ایران که در سالهای پیش واردکننده بنزین بوده، اکنون با تولید روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین، به صادرکننده فعال این فرآورده استراتژیک نفتی در منطقه و جهان تبدیل شده است.

 تحقق تولید روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین/ ایران صادرکننده فعال بنزین در منطقه و جهان شد

قدس آنلاین؛ با گذشت حدود دو سال از بهره‌برداری فاز سوم و پایانی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و ارتقاء کیفی واحدهای پالایشگاهی در تولید بنزین استاندارد، ایران به جمع کشورهای صادرکننده بنزین پیوست. با مختومه شدن پرونده واردات بنزین از مهرماه سال ۹۷ برگ جدیدی پیش روی صنعت پالایش کشور باز شد تا واحدهای پالایشی علاوه بر تامین نیاز داخلی بتواند پاسخگوی درخواست های صادراتی بنزین از کشورهای خارجی نیز باشد.

پیش از این علی رغم وجود ۹ پالایشگاه نفتی در کشور برای جبران کسری بنزین مصرفی به اذعان مسوولان وقت در سال ۸۵ به طور میانگین روزانه حدود ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بنزین وارد می شده است با ادامه این روند میلیون ها دلار ارزی که می توانست در طرح های دیگر هزینه و سرمایه گذاری شوند صرف واردات بنزین می شد. اما امروز با توسعه صنعت پالایش کشور و تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی به رقم دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و دیگر خبری از کنار گذاشتن هزینه در جهت واردات بنزین به کشور نیست.

باتوجه به مصرف افسار گسیخته بنزین در سال های گذشته بیم آن می رفت که میزان تولیدات پالایشگاه ها کفاف نیازهای داخلی را ندهد و در نتیجه به افزایش واردات بنزین منجر شود. این اتفاق ناگوار می توانست در شرایط تحریم صنعت نفت را که به شدت در تنگنا قرار داده است را دچار بحران عمیق تری کند. اگر نگاهی به وضعیت کشور ونزوئلا انداخته شود می توان وخامت اوضاع را دراین خصوص بهتر و عمیق تر درک کرد.

فلج شدن پالایشگاه های کشور ونزوئلا و در نتیجه کمبود سوخت بحران سختی را پیش روی این کشور قرار داده است، اما ایران با برگ برنده خود یعنی ستاره خلیج فارس توانست از عهده این مسئولیت خطیر به خوبی بربیاید و حتی با ارسال محموله های بنزین به ونزوئلا قدرت و اقتدار ایران را مقابل سایر کشورها گوشزد کند. امروزکشور با گذر از مرحله ای که وارد کننده بنزین بود به یکی از فعال ترین کشورهای منطقه در خصوص صادرات بنزین تبدیل شده است و برای نخستین بار این کالا در میان کالاهای غیرنفتی، توانسته است بر سکوی نخست صادرات بایستد.

بدین ترتیب برای تقویت صادرات غیر نفتی و دوری از خام فروشی، خط صادراتی این سوخت استراتژیک فعال شد و با هدف گذاری در رونق صادرات فرآورده های نفتی و ظرفیت تولید روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین برای نخستین بار صادرات محموله های بنزین از سایر فرآورده ها پیشی گرفت.

آمارهای صادراتی کشور از این امر حکایت دارند که در ۶ ماهه نخست سال جاری علی رغم تحریم ها ۳۰ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار کالا به کشورهای خارجی صادر شده است.

باتوجه به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلاری صادرات کالاهای غیر نفتی در نیمه نخست سال جاری باید گفت بنزین در صدر این کالاهای صادراتی توانسته است در ارزآوری کشور نقش قابل توجهی را ایفا کند. باید تاکید کرد باتوجه به اقدامات انجام شده و تلاش های صورت گرفته تا به امروز، صنعت پالایش توانست کشور را مقابل فشارهای خارجی روسپید کند و با همین رویه صادرات فرآورده های نفتی به خصوص بنزین را رونق خاصی ببخشد تا علاو ه بر ممانعت از هدررفت نقدینگی جهت واردات بنزین، با صادرات آن به درآمدزایی کشور نیز کمک کند و به اعتبار بین المللی کشور بیافزاید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.