رئیس سازمان سینمایی در گفت و گو با برنامه نقد سینما به پرسش های مختلفی درباره حضور خود در سازمان و برنامه برگزاری جشنواره فیلم فجر پاسخ داد.

 احتمالاً سال آینده از سازمان سینمایی می‌روم/ پیش بینی انتظامی از وضعیت سینمای ایران
در ماه‌های پیش رو

به گزارش قدس آنلاین، حسین انتظامی پاسخگوی پرسش های امیر مافی مجری و کارشناس برنامه در حوزه های مختلف بود و در این برنامه موضوعاتی چون احتمال وداع انتظامی با سازمان سینمایی و حضور در اروپا به عنوان رایزن فرهنگی و همچنین برگزاری جشنواره فیلم فجر و مدیریت سینما و تولید و اکران در مقطع وجود بیماری کرونا مطرح شد.



در ادامه مشروح سخنان کارشناس و مهمان برنامه نقد سینما می آید.

پاسخ به شایعات درباره پذیرش مسئولیت رایزنی فرهنگی

گفت و گوی نقد سینما با رئیس سازمان سینمایی با اشاره به شایعاتی که درباره خداحافظی انتظامی از سازمان و حضور او به عنوان رایزن فرهنگی در کشوری اروپایی مطرح می شود آغاز شد که انتظامی در پاسخ به این موضوع گفت: اصل صحبت ها درباره رفتن من از سازمان درست است، اما زمان آن به این زودی ها نیست.

او در مورد زمان احتمالی ترک سازمان گفت: احتمالا اتفاق در سال آینده صورت می گیرد.

انتظامی همچنین در پاسخ به اینکه راهی کدام کشور خواهد بود، گفت: البته این موضوع هنوز قطعی نیست صحبت ها بر این است که رایزن فرهنگی ایران در وین (اتریش) شوم.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد با خروج دیرتر او از سازمان، احتمالا فرصتی برای خالی بودن سمت ریاست سازمان در جریان تغییر دولت ها نخواهد بود.

او همچنین در پاسخ به سوال مجری برنامه نقد سینما مبنی بر اینکه این عزم رفتن یعنی به آنچه می خواسته در سازمان سینمایی نائل شده است، چنین پاسخ داد: دستگاه ها به شکل سیستمی کار می کنند و فقط متاثر از حضور یک فرد نیستند و نهایتا آن فرد می توانند هماهنگی های بهتری انجام دهد. سیاست های کلان سازمان سینمایی هم تابع سیاست های کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و همه تلاش ما در سازمان و سایر معاونت های تخصصی وزارتخانه این است که آن سیاست ها را دنبال کنیم.

انتظامی در پاسخ به سوالی درباره اینکه عزم رفتن موجب نمی شود تا انگیزه او و گروه همراه کمتر شود؟، بیان کرد: کسانی که با روحیه من آشنایی دارند می دانند من تا آخرین روزی که مسئولیت دارم تلاش می کنم با نشاط کار کنم. درحال حاضر هم برنامه هایی داریم که به کمک همکاران انجام می دهیم، مخصوصا جشنواره فیلم فجر که در پیش است و همچنین سایر موارد را با جدیت دنبال می کنیم ضمن اینکه در ابتدا هم گفتم هنوز رفتن من نهایی نشده است.



پیگیری سیاست شفافیت در سازمان سینمایی

حسین انتظامی در پاسخ به سوال امیر مافی درباره شفافیت درسازمان سینمایی و الزام زیرمجموعه های سازمان به امر شفافیت این پرسش را مطرح کرد که آیا فضای تصمیم گیری برگزاری جشنواره فیلم فجر به شفافیتی که مدنظر است نزدیک شده، پاسخ داد: بیماری کرونا برای برگزاری جشنواره ها شرایط جدیدی به وجود آورده است؛ این شرایط جدید در تولید و تصمیم گیری و اجرا هم حاکم است. در مواجهه با این وضع یک راه این است که کاملا منفعل بنشینیم، اما وظیفه دیگر چه در زمینه تولید و چه عرصه مدیریت فرهنگی این است که برای زیست کرونایی طراحی های لازم را انجام دهیم. ما پنج جشنواره داریم، اولین آن جشنواره جهانی فیلم فجر بود که ابتدا به دلیل مشخص نبودن شرایط اعلام شد با تاخیر برگزار می شود، اما زمانی که شرایط سخت تر شد اعلام کردیم در سال آینده برگزار خواهد شد. جشنواره بعدی مان جشنواره کودک و نوجوانان اصفهان است که اواخر مهرماه برگزار می شود، بعدی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران است و پس از آن جشنواره مستند سینما حقیقت و آخری هم جشنواره فیلم فجر که ابعاد و اهمیت آن بیشتر است.

او ادامه داد: در جلساتی که با پنج دبیر جشنواره ها داشتیم همیشه حرفمان این بوده که با همفکری و مشورت جویی از نظرات فعالان و اهالی صنوف، طراحی متناسب با شرایط امروز و اقتضاعات سینما داشته باشیم. یک جشنواره شامل چند بخش است که در ابتدای آن رقابت قرار می گیرد و اصل و پایه آن است، در مرحله بعد نمایش قرار دارد که شوری ایجاد می کند و برخی جشنواره ها بخش بازار و آموزش نیز دارند. توجه و صحبتمان این بود که در شرایط فعلی سناریوهای مختلف داشته باشیم؛ یعنی ترکیبی از جشنواره مجازی و حضوری و تا جایی که امکان دارد در بخش مجازی حضورمان بیشتر باشد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: البته در بخش نمایش و مخصوصا در جنبه فیلم های تجاری به دلیل احتمال سرقت نمی توانیم به نمایش آنلاین اتکای زیادی کنیم و راه حل فنی مبنایی نیز تا به امروز در دنیا برای این مشکل پیدا نشده است. اولین جشنواره پیش رو جشنواره فیلم کودک و نوجوانان اصفهان است در این شرایط درحال اجرا است قطعا بازخوردهایی که از این جشنواره می گیریم برای سایر جشنواره ها نیز موثر خواهد بود.

رئیس سازمان سینمایی درباره اینکه آیا سناریوهای طراحی شده تا زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر کفایت خواهد کرد یا خیر، گفت: فکر می کنم چنین باشد. البته هرچه زمان جلوتر می رود شرایط برای ما روشن تر می شود یعنی الان نمی توانیم بگوییم در بهمن ماه شرایط کرونایی به چه شکل است. بنابراین باید ترکیب اقتضایی داشته باشیم تا طراحی های بخش های مختلف را روی آنها سوار کنیم.

تغییرات در دبیری جشنواره و برخی مدیران

انتظامی با اشاره به اینکه امسال محمدمهدی طباطبایی نژاد مسئولیت دبیری جشنواره فیلم فجر را برعهده دارد، در پاسخ به این سئوال که آیا شایعات درباره رفتن طباطبایی نژاد از سازمان صحت دارد یا نه، گفت: رفتن ایشان از سازمان سینمایی صحت دارد، او از سازمان صدا و سیما مامور شده بودند و متاسفانه با ادامه ماموریتش در سازمان سینمایی موافقت نشده است. البته ما هم به صدا و سیما اعلام کردیم زمانیکه شما نیروی خود را می خواهید و فراخوان می زنید اگر برای او برنامه دارید و به عنوان مثال می خواهید مدیر شبکه باشد، اهلا و سهلا، اما اگر فقط می خواهید او را برگردانید و کاری نداشته باشد اینکار به نوعی اصراف است.

رئیس سازمان سینمایی با رد شایعه اختلاف دیدگاه رئیس سازمان سینمایی با طباطبایی نژاد بر سر نمایش فیلم «خانه پدری» و «دیدن این فیلم جرم است» که از سوی مجری مطرح شد، توضیح داد: من این اختلاف را اولین بار است که از شما می شنوم. شما که خود اهل منطق هستید این را می دانید که بر فرض صحت، اگر هم چنین بوده این صحبت ها مربوط به چند ماه گذشته است درحالیکه ما الان با موضوع تمدید نشدن ماموریت آقای طباطبایی نژاد مواجه هستیم.

یکپارچگی تهیه کنندگان

بحث با صحبت درباره تهیه کنندگان سینما و اختیاراتی که به آنان تعلق گرفته ادامه یافت. انتظامی درباره اختیاراتی که به تهیه کنندگان داده شده است، گفت: تشتت موجود بین تهیه کنندگان یکی از آسیب های جدی سینما بود به دلیل اینکه تهیه کننده در موقعیتی قرار دارد که کل پروژه به او مرتبط است و همیشه گفته می شد که اگر تهیه کنندگان یکپارچه شوند شرایط بهتری برای سینما رخ می دهد. خوشبختانه با توجه خودشان و همفکری هایی که سازمان سینمایی با آنها داشت این اتفاق افتاد که امیدواریم با جدیت دنبال شود.

او گفت: ما به عزیزانمان قول داده بودیم که اگر یکپارچه شوند زمینه تفیض اختیار و واگذاری بعضی از امور به اتحادیه تهیه کنندگان وجود دارد که اجرای این قول شروع شده است.
رئیس سازمان سینمایی در مورد موارد واگذار شده گفت: از جمله اینکه تایید متقاضیان تهیه کنندگی جدید سینما به عهده آنها گذاشته شده است. آنها در شورای پروانه ساخت یک نماینده دارند و امروز اتحادیه می تواند آن نماینده را معرفی کند. من پیشنهاد دادم در اولین تغییراتی که در شورای پروانه نمایش داریم تلاش کنیم اولین جایگزین مان از نماینده اتحادیه تهیه کنندگان باشد.

شورای پروانه ساخت و نمایش

انتظامی درباره پاسخ به این سئوال که نظر شخصی او درباره وجود شورای پروانه ساخت و نمایش چیست، گفت: من برخواسته از مطبوعات هستم. مطبوعات در بین محصولات فرهنگی کشور به جهت اتکا به قانون صریحی که دارد نوع نظارتش پسینی است. تجربیاتی که ما داریم و اقتضاعات امروز این است که هرچقدر بر جنبه های پسینی و کنترل های درونی اتکا کنیم، توفیقمان بیشتر است. یعنی بعضی شیوه های ما شاید در یک زمان جواب می داد، اما امروز ممکن است جواب ندهد؛ بنابراین ما هرچقدر به شیوه های پسینی اتکا کنیم بهتر است. تجربه من هم این امر را تایید می کند و بسیاری از مدیران فرهنگی چنین دیدگاهی دارند.

کارشناس برنامه نقد سینما با تاکید بر اینکه هر آزادی و اختیاری مسئولیت و پاسخ گویی می آورد یادآور شد که اگر پروانه ساخت را حذف کنیم و تهیه کنندگان بنا به تشخیص فیلمنامه ای را انتخاب و آنرا بسازند آیا تهیه کنندگان و جامعه هنری توان و بضاعت لازم برای مدیریت را دارا هستند یا دچار خودسانسوری می شوند؟ و انتظامی به این پرسش چنین پاسخ داد: زمانیکه یک مدیر یا فعال فرهنگی خودش یک نظر دارد می تواند از جنبه نظری درباره آن صحبت کند، اما وقتی در جایگاه مدیریت قرار می گیرد حق ندارد بگوید که چون من اینگونه فکر می کنم شورای پروانه ساخت را تعطیل کنیم، به دلیل اینکه موظف است تا مقررات را اجرا کند. برخی آقایان می گفتند من این نظر را نمی پسندم چون به ضرر مردم است پس اجرا نمی کنم، این امر آغاز یک دیکتاتوری است.

او ادامه داد: باید کاملا در چارچوب قوانین کار کنیم، خودمان را ملزم به اجرای آنها بدانیم، با جدیت اجرا کنیم و اگر خیلی هنرمند هستیم زمینه تغییر قانون را فراهم کنیم، یعنی مقدمات لازم را فراهم کنیم مذاکرات لازم را انجام دهیم و خواسته مان را تبدیل به یک قانون جدید کنیم. به عنوان مدیر اجرایی حق ندارم بگویم شورای پروانه ساخت تعطیل شود.

انتظامی در پاسخ به اینکه آیا عزم آن را دارد در ماه های باقیمانده برای تعطیلی شورای پروانه ساخت اقدامات قانونی را انجام دهد، گفت: این امر به زودی محقق نمی شود زیرا مسیر طولانی تقنینی دارد. البته من خوشبین هستم که بلوغ و پختگی در بین تهیه کنندگان در سینما و در میان ناشران در کتاب بوجود بیاد، اما از چند سال پیش که بحث نظارت کتاب بر عهده خود ناشران مطرح شد برخی از آنها اعلام کردند آمادگی ندارند و خود وزارت ارشاد اینکار را انجام دهد.

امیرمافی صحبت را چنین ادامه داد که آیا این نگاه حاصل آن نیست که سالیان طولانی مسئولیت از بخش خصوصی گرفته شده و مدام متوجه نهاد دولتی شده است و انتظامی پاسخ داد: بخشی از موضوع همین است که باعث شده آنها روی بخش مسئولیت شناسی که یک مهارت است کار نکنند. البته بخشی هم به این موضوع برمی گردد که چارچوب ها را خیلی روشن نمی گوییم. خواهشی که از همکاران در مدتی که در سازمان سینمایی بودم و قبل تر که در بخش های دیگر وزارتخانه بودم این بود که چارچوب های خود را شفاف اعلام کنیم زیرا یکی از وجوه شفافیت، پیش بینی پذیری است. یعنی فرد قبل از مراجعه به دستگاه با توجه به چارچوب ها، مقررات، ضوابط، دستورالعمل هایی که آن دستگاه رسما منتشر کرده خودش را ارزیابی کند و بداند که اگر این محصول فرهنگی را تحویل می دهد، پاسخ آنها چیست. یعنی بتواند با احتمال ۹۰ درصد به درستی پیش بینی کند که این امر از تبعیض و خیلی مواردی که جز آسیب های کار فرهنگی است، جلوگیری می کند.


شفافیت و پیش بینی پذیری

رئیس سازمان سینمایی درباره میزان موفقیت در رسیدن به دو شعار شفافیت و پیش بینی پذیری که در دوسال مسئولیتش بر آن تاکید داشته است، گفت: در مورد میزان موفقیت باید دیگران اظهارنظر کنند؛ فعالان و منتقدان ارزیابی دقیقی دارند. اهتمام همکاران ما در سازمان سینمایی بر این مساله بوده است، ضمن اینکه از کلان برنامه های وزیر ارشاد نیز هست. طبیعی است در رسیدن به این برنامه یک بخش ممکن است موفق تر و یک بخش درجه توفیقش کمتر باشد.

او در مورد وجوه شفافیت گفت: شفافیت چند وجه دارد: نفس اینکه آمار درآمدها و هزینه ها اعلام شود؛ و یا در جایی مثل سمفا فروش فیلم ها اعلام شود، اعلام هزینه های موسسات برای تولید فیلم ها، کمک هایی که می کنند ، خرج هایی که دارند، هزینه های جشنواره و ... یک بخش از شفافیت است. نفس اینکه فردی هزینه ها را منتشر کند اگرچه ارزشمند است، کافی نیست و باید مقدمه یک اتفاق دیگری باشد. صرفا اعلام عدد کفایت نمی کند. باید در اصلاح رویه ها موثر باشد.

او با اشاره به یکی از انتقادهای وارد شده به سازمان سینمایی گفت: یکی از انتقادهای وارد شده به ما نسبت هزینه های پشتیبانی موسسات تولیدی به حمایتی است که باید از فیلمسازها شود و گفته می شود این نسبت زیاد است، این رویه باید خود را نشان دهد. موضوع دیگر این است که به ما انتقاد می شود که چرا با توجه به وضعیت کاغذ و مطبوعات مجله چاپ می کنید که این درست است. نزدیک به یک سال است که بنیاد سینمایی فارابی، مرکز سینمای گسترش و انجمن سینمای جوانان، کتاب ها و مجلاتی که منتشر می کردند دیگر به شکل هارد کپی نیست. البته آنها وظیفه توسعه دانش سینمایی را دارند بنابراین هزینه می کنند، مقاله ای سفارش می دهند ، مباحث جدید را ترجمه می کنند و آنرا به شکل متن در اختیار همه قرار می دهند حتی من از آنها خواهش کردم از مطبوعات از رسانه ها به جای اینکه بگوییم حق ندارد اینها را منتشر کنید، از آنها خواهش کنیم این کار را انجام دهند زیرا هدف ما توسعه دانش سینمایی است.

او در مورد اطلاعات قابل توجهی که در سمفا در اختیار مراجعان قرار می گیرد چنین توضیح داد: به دلیل شرایط کرونا خیلی فرصت آنکه سمفا مورد توجه قرار بگیرد فراهم نشد، اما باید بگویم در این سامانه در همین لحظه به راحتی می توانید ببینید یک فیلم، یک سینما، یک سالن خاص چقدر بلیت فروخته، چقدر رزرو شده است. در دوره های مشخص کار منتقدان و برنامه ریزان این است که داده های موجود در این سامانه را مورد بهره برداری قرار دهند و از آن ایده دربیاورند. یعنی مقدمه هرکار برنامه ریزی اطلاعات دقیق است؛ چیزی که امروز جایش خالی است.

انتظامی در پاسخ به این انتقاد که تمرکز بیشتر بر شفافیت کمی است تا کیفی گفت: به نکته بسیار درستی اشاره کردید. شفافیت اگر فقط به حوزه های کمی خلاصه شود ارزش آنچنانی ندارد زیرا کمیت مقدمه کیفیت است. وقتی اعلام می کنید سیاست من توجه به فیلمسازان جوان است، یا سیاست من توجه به فیلمسازان جوان شهرستانی است، سیاست من این است که انیمیشن بیشتر تولید شود، در اصل من به عنوان دستگاه سیاستگذار و حامی این سیاست را براساس اطلاعات جمع آوری شده اتخاذ کرده ام. کرونا اثبات کرد که وقتی ما در محیط فیزیکی برای تولید مشکل داریم دقیقا در حوزه هایی مثل vfx و انیمیشن هرچقدر بیشتر سرمایه گذاری کنیم بهره برداری بیشتری می کنیم. در تولید انیمیشن در منطقه دست بالا داریم بنابراین باید آنرا حفظ کنیم.

صدور پروانه ساختی پرسروصدا

انتظامی درباره پاسخ به این سئوال که آیا پس از حواشی ایجاد شده برای دادن مجوز به یک فیلمساز جوان صحبتی با شورای پروانه ساخت داشته است، بیان کرد: مجوز توسط شورای پروانه ساخت صادر شده بود که در این شورا شخصیت های ارزشمندی حضور دارند و ما عملا کار دبیرخانه آنها را انجام می دهیم. در شورای پروانه ساخت روال بر این است که بر اساس شاخصه هایی که اعلام شده است پروانه داده می شود. به عنوان مثال، شرایط این است که هرفردی سابقه دستیاری کارگردانی داشته باشد، یا سابقه همکاری در گروه های تولید داشته باشد (سینمایی و غیرسینمایی) و یا هرفرد دارای تالیفات و تحصیلات و نمونه کار، می تواند درخواستی دهد که در شورا بررسی شود. در مورد مجوز مربوطه وقتی از همکاران خواستم پیگیری کنند و بازبینی کنند، روشن شد مسیر به درستی طی شده بود.

اکران آنلاین

رئیس سازمان سینمایی درباره موفقیت اکران آنلاین که در شرایط کرونا توجه بیشتری به آن صورت گرفت گفت: اکران آنلاین ظرفیت بسیار خوبی است که شرایط باعث شد تا بیشتر دیده شود. این نوع اکران مسیری است که سینما باید به آن سمت برود یعنی برداشت سنتی از سینما که عبارت است از محلی تاریک با تعدادی صندلی و پرده ای نقره ای طبیعی است که با الزاماتی که از زاویه فضای مجازی به وجود می آید و یا زیست حاشیه این فضا تغییر می کند. متوجه شدیم که هر فیلمی به اکران آنلاین رفت، توفیقاتی داشت.

مجری برنامه نقد سینما اشاره کرد فیلم هایی در این عرصه اکران شدند که احتمالا چندان اقبالی نداشتند تا رنگ پرده ببینند و صاحبان فیلم های درجه یک هم علاقه ای به این شیوه نشان نداند و انتظامی گفت: شاید ناشی از این است که در این فضا تجربه نداشتند، البته فیلم هایی هم بودند که به راحتی می توانستند اکران عمومی شوند و به این شیوه به نمایش درآمدند.


تولید و اکران در شرایط کرونا

انتظامی در پاسخ به سوالی در مورد شرایط تولید فیلم ها در وضعیت کرونا و انباشت فیلم ها برای اکران عمومی در سال آینده گفت: برای جلوگیری از انباشت فیلم ها در زمینه صدور پروانه ساخت قرار بر کم کردن سرعت است. البته از ظرفیت اکران آنلاین هم می توان استفاده کرد. و راه حل دیگر این است که ریتم نمایش را در سینماها بالاتر ببریم و یا ظرفیت سالن سازی که در طی دو سه سال گذشته شتاب بیشتری پیدا کرده است به ناوگان سینمایی کشور افزوده می شوند، بنابراین به دیده شدن فیلم ها کمک می کنند.


جشنواره سی و نهم

او درباره اینکه فیلم های ساخته شده امسال برای برگزاری جشنواره فیلم فجر پیش رو آیا کافی است، گفت: با آماری که از همکاران درباره فرآیند تولید فیلم ها گرفته ام زمینه وجود دارد، البته برای اینکه جواب قاطع به این سوال بدهیم باید یک ماه دیگر صبر کنیم، زیرا همکاران این نظر را دارند که باید در تولید سرعت داده شود. ما امروز نگرانی داریم که کارهای تدوین، پست پروداکشن به بهمن و اسفند برسد به همین دلیل باید سرعت بیشتری داده شود.

رئیس سازمان سینمایی درباره زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: منطق این است که جشنواره در بهمن ماه برگزار شد، هرچند ایده دیگر هم این بود که زمان برگزاری را تغییر دهیم. در حال حاضر جشنواره فیلم فجر به یکی از نمادهای اصلی جشن های انقلاب تبدیل شده است به همین دلیل خیلی در اختیار ما نیست که زمان آنرا عوض کنیم. شاید در مورد سایر جشنواره بتوانیم اینکار را انجام دهیم، اما درمورد جشنواره فیلم فجر امکان پذیر نیست.

رئیس سازمان سینمایی درباره دلیل جدا شدن ابراهیم داروغه زاده از جشنواره گفت: آقای داروغه زاده اوایل امسال به من گفتند که می خواهند فیلم بسازد و به همین دلیل نمی توانند در جشنواره باشند. پاسخ من این بود که فیلمشان را زودتر بسازند و نهایتا اینکه فیلمشان از بخش رقابتی جشنواره خارج شود، اما ایشان بیشتر تمایل به حوزه فیلمسازی داشتند که تا انشالله چند روز دیگر پیش تولید فیلمشان را شروع می کنند.

پیش بینی رئیس سازمان سینمایی از وضعیت سینمای ایران

او در پاسخ به سوال مجری برنامه نقد سینما مبنی بر اینکه در تابستان ۱۴۰۰ وضعیت سینمای ایران را چطور می بینید؟ آیا رخوت فعلی که حاصل کرونا و نتایج آن است ادامه می یابد یا اوضاع بهتر خواهد شد، گفت: من خوشبین هستم. کرونا به عنوان پدیده ای که به شکل غافلگیرکننده خود را به همه جوامع و کل زیست اجتماعی تحمیل کرد یک بهت زدگی را سبب شد. هر حوزه ای که توانست خودش را زودتر با شرایط جدید تطبیق دهد نشان دهنده هوش بالای آن حوزه بود و سینما نشان داد که هوش بالایی دارد زیرا توانست خود را خیلی سریع با این شرایط تطبیق دهد. بنابراین من خوشبین هستم و حتی اگر کرونا تداوم داشته باشد سینما، تولید، سینماگران و مدیران مرتبط می توانند خودشان را تطبیق دهند. ستاد کرونای سازمان سینمایی مشوق هایی برای فیلم هایی که به اکران آنلاین بپیوندند اعلام کرد؛ چه در حوزه فیلم های تجاری و حتی در هنر و تجربه. به همین جهت می توان امید داشت.

انتظامی درباره اینکه مهمترین کاری که سازمان سینمایی پس از کوچک سازی سازمان (روند و توسعه کوچک سازی) و همچنین توجه به استان ها باید انجام دهد چه چیزی است، پاسخ داد: خود موارد ذکر شده هنوز به صورت کامل به نتیجه نرسیده است زیرا اگر به نتیجه برسد خیلی اتفاقات مهمی رخ خواهد داد. همیشه در مقام نظر گفته می شد باید کوچک سازی و چابک ساری شود زیرا در اینصورت راندمانمان افزایش پیدا می کند، اما در عمل نمی شد. خوشبختانه با همت و همکاری مدیران سازمان سینمایی این اتفاق آغاز شده است. برای رسیدن به این هدف بعضی بخش ها که در دوره ای لازم بوده اما الان ضرورتی به بودنشان نیست، ادغام شدند، حذف و کوچک سازی انجام شد. در مورد توجه به استان ها هرچقدر انرژی بگذاریم خیلی مهم است. یکی از شعارها و برنامه های محوری آقای وزیر ارشاد این است که ایران، تهران نیست. باید از سلایق مختلف استقبال کنیم و اتفاقا باید این موضوع از ما پرسیده شود که برای رسیدن به این شعار چه برنامه ای داشته ایم. وظیفه ما به عنوان کار مطالعاتی و پژوهشی است که روندهای آینده سینما را پیش بینی کنیم و اتفاقا وظیفه دستگاه های دولتی است که هزینه کند، پیش بینی کند و آنرا در اختیار فعالان قرار دهد تا آنها بتوانند زندگی و تولیدشان را به آن سمت معطوف کنند.


اعمال شفافیت در اکران آنلاین

انتظامی در پاسخ به این سئوال که آیا شفافیت موجود در سمفا در مورد اکران آنلاین هم اعمال خواهد شد یا نه، گفت: شورای صنفی اکران آنلاین مانند شورای صنفی نمایش با همان کارویژه ها با هدف کنترل ترافیک اکران و مواردی از این دست تشکیل شده و البته در آنجا علاوه بر تهیه کنندگان و به جای سینماداران صاحبان پلت فورمهای اکران آنلاین حاضرند و شفافیت در این حوزه توسط آنان انجام خواهد شد.


فعالیت پلتفورم ها در اکران آنلاین

مجری این موضوع را طرح کرد که انحصار در پلتفورم ها آسیبی به اکران آنلاین نمی زند، و انتظامی پاسخ داد: قطعا انحصار آسیب می زند اما ما انحصار نداریم چون در حال حاضر پنج شش پلتفورم فعال هستند. سازمان سینمایی تلاش دارد از پلتفورم‌ها حمایت کند تا فعال شوند و اینکار جزو الزامات دوره جدید است.


تماشای ۱۹۱۷
انتظامی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا فیلم می بینید تا نه، گفت: بله و به این سئوال که آخرین فیلم خارجی که دیده است چه بوده، چنین پاسخ داد: با تاخیر فیلم ۱۹۱۷ را دیدم. با توجه به بحثی که درباره سکانس پلان های این فیلم مطرح شده بود، مجبور شدم از این زاویه آن را دوباره ببینم. از نظر سلیقه شخصی فیلم را پسندیدم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.