هشت ماه است کرونا کشور را درگیر خودش کرده از گرفتاری‌هایی که برای حوزه سلامت به وجود آمده تا آسیب‌هایی که به بخش‌های مختلف جامعه از جمله اقتصادی، اجتماعی و سایر حوزه‌ها وارد شده نتیجه حضور کووید۱۹ در ایران بوده است.

خسارت۲۴.۷۰۰ میلیاردی کرونا به اقتصاد زیارت

هاشم رسائی‌فر/

هشت ماه است کرونا کشور را درگیر خودش کرده از گرفتاری‌هایی که برای حوزه سلامت به وجود آمده تا آسیب‌هایی که به بخش‌های مختلف جامعه از جمله اقتصادی، اجتماعی و سایر حوزه‌ها وارد شده نتیجه حضور کووید۱۹ در ایران بوده است.

در حوزه زیارت و گردشگری با وجود حرم مطهر امام هشتم(ع) در مشهد و جاذبه‌های دیگری که خراسان برای مردم کشورمان و حتی زائران و مسافران خارجی دارد انگیزه‌ها برای سفر به این نقطه از کشور همیشه مضاعف بوده به طوری که سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر و مسافر داخلی و بیش از ۵ میلیون زائر خارجی، مشهد را برای مقصد سفر خود تا پیش از شیوع کرونا انتخاب می‌کردند، اما با همه‌گیر شدن این ویروس به یکباره همه چیز تحت تأثیر قرار گرفت. ابتدای شیوع کووید۱۹ براساس آنچه ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کرد ورود به حرم رضوی برای زائران ممنوع شد و مدتی این داستان ادامه داشت. این تصمیم در کنار کمرنگ شدن سفرها به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب شد تا نوروز امسال مشهد در سکوت کامل فرو رود این سکوت البته به قیمت وارد شدن ضررهای مالی گسترده به حوزه‌های خدماتی زائران و مسافران تمام شد. بسیاری از صاحبان مراکز اقامتی مشهد و کسبه همجوار با حرم امام رضا(ع) دچار زیان مالی شدید شدند.

پس از این همه نگاه‌ها و امیدواری‌ها به گرم شدن هوا و کم شدن حضور کرونا با توجه به اظهارات کارشناسان بود، اما این اتفاق نیفتاد و همچنان کرونا شیوع داشت. مشکلات همچنان باقی بود و مردم و ارادتمندان به امام مهربانی‌ها سخت منتظر بازگشایی حرم بودند تا اینکه با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی و شیوه‌نامه‌ها، صحن‌های حرم رضوی به روی زائران بازگشایی شد. این اتفاق خوبی بود، چراکه زائران می‌توانستند تا چند قدمی ضریح امام هشتم(ع) پیش بروند و عرض ارادتشان نزدیک‌تر از گذشته شود.

این واقعه سبب شد تا زیارت و حضور زائران در مشهد جان بگیرد، گرچه هنوز با پیش از کرونا فاصله زیادی داشت. در این مدت شرایط به گونه‌ای بود که آستان قدس رضوی با تمهیداتی که اندیشیده بود مجاوران و زائران ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانستند از نعمت زیارت برخوردار شوند تا اینکه هفته گذشته نخستین موج سرمای سال خودی نشان داد. در چنین شرایطی مشکلات برای زائران دوچندان شد و برای تداوم حضور باید چاره‌ای اندیشید. تنها راه، بازگشایی رواق‌ها و حضور زائران در اماکن متبرکه برای بهره بردن از فیض زیارت است اتفاقی که تاکنون نیفتاده است.

•       خسارت ۲هزار و ۴۷۰ میلیارد تومانی کرونا به اقتصاد زیارت

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری در خصوص این شرایط به قدس گفت: ابتدای شیوع کرونا انتظار همه ما این بود که مدت زمان حضور این ویروس نهایت دو تا سه ماه باشد و طبق اظهار نظری که کارشناسان داشتند فکر می‌کردیم با گرم شدن هوا شیوع ویروس کمرنگ می‌شود که نشد. روزهای ابتدایی به اجبار حدود سه ماه تمامی اقامتگاه‌ها و هتل‌ها تعطیل شد اما پس از آن متوجه شدیم باید زندگی با کرونا را تجربه کنیم و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و برای جلوگیری از خسارت‌های ناشی از این تعطیلات، ۲۰ درصد از مراکز اقامتی بازگشایی شد. از این تعداد هم برخی بازگشایی‌ها برای صاحبانشان توجیه اقتصادی نداشت و مجدد خودشان اقدام به تعطیلی کردند.

محمدصادق براتی ادامه داد: در همین ۲۰ درصد مراکز اقامتی فعال حدود ۱۹ درصد ضریب اشغال ایجاد شد که در شهریور رشدی چند درصدی داشت و تا حدود ۲۷ درصد رسید. با اینکه در شهریور رشد حضور زائر و مسافر را شاهد بودیم، اما در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از ۲هزار و۴۷۰ میلیارد تومان خسارت به بازاری وارد شد که هر سال با حضور زائر و مسافر در خراسان رضوی رونق قابل توجهی داشت.

وی در واکنش به این موضوع که تجربه بازگشایی صحن‌های حرم امام رضا(ع) نشان داد با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌شود حضور زائران را در حرم مدیریت کرد، افزود: با اینکه در ابتدای شیوع کرونا مسئولان کشوری مشهد را به دلیل حضور زائران نقطه‌ای بحرانی می‌دانستند، اما همراهی و همکاری که بین دستگاه‌های مختلف با آستان قدس رضوی وجود داشته و دارد وضعیت استان را به سمتی هدایت کرد که میانگین آنچه در خصوص کرونا در حال حاضر در استان ثبت می‌شود از بسیاری استان‌های دیگر بهتر باشد.

•       بازگشایی رواق حرم مطهر پس از ماه صفر

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی همچنین در پاسخ به این پرسش که با وجود برودت هوا و مشکلاتی که سرمای هوا برای زائران حاضر در صحن‌های حرم مطهر ایجاد می‌کند آیا برای بازگشایی رواق‌ها تمهیداتی اندیشیده شده است، گفت: با سرد شدن هوا حضور در صحن‌ها برای زائران سخت شده و مشکلاتی را برای آن‌ها در پی دارد به همین دلیل باید برنامه‌ریزی شود تا رواق‌های حرم مطهر را بازگشایی کنیم. در همین راستا تاکنون جلسه‌ها و همفکری‌هایی با مسئولان آستان قدس رضوی داشته‌ایم و هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام شده است که در موضوع بازگشایی رواق‌ها نیز آستان قدس رضوی تاکنون تعامل و همراهی خوبی داشته و مصمم هستیم تا پس از ماه صفر و در ماه ربیع که ماه شادی ائمه(ع) است رواق‌های حرم مطهر امام هشتم(ع) به روی زائران بازگشایی شود. بحث‌های کارشناسی نیز در این خصوص انجام شده فقط منتظر اعلام نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا و مجوز این ستاد هستیم، چراکه بر اساس توصیه‌های مقام معظم رهبری تمام تصمیمات این چنینی منوط به اعلام نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.