۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 722405

عملکرد مطلوب اقتصادی خراسان رضوی در سال "جهش تولید"

علی رسولیان/معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

نیمی از سالی که به عنوان "جهش تولید" توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده، گذشته است و شاهد عملکرد مطلوب اقتصادی مدیران استان در شش ماهه ابتدایی سال نسبت به دیگر استان های کشور هستیم.

پس از آنکه در ابتدای سال جدید آگاه شدیم که دغدغه اصلی رهبر عزیز انقلاب در حوزه اقتصاد، افزایش روزافزون تولیدات است، جلسات متعددی در استان برگزار و تصمیمات مناسبی گرفته شد.

براین اساس درخصوص جهش تولید در خراسان رضوی دو موضوع اساسی مدنظر قرار گرفته است. اولی انعقاد و اجرایی شدن طرح های سرمایه گذاری در خراسان رضوی و دیگری رسیدگی به وضعیت واحدهای صنعتی راکد و نیمه راکد استان است.

در رابطه با اولین موضوع باید گفت، مجموع سرمایه گذاری در طرح های نامبرده، بیش از ۲۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است. تفاهم نامه های آن در سالهای گذشته در خراسان رضوی منعقد و تا حدودی راه اندازی نیز شده بودند، اما به دلایل مختلف از جمله وضعیت کرونا به نتیجه کامل و بهره برداری نرسیده بودند.

با بررسی های انجام شدهف این موارد در سطح استان شناسایی شده اند و سعی تلاش ما بر این است که بتوانیم دوباره آنها را اجرایی نماییم. اگر این طرح ها به بهره برداری برسند اشتغال زایی بسیار مناسبی عاید خراسان رضوی خواهد شد.

هرچند این موضوع روند روبه رشدی داشته است. اکنون حدود ۱۱ هزار از پروژه هایی که سال گذشته مورد تفاهم قرار گرفته بودند به بهره برداری رسیده اند.  همچنین در ماه های گذشته جلسات طرح های بزرگ و زیربنایی به صورت هفتگی برگزار و برای رفع موانع آن برنامه ریزی و تصمیم گیری شده است. این جلسات به زعم اینکه مهندس رزم حسینی اخیرا ردای وزارت را پوشیده و دیگر استاندار خراسان رضوی نیست، باز هم با قوت برگزار و مسائل آن پیگیری خواهد شد تا به شرایط مطلوبی برسند.

دومین موضوعی که برای نیل به شعار سال، مد نظر قرار گرفته است، رسیدگی به واحدهای صنعتی راکد و نیمه راکدی است که کمتر از ظرفیت خود کار می کنند. در این زمینه باید بتوانیم این واحدهای صنعتی، بویژه آنهایی که برای فعالیت نیاز به منابع خاصی نیز ندارند را راه اندازی کرده و به خوبی از ظرفیت آنها استفاده نماییم.

برای برطرف کردن مشکلات این واحدهای تولیدی در خراسان رضوی کلینیک صنعت و نیز کلینیک کشاورزی، متفاوت از سایر نقاط کشور ایجاد شده است. شرکت ها و صنایعی که راکد و نیمه راکد هستند به این کلینیک ها مراجعه کرده و توسط مشاوران، مشکلات و موانع کار بررسی می شود.

پس از آن ستاد تسهیل تشکیل شده و برای رفع موانع واحدهای تولیدی که راکد یا نیمه راکد شده اند تصمیم گیری می شود. با این روش واحدهای صنعتی و تولیدی استان بسیار سریعتر از گذشته می توانند رونق خود را بازیافته و به چرخه تولید بازگردند.

نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که کرونا بر وضعیت اقتصادی استان بویژه در قسمت خدمات، اثر بسیار منفی داشته است. همچنین تقاضا در بازار بسیار کاهش یافته و مرزهای صادراتی حدود سه تا چهار ماه یا بسته و یا با محدودیت شدید روبرو بوده اند. هنوز هم مرز زمینی ما با ترکمنستان در عمل بسته است.

براین اساس، یکی از محدودیت های موجود، تامین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی است. گمرک را موظف کرده ایم که هر هفته جلساتی را با سازمان صنعت ومعدن و تجارت داشته باشد و استعلام بگیرد که اگر واحدی وجود دارد و تامین مواد اولیه آن به مشکل خورده و یا اینکه کالای آن وارد کشور شده ودر گمرک قرار دارد، مراحل قانونی ترخیص آن سریعتر انجام شده و در اسرع وقت تمام این کالا یا بخشی از آن به دست واحد تولیدی برسد.

همچنین در حوزه پروانه تاسیس و پروانه بهره برداری نسبت به گذشته رشد بسیار مطلوبی داشته ایم. در حوزه های سلامت محور نیز با توجه به بروز و شیوع کرونا، خراسان رضوی رشد بسیار مطلوبی داشته و توانسته است که نیاز خود را برطرف و در جهت رفع نیاز برخی دیگر از استانها نیز اقدامات شایانی انجام دهد. همچنین بخشی از محصولات سلامت محور استان به دیگر کشورها صادر شده است.

اما به رغم تمام محدودیت ها وضعیت اقتصادی خراسان رضوی نسبت به دیگر استان های کشور مناسب تر و شاخص های رشد آن بالاتر است. به عنوان مثال در حوزه اقتصاد مقاومتی با یک تفاوت معناداری نسبت به دیگر استانها در رتبه اول و در حوزه رونق بازار، در رتبه دوم کشور قرار گرفته ایم. همچنین آمار واحدهای راکد و نیمه راکد استان ۵ درصد پایین تر از متوسط کشوری ودر حدود ۱۶ درصد است. هر چند که به آن راضی نیستیم و تلاش مجدانه ای خواهیم کرد تا بازهم بتوانیم این آمار را کاهش دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.