مازندران- پروژه سد فینسک و سامانه انتقال آب به شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در شهرستان مهدی‌شهر به‌عنوان یک طرح مطالعاتی سال‌هاست که در کش‌وقوس مخالفان استان مازندران و موافقان استان سمنان قرار دارد.

پس از سال ها کش و قوس؛ مناقشه «سد فینسک» پایان یافت

قدس آنلاین-گروه استان ها: ساخت سد فینسک با ظرفیت هشت‌تا ۱۰ میلیون مترمکعب از سال ۸۹ بر روی سرشاخه‌های رودخانه «تجن» واقع در منطقه جغرافیایی استان سمنان در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و در دولت دهم بودجه مطالعاتی دریافت کرد.

درحالی‌که مسئولان استان سمنان بارها مدعی شدند که این پروژه مجوز تخصیص آب، مجوز زیست‌محیطی و سایر مجوزهای لازم برای شروع به کار را اخذ کرده است اما همواره مسئولان مازندران بر این باور هستند که ساخت این سد به محیط‌زیست آسیب وارد کرده و فاقد مطالعات زیست‌محیطی است!

هدف از احداث سد فینسک، تنظیم و کنترل سیلاب‌های رودخانه سفیدرود و تأمین بخشی از نیاز آب شرب شهرستان‌های سمنان و مهدی‌شهر به میزان ۷.۵ میلیون مترمکعب در سال بود که تاکنون با مخالفت‌های بسیاری روبرو بوده است.

سد فینسک ازجمله سدهایی است که باهدف تأمین آب شرب منطقه سمنان در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت اما پس از انجام مطالعه و آغاز عملیات اجرایی این سد مخزنی، بر روی رودخانه سفیدرود در استان سمنان که از سرشاخه‌های اصلی منابع آبی سد شهید رجایی ساری نیز محسوب می‌شود، با اعتراضات فراوان در رسانه‌ها مواجه و باعث شد تا مطالعات سد و عملیات اجرایی آن حداقل به‌صورت آشکار متوقف شود.

این اختلافات بین مسئولان مازندران و سمنان موجب شد تا این پروژه که قرار بود تا سال ۱۳۹۲ خاتمه پیدا کند اما هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده متوقف شود.

اگرچه مسئولان استان سمنان با احداث این سد امیدوار هستند که مشکل کم‌آبی در مرکز استان را کاهش دهند اما بنا بر اظهارات مسئولان مازندران حدود ۳۰۰روستا در بالادست و پائین‌دست سد شهید رجایی در استان مازندران از آب سرشاخه‌های اصلی به‌ویژه سفیدرود بهره‌مندمی شوند که ساخت این سد به نابودی آن‌ها منجر خواهد شد.

صدور دستور توقف ساخت سد فینسک

در همین حال رئیس مجمع نمایندگان مازندران از توقف عملیات اجرایی ساخت سد فینسک بر روی سرشاخه تجن رود این استان با دستور وزیر نیرو خبر می‌دهد.

مهدی سعادتی در اخرین روز شهریور ماه امسال اظهار کرد: با پیگیری مجمع نمایندگان مازندران وزیر نیرو با توقف عملیات اجرایی احداث سد فینسک موافقت کرد.

وی عنوان کرد: این پروژه بدون رعایت الزامات زیست‌محیطی و توجه به منابع آب موردنیاز بخش کشاورزی مازندران در حال احداث بود.

نماینده مردم بابل با اشاره به استدلال قوی مجمع نمایندگان مازندران در کمیسیون آب، منابع طبیعی و کشاورزی مجلس شورای اسلامی در حضور وزیر نیرو برای توقف این پروژه گفت: در پی پیگیری‌های ویژه زارعی نماینده پرتلاش مردم ساری و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و ارائه نظرات کارشناسی مجمع نمایندگان مازندران، وزیر نیرو دستور توقف عملیات اجرایی ساخت این سد را صادر کرد.

وی تأکید کرد:  با توجه به ساختار شکننده زیست‌محیطی استان، حیات طبیعی مازندران درگرو تأمین منابع آب برای تداوم فعالیت‌های کشاورزی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وطنی ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    0 2
    اگر ایرانی هستید ، به پیشرفت ایران فکر کنید ، نه با جوسازی مانع توسعه کشور شوید . اگر نظر شما درست باشد راه آهن مازندران هم با تخریب محیط زیست و قطع درختان بسیار ساخته شده است . پس باید جمع آوری گردد.؟...؟اختلاف انداختن بین مردم کشور ، همان هدف دشمن است ...
  • سمنانی ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    0 0
    من خودم سمنانی هستم و مخالف این طرح چون دوست ندارم برای خطه ی شمال اتفاقی بیفتد شمال تنها خطه سرسبز ایران هست . بهتره یک کانال آب از دریای عمان ایجاد شود تا کم آبی سیستان و بلوچستان و کرمان و یزد و شرق اصفهان و سمنان را حل کند. دولت باید یک کاری کند که مشکل آبی این چند استان رفع شود.
  • ایرانی ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    0 1
    با مطالعه مکان و موقعیت سد مذکور ، مشخص می شود که این سد در استان سمنان و در شهرستان مهدیشهر و در حوزه آبریز آن شهرستان احداث می گردد و تجاوزی به استان مازندران نمی کند . اصلا از اول ساخت سد در مازندران به امید منابع آبی سایر استان ها اشتباه بوده است . هر کسی حق دارد از منابغ خدادادی منطقه خودش به نفع مردم خودش استفاده کند . این قانون کشور است ... .