مرحله دوم عملیات نگهداری زمین چمن ورزشگاه امام رضا(ع) ۲۵ شهریور آغاز شد و روز گذشته به پایان رسید.

پایان عملیات پاییزه نگهداری زمین چمن ورزشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)

به گزارش قدش آنلاین، علیرضا تاج فیروز مدیرعامل تربیت بدنی آستان قدس رضوی، ضمن توضیحاتی درباره کیفیت نگهداری زمین چمن ورزشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در گفت‌وگو با آستان‌نیوز خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت زمین چمن ورزشگاه و حفظ استانداردهای آن در طول بهره‌برداری، عملیات نگهداری زمین به صورت سالانه و با صرف دقت و هزینه‌های بالا انجام می‌شود.
به گفته وی، عملیات نگهداری زمین چمن به صورت سالانه در ۲ مرحله بهاره و پاییزه صورت می‌گیرد. بار نخست، در آستانه فصول گرم و بار دوم، در آغاز فصول سرد عملیات احیای خاک و پاک‌سازی زمین انجام می‌شود.
تاج فیروز با بیان اینکه فرایند نگهداری زمین چمن طی ۲ عملیات هوادهی و تاچینگ ظرف ۲ ماه انجام می‌شود افزود: این ۲ عملیات به صورت پشت سر هم و با عملیات هوادهی برای ایجاد خلل و فرج در خاک برای کاهش تراکم به‌وجودآمده از حرکت بازیکنان و ماشین‌آلات آغاز می‌شود.
وی ضمن توضیح این نکته که عملیات تاچینگ شامل پاک‌سازی خاک از برگ‌های مرده، ریشه‌های سطحی و ساقه‌های ازبین‌رفته و آسیب‌دیده زمین است ادامه داد: این ۲ عملیات با هدف اصلاح بافت سطحی خاک انجام می‌شود تا ضمن هوادهی به ریشه‌ها، آب سریع‌تر و بهتر به خاک برسد و از بیماری‌های احتمالی و رشد قارچ‌ها در زمین جلوگیری شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه عملیات نگهداری زمین چمن در طول سال جاری ۲ بار اجرا شده است ابراز کرد: مرحله دوم این عملیات از ۲۵ شهریور تا اواسط مهر به طول انجامیده است.
وی ضدعفونی و قارچ‌کشی، اصلاح و کوتاه کردن کامل سطح چمن، هوادهی با دستگاه به صورت فتیله‌ای، تاچینگ با دستگاه برای پاک‌سازی نهایی زمین از آلودگی‌ها، جاروکشی زمین با دستگاه ویژه جمع‌آوری ضایعات، و تغذیه زمین با کودهای تقویت‌کننده برای بازگرداندن آن به وضعیت استاندارد را مراحل پلکانی عملیات نگهداشت زمین چمن دانست.
تاج فیروز چمن ورزشگاه امام رضا(ع) را از نوع سردسیری و ورزشی معرفی کرد و گفت: از آنجایی که چمن ورزشگاه‌ها همیشه در حال آسیب دیدن و ضربه خوردن است، بلافاصله بعد از برگزاری بازی‌های فوتبال، عملیات ترمیم زمین اعم از ضدعفونی و کاشت چمن و انتقال چمن از خزانه پشتیبان و قالب زدن در محل‌های لازم در دستور کار قرار می‌گیرد.
وی همچنین اظهار کرد: در بخش‌های خاصی از زمین به‌ویژه جلو دروازه‌ها و وسط زمین نیز به دلیل برخورد بیشتر بازیکنان با چمن، کاشت مرتب چمن انجام می‌گیرد تا تراکم و یکدستی زمین همواره حفظ شود. به‌علاوه، عملیات تغذیه زمین با کودهای مخصوص پیش و پس از انجام بازی‌ها از بخش‌های کلیدی حفظ و نگهداشت چمن ورزشگاه امام رضا(ع) در شرایط ایده‌آل است.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.