مدیر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ثبت مشخصات و پرونده ۴۶ هزار زن باردار ساکن در منطقه زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: همه این زنان باردار بطور رایگان بر علیه بیماری آنفلوآنزا واکسینه می‌شوند.

زنان باردار خراسانی علیه بیماری آنفلوآنزا ایمن‌سازی می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین،  دکتر محمدعلی احمدیان به تامین واکسن آنفلوانزا به میزان لازم در همه شهرستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: مادران باردار یکی جمعیتهای هدف با اولویت برای دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند.

وی ادامه داد: بر این اساس همه زنان باردار برای دریافت واکسن آنفلوآنزا مطابق نوبت‌دهی ثبت شده توسط مراقبان سلامت، به نزدیکترین مرکز بهداشتی به محل سکونت خود مراجعه کنند.  

مدیر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مراقبان سلامت مراکز بهداشتی با زنان باردار دارای پرونده پایش سلامتی به منظور ثبت نوبت دریافت واکسن آنفلوآنزا تماس تلفنی می‌گیرند اما آن دسته از زنانی که فاقد این پرونده هستند باید با مراجعه به مراکز بهداشتی نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.

وی همچنین زنان باردار مبتلا به بیماریهای زمینه‌ای را در اولویت نخست دریافت واکسن رایگان آنفلوآنزا اعلام و بیان کرد: البته این طیف در همه سنین بارداری حتی زنانی که ۴۲ روز از زایمان آنها گذشته می‌توانند برای دریافت واکسن مراجعه کنند.

توزیع ۵۴ هزار دوز واکسن 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز از توزیع رایگان ۵۴ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا برای گروههای هدف در مناطق زیر پوشش این دانشگاه خبر داد.

دکتر مهدی قلیان گروههای هدف دریافت رایگان واکسن را شامل "زنان باردار پرخطر، بیماران دچار ضعف دستگاه ایمنی بدن با اولویت بیماران دیالیزی، گیرندگان پیوند و بیماران مبتلا به بدخیمی، مبتلایان به تالاسمی ماژور و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی به ویژه افراد در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹" اعلام کرد.
وی افزود: شش هزار دوز واکسن از این تعداد واکسن آنفلوآنزا در سطح خانه‌های سالمندان و مراکز نگهداری کودکان معلول و عقب‌مانده ذهنی تحت مدیریت سازمان بهزیستی و پنج هزار دوز واکسن آنفلوآنزا نیز در سطح زندانهای خراسان رضوی برای ایمن‌سازی زندانیان در برابر بیماری توزیع می‌شود.  
وی ادامه داد: توزیع واکسن برای بیماران خاص در مشهد با هماهنگی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی در بیمارستانهای منتخب این شهر شامل "قائم(عج)، اکبر، منتصریه و دکتر شیخ" صورت می‌گیرد.  
معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پاییز امسال تامین و توزیع واکسن آنفلوآنزا با توجه به خطر تداخل و همزمانی این بیماری با همه‌گیری ویروس کرونا، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی افزود: بر اساس اعلام نیاز دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد واکسن ارسالی امسال از سالهای قبل بیشتر است و گروههای هدف مشمول واکسیناسیون آنفلوآنزا می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برای دریافت واکسن به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.
بیماری آنفلوآنزا دارای سه تیپ A، B، C است. مجموعه‌ای از ویروسها عامل این بیماری شناخته شده‌اند که گونه‌های آن هر سال در حال تغییر است اما عمده بیماری آنفلوآنزای انسانی از نوع تیپ A است که پارسال گونه H۱N۱ آن شایع شده بود.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.