۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 722528

یادداشت/

باید و نبایدهای بورس برای قوا

علی حیدری/ کارشناس بازارسرمایه و بورس

روال بازارسرمایه ایران گویای این واقعیت است که متأسفانه ما چیزی به نام بازاربورس یا بازارسهام در سطح علمی و مرسوم دنیا نداریم.

قدس آنلاین: روال بازارسرمایه ایران گویای این واقعیت است که متأسفانه ما چیزی به نام بازاربورس یا بازارسهام در سطح علمی و مرسوم دنیا نداریم. آنچه در بازار ایران به جای بازار سهام غالب شده یک بازار حراجی است تا بورس! در این بازار هر کس قیمت بالاتری بدهد، سهم به او تعلق می‌گیرد؛ بنابراین بازارسرمایه ما تفاوت‌های بسیاری با بورس‌های جهان دارد.

از سوی دیگر، بورس ایران با مشکلات نرم‌افزاری عدیده‌ای مواجه است که قابلیت صعودی شدن و کاهش مشکلات بازار را به شدت پایین آورده است. عدم‌مسئولیت‌پذیری نهادهای مختلف و عدم‌همراهی بازار مالی با سیاست‌های بانک‌مرکزی نیز چالش دیگری است که سبب می‌شود بازار به‌هم‌ریخته‌ای به نام بازار سهام ایجاد شود.

قطعاً در شرایط فعلی ورود نهادهای دولتی یا زیر نظر دولت می‌تواند کمکی به صعودی شدن بازار باشد و به عنوان یک ابزار راهبردی سبب حرکت بازار شوند، هر چند  این بخش نیز نمی‌تواند به عنوان راه‌حل نهایی صعودی شدن بورس به شمار رود.

 در شرایط فعلی برای بازگشت بورس به مدار صعودی، لازم است بنگاه‌های حاکمیتی فراتر از دولت وارد این بازار شوند، بنگاه‌های اقتصادی مثل بنیادمستضعفان و جانبازان و آستان قدس رضوی که وزنه‌های سنگینی در اقتصاد ایران به شمار می‌روند. ورود این بنگاه‌های اقتصادی به بازار به لحاظ تعداد سهم و  میزان خدمات و تولیدات به تنهایی می‌توانند بازار سهام را حرکت و نوسان دهند، به نحوی که وجود نهادهای حاکمیتی به صورت مسکن‌موقت حتی برای نیمسال کاری بسیار سودمند و مناسب خواهد بود.

اگر مسئولان به دنبال سیر صعودی اصولی و علمی بازارسرمایه هستند، در مرحله اول بازارها و سه قوه حتی حاکمیت و سیاست‌گذاری باید خود را همسو با سیاست‌های بانک مرکزی قرار دهند؛ چرا که بانک مرکزی در حال حاضر هر چند کُند، اما به تنهایی سیاست‌های علمی خوبی را به مرحله اجرا گذاشته؛ بنابراین انتظار می‌رود نهادها همسو با سیاست‌های بانک‌مرکزی حرکت کنند تا جایگزین سیاست‌های دیمی‌کاری در بدنه دولت و سایر قوا باشند. پس از این مرحله نوسان‌های صعودی و نزولی عجیب غریبی در بازار نخواهیم داشت، همچنین دولت باید با ریل‌گذاری اقتصاد با کمک حاکمیت، در بطن جامعه تعریف تازه‌ای از نگاه به مسائل اقتصادی کشور رو کند که البته حرکت سخت و راه پر فراز و نشیبی است، اما شدنی است.

از سوی دیگر انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی به جای اینکه صرفاً به اخذ حق‌العمل‌کاری خود از بازارسرمایه و بنگاه‌ها فکر کند، مانند دریافت امتیازات خاص، لازم است یک بار برای همیشه استقلال بانک‌مرکزی را به رسمیت بشناسد یا حداقل در طوماری امضا شده از سیاست‌های پولی بانک‌مرکزی حمایت کند تا منجر به ایجاد جو روانی بسیار خوبی برای بازار پول شود. انجام تمامی این تحولات در ایران سبب تقویت حاکمیت ایران در منطقه می‌شود، حتی بدون در نظر گرفتن قدرت نظامی، قدرت اقتصادی حاکمیت را در منطقه تقویت می‌کند. از سوی دیگر داشتن مطبوعات آزاد و پیگیر نیز در صعودی شدن بورس بسیار مهم  است. با داشتن مطبوعات آزاد، اقتصاد ایران شفاف می‌شود؛ بنابراین بازار و بنگاه‌های اقتصادی در ساز و کار و ساختار مشخص قرار می‌گیرند و زمینه برای صعودی شدن درست بازار فراهم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.