رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ظرف ۲۰ سال اخیر ۲۰۵ هزار هکتار زمین زراعی از مجموع کشتزارهای دایر در این استان با تبدیل، تغییر کشت یافته است.

۲۰۵ هزار هکتار از زمینهای زراعی خراسان رضوی تبدیل شده است

به گزارش قدس آنلاین،  محمدرضا اورانی افزود: بررسهای فنی کارشناسان کشاورزی نشان می‌دهد همچنین ۱۷۰ هزار هکتار مزرعه در خراسان رضوی ظرف همین مدت تبدیل به عرصه کشت محصولات باغی شده است.

وی به دلایل این امر اشاره و بیان کرد: کمبود آب قابل دسترس علت نخست این کاهش، تغییر کشت و یا تبدیل مزرعه به باغ در خراسان رضوی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: برای جبران کمبود آب، افزون بر ۹۰ درصد چاههای کشاورزی در سطح استان کنتورگذاری شده و حجم مشخصی آب در اختیار کشاورز است لذا آنها نیز محصولی را می‌کارند که در همین راستا توجیه داشته و درآمدزا باشد.  

وی گفت: همچنین کشاورزان خراسانی در کشت محصولات اساسی یا راهبردی که جایگاه مهمی در سفره غذایی مردم دارند و دولت قیمت‌گذاری آنها را انجام می‌دهد، به سمت تولید دیگر محصولات رفته و محصولی را تولید می‌کنند که خارج از این چارچوب باشد.  

اورانی افزود: این وضعیت سبب شده تا کشاورزان در خراسان رضوی به سوی توسعه باغها و محصولات باغی گرایش پیدا کنند.  

وی به ۹۸۹ هزار و ۷۵۰ هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی "آبی و دیم" در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: ۷۳ درصد این سطح کشت آبی و ۲۷ درصد آن سطح زیرکشت محصولات مختلف به شیوه "دیم" است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین ۳۶.۷ درصد زمینهای کشاورزی این استان به کشت محصولات باغی و  ۶۳.۳ درصد آن هم‌اینک به تولید محصولات زراعی اختصاص دارد.  

وی حجم مجموع تولیدات سالانه محصولات کشاورزی خراسان رضوی را هفت میلیون و ۴۷۸ هزار و ۱۱۰ تن به ارزش ۳۳۰ هزار میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: محصولات باغی با ۱۴.۳ درصد سهم از تولید بخش کشاورزی استان، ۴۲ درصد ارزش ناخالص اقتصادی کشاورزی خراسان رضوی را تشکیل می‌دهد.

اورانی گفت: دام، طیور و شیلات هم ۲۱.۲ درصد تولیدات بخش کشاورزی خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند که معادل  ۳۲.۲ درصد ارزش ناخالص اقتصاد کشاورزی استان است.  

وی افزود: محصولات زراعی خراسان رضوی نیز ۶۴.۵ درصد تولید کشاورزی استان، معادل ۱۸.۸ درصد ارزش ناخالص اقتصادی این بخش را به خود اختصاص داده‌اند.  

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: ۶۰ درصد زمینهای زیر کشت باغی و زراعی این استان نیز مختص تولید چهار محصول راهبردی "گندم، جو، زعفران و پسته" است.

وی همچنین ۷۷ درصد سطح زیرکشت زعفران ایران و ۲۰ درصد سطح باغهای پسته کشور را متعلق به خراسان رضوی اعلام و بیان کرد: این استان در خصوص سطح کشت زعفران مقام نخست و در تولید گستره باغهای پسته مقام دوم را در بین استانهای کشور دارد.

اورانی گفت: ۷۴ درصد از کل حجم تولید زعفران ایران و ۲۵ درصد محصول پسته کشورمان حاصل زحمات کشاورزان و باغداران خراسان رضوی است بطوری که این استان در حجم تولید هر دو محصول رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.  

منبع:ایرنا

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.