در شرایطی که کم‌آبی و بی‌آبی یکی از مباحث مهم موجود در کشور، استان، شهرها و حتی روستاهاست موارد متعددی از سوی کارشناسان برای مدیریت آب‌های در دسترس مطرح شده که یکی از اصلی‌ترین و البته بهترین راهکارها بهره‌بری بالا از منابع فعلی موجود است. البته که مصرف بهینه از منابع آبی میسر نمی‌شود مگر با تکیه بر استفاده از فناوری‌های جدید در برداشت و نیز رساندن آن به دست مشترکان در شهرها و روستاها.

به نام مردم به کام ساخت و ساز!

هاشم رسائی‌فر/

 در شرایطی که کم‌آبی و بی‌آبی یکی از مباحث مهم موجود در کشور، استان، شهرها و حتی روستاهاست موارد متعددی از سوی کارشناسان برای مدیریت آب‌های در دسترس مطرح شده که یکی از اصلی‌ترین و البته بهترین راهکارها بهره‌بری بالا از منابع فعلی موجود است. البته که مصرف بهینه از منابع آبی میسر نمی‌شود مگر با تکیه بر استفاده از فناوری‌های جدید در برداشت و نیز رساندن آن به دست مشترکان در شهرها و روستاها.

فرسودگی شبکه توزیع در کنار مشکلات دیگری که در موضوع انتقال آب وجود دارد موجب شده تا بر اساس آماری که اعلام شده فقط در مشهد سالانه ۳۵ میلیون مترمکعب هدرروی آب ثبت شود.

گرچه به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان مشهد همه این میزان هدررفت ناشی از هدررفت فیزیکی یا همان مشکلات شبکه توزیع نیست و سایر موارد نیز در آن دخیل است اما با وجود این نیز ۳۵ میلیون مترمکعب آب نیز رقم درشتی است که می‌بایست برای ساماندهی آن فکری اندیشیده شود.

•       کاهش میزان هدررفت آب در مشهد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان مشهد در خصوص رقم ۳۵ میلیون مترمکعب هدررفت آب در این شهر گفت: اینکه ۳۵ میلیون مترمکعب میزان هدررفت آب مشهد در سال است درست اما اینکه همه این رقم را به هدررفت فیزیکی ربط بدهیم برداشت درستی نیست. در حال حاضر ۱۹ درصد میزان آب بدون درآمد در شهر مشهد است که از این میزان ۸ درصد آن بر اثر خرابی و مشکلات شبکه توزیع هدر می‌رود و ۱۱ درصد دیگر آن برمی‌گردد به برداشت‌های غیرمجاز، خرابی کنتورها و مواردی از این دست.

حسین اسماعیلیان در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط در سال جاری نسبت به سال گذشته تغییر کرده و میزان هدررفت آب در مشهد کاهش یافته است، اظهار کرد: آماری که در این بحث همیشه اعلام می‌شود بر اساس آمار سالانه است و نمی‌شود به طور دقیق اعلام کرد چه تغییراتی در این بخش نسبت به سال گذشته به وجود آمده اما اگر بخواهیم ۶ ماهه نخست را بررسی کلی انجام بدهیم بر پایه کارشناسی‌هایی که صورت گرفته احتمالاً باید آمارها کاهشی باشد.

وی در ادامه در خصوص اینکه با چه استنادی می‌شود گفت میزان هدررفت آب در مشهد نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود، گفت: چند اقدام خوب در این زمینه انجام شده است که طبق آنچه انجام شده می‌شود گفت آمارها در بحث هدررفت آب در سال جدید کاهشی خواهد بود. ابتدا اینکه اقدام‌های خوبی در موضوع توزیع فشار آب در شبکه انجام شده که کمک زیادی به سالم ماندن لوله‌ها و جلوگیری از شکستگی در خطوط به دلیل فشار زیاد به ما کرده است، حاصل این اقدام کاهش ۱۰ درصدی حوادث و اتفاق‌های شبکه بوده که می‌تواند کمک زیادی به این موضوع بکند. مورد بعدی ساماندهی انشعابات غیرمجاز بوده که در نیم سال نخست سال بیش از یک هزار و ۵۰۰ انشعاب غیرمجاز یا به مجاز تبدیل شده یا اینکه جمع‌آوری شده است. حاصل این اقدام‌ها که در کنار هم قرار بگیرد مطمئناً نتیجه‌اش کاهشی شدن هدررفت آب خواهد بود.

راهکارهایی برای جلوگیری از استفاده آب آشامیدنی در ساخت و سازها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان مشهد همچنین در واکنش به این مطلب که میزان مصرف آب شرب مشهد در مصارف ساخت و ساز آن طور که در آمارها بیان شده درصد قابل توجهی و نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب در طول سال را شامل می‌شود برای اینکه استفاده از آب آشامیدنی در این حوزه کاهش پیدا کند چه اقدامی صورت گرفته و چه باید کرد بیان کرد: آنچه در این مورد تاکنون انجام شده این است که تعرفه مصارف ساخت و ساز با تعرفه آب آزاد و چند برابر مصارف عمومی و خانگی در نظر گرفته می‌شود اما این موضوع نیز بازدارنده نبوده و برای آن‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند استفاده از آب شهری باز هم به صرفه‌تر از آوردن آب با استفاده از تانکر و سایر موارد است پس می‌بایست در این باره باز هم سخت‌گیری شود تا جایی که استفاده از آب شهری برای آن‌ها به صرفه نباشد.

اسماعیلیان در خصوص پیشنهاد قدس در مورد جایگزین کردن پساب تصفیه‌خانه‌هایی مثل خین‌عرب با قیمت مناسب برای فعالان حوزه ساخت و ساز نیز اظهار کرد: با اینکه در این مورد تاکنون پیشنهادی نشده و شما این موضوع را مطرح می‌کنید به نظر می‌رسد قابلیت جدیدی است که می‌شود آن را برای اجرایی شدن پیشنهاد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.