ما سرود بزرگسالان وجود نداشت و مشکلات دیگر این حوزه، بر آن شدیم برای کودکان و نوجوانانی که به سن جوانی می‌رسند طرحی بیندیشیم تا بتوانیم آن‌ها را در مسجد حفظ کرده و از ظرفیت آنان استفاده کنیم. از آنجایی که مجموعه مسجدمحور بود، تصمیم گرفتیم با همان ظرفیت وارد فضای کانون فرهنگی‌هنری شویم. حالا همان بچه‌هایی که در این چند سال در حوزه‌های مختلف هنری تربیت کرده بودیم، دیگر فقط در گروه سرود فعالیت نمی‌کردند و در بخش‌های مختلفی مانند شعر، عکاسی، فیلم‌برداری و... تربیت شده و به کار گرفته شدند.

تربیت نیرو برای ایجاد کانون فرهنگی‌هنری تراز اسلامی

مدیر کانون فرهنگی‌هنری صاحب‌الزمان(عج) یزد اظهار می‌کند: با تلاش و ممارست توانستیم قسمت‌های مختلف مسجد را برای بهره بردن بیشتر در فرهنگ و هنر آماده کنیم. بچه‌ها هر کدام قسمتی را دست گرفتند. سعی کردیم کانون تراز به وجود بیاوریم؛ زیرا در حوزه‌های مختلف هنری نیرو تربیت کرده بودیم. با مسجدمحوری توانستیم کارها و اقدام‌های فاخری تولید کنیم که یکی از این اقدام‌ها در حوزه شعر بود.

وی تشریح می‌کند: توفیق داشتیم به عنوان یکی از نمایندگان سرود ایران به لبنان رفته و با مربیان، مساجد و ظرفیت کارهایی که در مساجد انجام می‌دهند، آشنا شویم. هر چه بیشتر در این حوزه‌ها وارد شدیم به ظرفیت بین‌الملل بیشتر پی برده و علاقه‌مند بودیم آن را عمق ببخشیم.

کرمانی‌نسب ادامه می‌دهد: در این راه ظرفیت بزرگ اربعین، حرکت جهانی آن و حضور مسلمانان از تمام دنیا با زبان‌ها، فرهنگ‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های مختلف نیز به کمک آمد. دانشگاه صدا و سیما تهران، گروه ما را به عنوان نماینده سرود ایران برای شرکت در زیارت اربعین سال گذشته معرفی و اعزام کرد. در ابتدا به دلیل کم‌سن و سال بودن اعضای گروه سرود و سختی‌های پیاده‌روی، برای شروع تردید داشتیم، اما با کمک اهل‌بیت(ع) این کار شروع شد و به نتیجه رسید.

این فعال مسجدی توضیح می‌دهد: با ۱۵ نفر کار را شروع کرده و وارد مسیر پیاده‌روی اربعین شدیم. مسیری که گذر از آن حدود سه روز زمان می‌برد، حدود ۱۰ روز طول کشید تا به پایان برسد؛ زیرا بچه‌ها موکب به موکب ایستاده و سرود می‌خواندند. کارهایی نیز به زبان عربی و انگلیسی آماده کرده بودیم که در موکب‌هایی آن‌ها را ارائه می‌کردیم تا به کربلا رسیدیم. با همان خستگی ناشی از پیاده‌روی و اجرای مداوم سرود، گروه موفق شد شب اربعین سال گذشته به صورت زنده از کنار گنبد امام‌حسین(ع) اجرا داشته باشد.

مسجد؛ مهم‌ترین بستر تربیت کودکان و نوجوانان

وی به اقدام‌های فرهنگی انجام شده در این کانون نیز اشاره کرده و عنوان می‌کند: یکی از ظرفیت‌های داخلی مسجد این است که در آن تمام اقشار با هم در ارتباط بوده، از مشکلات هم آگاه هستند و به هم کمک می‌کنند. از زیباترین برکات کانون فرهنگی‌هنری می‌توان به اقدام محرم سال گذشته برای جمع‌آوری کمک‌هزینه سفر به کربلا اشاره کرد. با کمک خیران هزینه سفر پنج نفر تهیه شد، اما در مراسم قرعه‌کشی با عنایت امام‌حسین(ع) و کمک پیرغلامان اباعبدالله(ع) موفق شدیم تمام اعضای کانون که حدود ۴۰۰ نفر بودند را برای زیارت اربعین حسینی راهی کنیم و تعداد زیادی از جوان‌ها و نوجوان‌های محله کربلایی شدند؛ البته در آن سفر هم بزرگ‌ترها و خیران، موکبی در کربلای‌معلی به نام موکب شهدای رحمت‌آباد راه‌اندازی کرده و در آنجا اقداماتی مانند پذیرایی زوار، اسکان، کارهای فرهنگی و... انجام می‌دادند.

این فعال مسجدی به شرایط خاص اربعین امسال به دلیل بیماری کرونا اشاره کرده و بیان می‌کند: امسال که همه‌ جاماندگان اربعین هستیم، در تلاشیم اقداماتی در داخل کشور برای پاسداشت اربعین انجام دهیم. به همین دلیل چند روز گذشته با حضور تمام افرادی که سال گذشته در پیاده‌روی اربعین شرکت داشتند و به دلیل تشکر از تلاش‌های شهید حاج قاسم‌سلیمانی، در مزار شهدای کرمان مراسم بزرگداشتی برگزار کردیم.

کرمانی‌نسب در پایان تأکید می‌کند: از بین ۴۰۰نفری که در کانون ‌نام‌نویسی کرده‌اند، حدود ۱۰۰نوجوان فعال هستند و ۴۰ نفر از آن‌ها همیشه در مسجد حاضر بوده و حضور مؤثر دارند. هر نوجوان در مسجد مسئولیتی از اقامه گفتن، مهر پخش کردن، مدیریت کارگاه کار با چوب تا کارگاه صحافی قرآن، تعمیر مهر و... دارد. علاوه بر آن، در کانون سعی بر این است نگاهی در تمام زمینه‌های تربیتی و مهارتی داشته باشیم، به همین دلیل از ظرفیت آشپزخانه مسجد استفاده کرده و برای نوجوانان آموزش پخت غذای ایرانی را گذاشته‌ایم. برگزاری دوره‌های تخصصی نویسندگی، کارگردانی، موشن‌گرافی، تئاتر، مسابقات ورزشی، آموزش مداحی و نشست‌های کتاب‌خوانی نیز از دیگر برنامه‌های این کانون برای توانمندسازی نوجوانان است. در همه حال در نظر داریم بخشی از تربیت، کادرسازی و شبکه‌سازی، از کودکان و نوجوانان اتفاق بیفتد و آن‌ها جوانان و سازندگان فردای مسجد هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علمدار ولایی IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    0 0
    سلام چه گروهی ! عالی خداقوت ان شاءالله سربلند باشید.
  • یزدی ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    0 0
    عالی هستند.