بسیاری از عاشقان و دلباختگان حرم مطهر رضوی در طول سالیان متمادی؛ املاک، اراضی، دارایی و اموال خود را وقف آستان ملکوتی امام هشتم(ع) کرده‌اند و حفاظت و حراست از این اموال و املاک موقوفه همواره مورد توجه آستان قدس رضوی بوده است.

رفع تصرف از ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی موقوفه

قدس آنلاین:بسیاری از عاشقان و دلباختگان حرم مطهر رضوی در طول سالیان متمادی؛ املاک، اراضی، دارایی و اموال خود را وقف آستان ملکوتی امام هشتم(ع) کرده‌اند و حفاظت و حراست از این اموال و املاک موقوفه همواره مورد توجه آستان قدس رضوی بوده است. در همین راستا به منظور انجام این مهم و افزایش ظرفیت‌های مراقبتی و حفاظتی و بهره‌وری بهتر و بیشتر در راستای رسیدن به هدف نهایی که همان حفاظت از اموال موقوفه است، یگان حفاظت آستان قدس رضوی پس از طی شدن مراحل اداری و سازمانی و کسب مجوزهای قانونی از نهم آبان سال ۱۳۹۷ کار خود را به طور رسمی در تشکیلات آستان قدس رضوی آغاز کرد.

در روز سیزدهم مهر ماه، روز نیروی انتظامی، با فرمانده یگان حفاظت آستان قدس رضوی گفت‌وگو کردیم که در ادامه برش‌هایی از این گفت و شنود را می‌خوانید.

چگونگی تأسیس و تشکیل یگان حفاظت آستان قدس رضوی

سردار سرتیپ دوم پاسدار «علی‌اکبر افراسیابی» در مورد مأموریت این یگان گفت: مأموریت این یگان برابر ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح، صیانت و حفاظت از اماکن، زیرساخت‌ها و املاک آستان قدس رضوی و انجام بخشی از وظایف انتظامی و حفاظتی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) است.

وی درباره چگونگی ایجاد و تأسیس این یگان اظهار کرد: یگان حفاظت آستان قدس رضوی بر اساس ماده ۳۵ قانون توسعه کشور که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، تشکیل شد که در آن ماده قانونی به سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی (خصوصی) اجازه می‌دهد برای رفع نیازهای حفاظتی با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به ایجاد و راه‌اندازی یگان حفاظتی اقدام کنند.

فرمانده این یگان ادامه داد: بر همین اساس، آستان قدس رضوی در سال ۱۳۹۵ از وزارت کشور و شورای عالی امنیت ملی درخواست تشکیل این یگان برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی و انسجام‌بخشی در امور حفاظتی را می‌کند که پس از انجام مراحل قانونی در تاریخ هفتم شهریور سال ۱۳۹۷ دستورالعمل تشکیل اختصاصی این یگان توسط رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به آستان قدس رضوی ابلاغ شد.

این مقام مسئول اظهار کرد: پس از این مرحله، در تاریخ نهم آبان سال ۱۳۹۷ با حضور تولیت وقت آستان قدس رضوی و سردار فرماندهی ناجا، فرمانده این یگان منصوب و پس از معرفی، به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

یگان حفاظت آستان قدس رضوی، ضابط خاص قضایی

سردار افراسیابی در زمینه جایگاه این یگان اظهار کرد: این یگان به عنوان ضابط خاص قضایی در حوزه استحفاظی آستان قدس رضوی بوده و بخشی از مأموریت‌های ناجا را انجام می‌دهد.

فرمانده این یگان افزود: به عنوان مثال، مسئولیت حفاظت از اماکن، نهادها و سازمان‌ها در کشور به عهده ناجاست و در اماکن و ساختمان‌های اختصاصی مانند آستان قدس رضوی به عهده این یگان است مگر آنکه در موارد لازم، این یگان درخواست همکاری از نیروی انتظامی کند که البته در سلسله مراتب نیروهای مسلح این یگان زیرمجموعه ناجا به شمار می‌رود و یا به عبارت دیگر این یگان از بخش‌ها، مجموعه‌ها و واحدهای آستان قدس رضوی است که زیر نظر مستقیم تولیت آستان قدس رضوی و با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های ناجا فعالیت می‌کند.

وی متذکر شد: این یگان در سلسله مراتب نیروهای مسلح بوده و اختیارات آنان توسط ستاد کل نیروهای مسلح به بالاترین مقام و شخص مسئول در هر سازمان و نهاد تفویض می‌شود و این تفویض اختیار قابل واگذاری به شخص دیگری نیست و به همین دلیل این یگان زیر نظر مستقیم تولیت محترم آستان قدس رضوی فعالیت می‌کند.

این مقام مسئول در زمینه ضرورت تشکیل یگان حفاظت در مجموعه آستان قدس رضوی گفت: انسجام، ساماندهی و یکپارچگی در انجام امور حفاظتی در زمینه حفظ و صیانت از اموال، اماکن و دارایی‌های آستان قدس رضوی با توجه به گستردگی سازمان‌ها، شرکت‌ها، مؤسسه‌ها، کارخانجات، املاک، اراضی و... متعلق به این نهاد مقدس در کشور و جلوگیری از اقدام‌های جداگانه و... از مهم‌ترین دلایل و ضرورت‌های تشکیل این یگان است.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های قانونی این یگان به عنوان ضابط خاص قضایی موجب شده است تا افراد تحت امر این یگان با فراگیری و گذراندن آموزش‌های لازم، با هماهنگی دستگاه قضایی و دریافت کارت ویژه ضابط خاص قضایی، با سرعت عمل بیشتر و با صرفه‌جویی در وقت و زمان در هنگام مأموریت‌های محوله نسبت به انجام وظایف قانونی اقدام کنند.

برگزاری جلسات توجیهی با مردم و مستأجران آستان قدس رضوی

سردار افراسیابی در بیان فعالیت‌های انجام شده توسط این یگان در سال گذشته اظهار کرد: براساس تشکیلات سازمانی مصوب ۱۲ فرمانده یگان استانی و شهرستانی زیر نظر این یگان منصوب شده‌اند تا در راستای شرح وظایف تعیین شده به انجام وظیفه بپردازند.

وی تصریح کرد: انجام گشت‌زنی‌های مستمر و استقرار در هنگام ضرورت در اماکن و اراضی مورد نظر در حوزه استحفاظی آستان قدس رضوی یکی از وظایف این یگان است و در همین راستا گشت اراضی این یگان در سال گذشته حدود ۲۰ هزار مورد اعزام گشت در زمینه‌های موتوری، خودرویی و... داشته که این گشتی‌ها در راستای تقویت بنیه حفاظتی و مراقبتی از اراضی و اماکن و تأسیسات آستان قدس رضوی انجام شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: شناسایی متصرفان و رفع تصرف با هماهنگی مراجع قضایی و مسئولان آستان قدس رضوی و در بعضی از موارد انتظامی و حفاظت و صیانت از املاک، اراضی و دارایی‌های آستان قدس رضوی از دیگر وظایف این یگان است و در هین راستا در سال گذشته حدود ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آستان قدس رضوی یا خلع ید و یا رفع تصرف شدند که این امر در نیمه اول سال جاری رشد قابل توجهی داشته و در سه ماهه اول سال ۹۹ نیز از سوی این یگان بیش از یک هزار مورد اخطار به متصرفان داده شده که این آمار در مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۷ مورد بوده است.

فرمانده این یگان خاطرنشان کرد: انجام اقدام‌های لازم در صورت وقوع هر گونه تخلف، تعرض، تصرف و تجاوز به اماکن و اموال آستان قدس رضوی در راستای حفظ اموال و دارایی‌های این نهاد مقدس از دیگر وظایف این یگان است و در همین زمینه در نیمه اول سال ۹۹ با رایزنی‌های انجام شده با متصرفان که سالیان متمادی در اراضی آستان قدس ساکن بوده‌اند، تعداد ۷۴ مورد مطابق ضوابط و دستورالعمل‌های موجود، ملزم به تنظیم قرارداد با آستان قدس رضوی شدند.

سردار افراسیابی تأکید کرد: همواره در طول سال، جلسات آگاه‌سازی و توجیهی با مردم و مستأجران املاک و اراضی آستان قدس رضوی به صورت مستمر برگزار شده که در این جلسات نسبت به آگاهی عموم مخاطبان در مواردی مانند رعایت غبطه وقف، اهمیت موقوفات و حفاظت از اموال و اماکن موقوفه به عنوان یک وظیفه شرعی، قانونی و انسانی و... از سوی این یگان اقدام شده است.

این مقام مسئول یادآور شد: مطابق ضوابط، تأمین امنیت و حفاظت اماکن و اموال و برقراری نظم در حوزه استحفاظی مربوط و با اولویت بهره‌گیری از سامانه هوشمند حفاظتی، یکی دیگر از وظایف این یگان است و به همین منظور بازدید، نظارت و سرکشی از اماکن، املاک و اراضی آستان قدس رضوی در سراسر کشور به صورت ۲۴ ساعته توسط مسئولان، فرماندهان و معاونان یگان و مدیران به طور مرتب و مستمر انجام می‌شود، به گونه‌ای که در نیمه نخست سال ۹۹ بیش از ۳ هزار مورد بازدید و نظارت در این زمینه انجام شده است.

تصویب لباس فرم این یگان و مجهز شدن به تجهیزات انتظامی

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۲ هزار نفرساعت(جلسه) از کارکنان این یگان، آموزش‌های عمومی و اختصاصی در زمینه حفاظت از اراضی و املاک استان قدس رضوی را فراگرفته‌اند و به ۳۰۰ نفر از کارکنان این یگان از سراسر کشور آموزش‌های تخصصی حفاظتی و مراقبتی در مشهد آموزش داده شد.

وی در مورد تجهیزات انتظامی این یگان نیز گفت: این یگان مطابق ضوابط و دستورالعمل‌های مربوط به تجهیزات انفرادی و اماکن به تجهیزات مراقبتی و حفاظتی مجهز است و در همین راستا قرار است با توجه به انجام هماهنگی‌های لازم با سازمان هواپیمایی کشوری، این یگان در راستای تقویت حفاظت فیزیکی از دارایی‌ها، املاک و اماکن آستان قدس رضوی و صرفه‌جویی در هزینه‌های مراقبتی از گشت‌های حفاظتی هوایی در سراسر کشور نیز استفاده کند.

سردار افراسیابی خاطرنشان کرد: با توجه به تصویب لباس فرم یگان حفاظت آستان قدس رضوی در کمیسیون‌های مربوطه در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشور و همچنین مطابق تصویب آستان قدس رضوی و ابلاغ به این یگان، از ابتدای مهر سال جاری، تمامی نیروهای حفاظتی این یگان، ملبس به لباس فرم اختصاصی یگان حفاظت آستان قدس رضوی شده‌اند.

فرمانده این یگان اضافه کرد: بر حسب استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و امکانات مراقبتی، این یگان برای هر یک از اماکن و املاک آستان قدس رضوی طرح حفاظتی متناسب آن مکان را در سال گذشته و همچنین در سال ۹۹ در دست تهیه دارد که در سال جاری چند مورد از این طرح‌ها به صورت آزمایشی به مرحله تمرین و اجرا درخواهد آمد.

این مقام مسئول همچنین به تشکیل جلسات مشورتی در طول سال توسط این یگان اشاره کرد و یادآور شد: تعامل و همکاری با سازمان‌ها، نهادها و مراجع قضایی، امنیتی، انتظامی و سایر دستگاه‌های مربوط به منظور اجرای بهینه وظایف و مأموریت‌های محوله از دیگر وظایف این یگان است و به همین منظور جلسات مشورتی و هماهنگی لازم در طول سال توسط این یگان برگزار می‌شود.

استفاده از گزارش‌های مردمی و پاسخگویی به شکایت‌ها

وی در بخش دیگری از سخنانش به استفاده از گزارش‌ها و تماس‌های مردمی در زمینه امور مراقبتی و اقدام‌های حفاظتی در چارچوب شرح وظایف این یگان پرداخت و عنوان کرد: در همین زمینه آمار و ارقام، از رشد ۲۷۱ درصدی در استفاده از گزارش‌های مردمی در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: این یگان به شکایت‌های مردمی در زمینه اراضی متعلق به آستان قدس رضوی در شهر مشهد و سایر نقاط کشور به سرعت و با جدیت رسیدگی می‌کند به گونه‌ای که در ۶ ماهه نخست سال جاری به حدود ۲۱۲ مورد از شکایت‌های مردمی در این زمینه توسط این یگان رسیدگی شده است.

وی در همین زمینه افزود: عموم مردم و مخاطبان می‌توانند با گزارش‌ها و تماس‌های دقیق خود این یگان را در انجام وظایف خود در مراقبت و حراست از اموال، املاک، اراضی و... متعلق به آستان قدس رضوی یاری کنند.

سردار افراسیابی متذکر شد: چنانچه مردم در اراضی و زمین‌های موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی در شهر مشهد، استان و کشور به مواردی همچون تجمع متکدیان، معتادان مواد مخدر، افراد ولگرد و مشکوک و... مواجه شدند، بلافاصله ضمن اطلاع دادن به این یگان، مراتب را به نزدیک‌ترین پاسگاه یا کلانتری نیروی انتظامی هم اطلاع دهند تا اقدام‌های لازم انجام شود.

مطابق گفته‌های وی، همشهریان و هموطنان می‌توانند در طول شبانه‌روز از طریق راه‌های ارتباطی موجود، با این یگان ارتباط برقرار و موارد مورد نظر را اعلام کنند.

فرمانده این یگان در همین زمینه اضافه کرد: شماره تلفن گویای ۳۷۱۲۲۷۰۷ -۰۵۱ و ۳۷۱۲۲۶۶۰- ۰۵۱ و شماره تلفن فرماندهی یگان به شماره ۳۷۱۲۲۷۰۳-۰۵۱ و سامانه پیامکی این یگان به شماره ۳۰۰۰۰۸۰۰۱ از جمله راه‌های ارتباطات مردمی با این یگان به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.