ترامپ با هلی‌کوپتر از کاخ سفید به بیمارستان نظامی والتر رید منتقل شد. اگرچه رئیس‌جمهور آمریکا با پای خودش سوار بالگرد و از آن پیاده شد اما سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد او مشکلات تنفسی پیدا کرده است. خبرنگار سی‌ان‌ان حتی اوضاع را «جدی» توصیف کرد و گفت: ترامپ با نشانه‌های دیگری مانند خستگی هم دست و پنجه نرم می‌کند.

خیمه کرونا در اردوگاه ترامپ

نیک‌پندار/

 ترامپ با هلی‌کوپتر از کاخ سفید به بیمارستان نظامی والتر رید منتقل شد. اگرچه رئیس‌جمهور آمریکا با پای خودش سوار بالگرد و از آن پیاده شد اما سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد او مشکلات تنفسی پیدا کرده است. خبرنگار سی‌ان‌ان حتی اوضاع را «جدی» توصیف کرد و گفت: ترامپ با نشانه‌های دیگری مانند خستگی هم دست و پنجه نرم می‌کند. در کنار ترامپ، ملانیا (همسر او)، هوپ هیکس (مشاور رسانه‌ای ترامپ)، بیل استپین (مدیر کمپین انتخاباتی او) و کلیان کانوی (مشاور سابق کاخ سفید) هم کرونا گرفته‌اند. گفته می‌شود حال ملانیا از دیگران وخیم‌تر است. اگرچه از ساکنان بخش غربی کاخ سفید تعداد کمتری به کرونا مبتلا شده‌اند اما ممکن است تعداد کرونایی‌های کمپین ترامپ باز هم بیشتر شود چراکه در کمتر از یک روز، تست کرونای دست‌کم ۹ نفر از مقام‌ها و قانون‌گذاران آمریکایی مثبت اعلام شده است.

خبر انتقال ترامپ به بیمارستان، واکنش‌های مختلفی هم در پی داشته و این واکنش‌ها به‌ویژه در فضای مجازی بیشتر دیده شده است. کاربران فراوانی در توییتر برای او آرزوی مرگ کرده‌اند و همین سبب شده شرکت توییتر در بیانیه‌ای از حذف این پیام‌ها سخن به‌میان آورد. بنا بر اعلام توییتر، حساب کاربرانی که به دنبال ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا برای او آرزوی مرگ کنند ممکن است تعلیق شود.

زارا رحیم، سخنگوی سابق هیلاری کلینتون یکی از افرادی است که به دنبال ابتلای رئیس جمهوری ایالات متحده به ویروس کرونا برای او آرزوی مرگ کرد. حساب کاربری زارا رحیم هم‌اکنون به حالت «حفاظت شده» یا خصوصی درآمده است. اگرچه زارا رحیم یکی از بی‌شمار فعالان مجازی است که برای ترامپ آرزوی مرگ کرده اما سران کشورهای مختلف در پیام‌های مختلف دعا کرده‌اند ترامپ هرچه زودتر بهتر شود. بن‌سلمان و دارودسته‌اش در حاشیه خلیج فارس هم برای ترامپ آرزوی سلامتی کرده‌اند. کیم جونگ اون هم آرزو کرده ترامپ زودتر خوب شود. بایدن و پلوسی و کلینتون هم آرزو کرده‌اند ترامپ سالم شود.

ترامپ در حال حاضر از بیمارستان، دستورات لازم را صادر می‌کند و کاخ سفید هنوز خبری از انتقال اختیارات او به معاون اول منتشر نکرده است. سی‌ان‌ان اوضاع کنونی آمریکا را نامشخص توصیف کرده و گفته است: «سؤال‌های زیادی درباره اینکه اوضاع چگونه پیش خواهد رفت، وجود دارد. واقعیت این است که حتی یک طرح اولیه وجود ندارد. همه ما چشم بسته پرواز می‌کنیم». طبق قانون آمریکا، اگر اوضاع از این خراب‌تر شود، اختیار به دست مایک پنس می‌افتد. پیش از این هم نیوزویک در گزارشی از درون ارتش آمریکا گزارش داده بود این نهاد برای ایام مبادا آماده می‌شود. این مجله گفته بود این نگرانی در واشنگتن وجود دارد که بخش زیادی از قوه مجریه یا کنگره و دیوان عالی این کشور ممکن است بر اثر گسترش شیوع این ویروس از کار بیفتد و ارتش آمریکا در حال انجام برنامه‌ریزی‌هایی فوق‌سری برای رویدادهای احتمالی است که ممکن است به سقوط دولت آمریکا منجر شود.

*-*-

در آینه تاریخ

ترامپ در حال حاضر ۷۴ ساله است و طبق آمار جهانی، ۱۸درصد مبتلایان به کرونا در سن او درگذشته‌اند. باوجود این، رئیس‌جمهور آمریکا در بیمارستان توییت کرد: «فکر می‌کنم اوضاع خوب است، از همه ممنونم. با عشق».

تاریخ آمریکا نشان می‌دهد ابتلا به بیماری جان سه تن از رؤسای جمهور این کشور را در زمان ریاستشان گرفته است. ویلیام هنری هریسون (نهمین رئیس‌جمهور آمریکا) تنها یک ماه در این منصب بود که بر اثر بیماری جان داد. زکری تیلور (دوازدهمین رئیس‌جمهور) هم به دلیل بیماری وبا درگذشت. وارن جی. هاردینگ (بیست و نهمین رئیس‌جمهور آمریکا) هم جزو افرادی است که با بیماری مرده است.

فعالیت‌های انتخاباتی ترامپ هم به تعویق افتاده و همه تجمعات لغو شده است. برخی رسانه‌ها از برگزاری سخنرانی‌های ترامپ به شکل مجازی سخن به‌میان آورده‌اند اما کمپین او رسماً موضعی نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.