پیش بینی می شود صادرات انگور و کشمش استان در امسال که به نام جهش تولید مزین شده است، ۶ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد.

۶ میلیون دلار ارزآوری صادرات انگور از خراسان رضوی

قدس آنلاین – وحید اکرمی: خراسان رضوی یکی از استان های مهم کشور در تولید انگور محسوب می شود. باتوجه به نزدیک شدن به روزهای سرد سال، کشاورزان انگورکار این استان در تلاشند تا هر چه سریعتر، این محصول با خواص بالای غذایی و خوشمزه را از باغات خود جمع آوری نمایند. انگور خراسان رضوی نه تنها در این استان بلکه در برخی از استان های دیگر کشور نیز توزیع و حتی به عنوان محصول صادراتی راهی دیگر کشورها نیز شده و ارزآور می شود. هرچند اگر این محصول مورد فرآوری قرارگیرد به مراتب ارزش ریالی و دلاری آن افزایش می یابد، موضوعی که باید در سال جهش تولید توجه بیشتری به آن شود. به همین منظور با برخی از مدیران جهاد کشاورزی در خصوص حجم برداشت انگوردر استان، میزان ارزآوری و نحوه فرآوری آن گفتگو کردیم که از منظرتان می گذرد.

برداشت ۳۴۵ هزار تن انگور از باغات خراسان رضوی

مهندس سیدهاشم نقیبی معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص میزان برداشت انگور در استان به خبرنگار قدس آنلاین گفت: پیش بینی می شود امسال۳۴۵هزار تن انگور از تاکستان های خراسان رضوی، برداشت شود. همه ساله در شهرستان های خلیل آباد، قوچان، کاشمر و بردسکن به ترتیب بیشترین برداشت انگور صورت می گیرد.

نقیبی اظهار کرد: در شهرستان خلیل آباد با سطح زیر کشت ۵۶۷۷ هکتار، در حدود ۱۱۹۰۰۰ تن انگور برداشت می شود. این میزان در شهرستان قوچان با سطح زیر کشت ۴۵۵۰ در حدود ۷۷۴۳۰ تن، در شهرستان کاشمر با سطح زیر کشت ۳۳۳۰ هکتار در حدود ۶۱۸۰۰ تن و در شهرستان بردسکن با سطح زیر کشت ۹۸۰ هکتار در حدود ۱۷۷۶۶ تن انگور برداشت می شود.

وی ابراز داشت: این محصول به دو صورت دیم و آبی در استان کشت می شود. کشت ۲۰۶۲۹ هکتار از تاکستان ها به صورت آبی است و ۳۳۵ هزار تن انگور از آنها برداشت می شود. همچنین ۷۳۱۲ هکتار نیز از کشت در استان به صورت دیم است و با برداشتی حدود ۱۰ هزار تن انگور همراه می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد انگور برداشت شده در بازارهای داخلی توزیع می شود، تصریح کرد: این محصول به صورت تازه خوری و نیز به صورت کشمش و همچنین در صنایع تبدیلی و غذایی در بازارهای داخلی توزیع و به فروش می رسد.

وی در ادامه به طرح داربستی کردن باغات انگور در استان اشاره و عنوان داشت: این طرح از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و اکنون ۳۰۰ هکتار از تاکستان ها به صورت داربستی کشت می شوند.

نقیبی به مزایای کشت داربستی انگور اشاره و بیان کرد: در کشت داربستی انگور تبادل هوا براحتی انجام می گیرد. همچنین برداشت محصول راحت تر صورت گرفته و نهال انگور به آفات و بیماری های کمتری مبتلا می شود. محصول تولیدی نیز به جهت فاصله داشتن از سطح خاک، بهداشتی تر است.

واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی استان اضافه کاری نمی کنند

دکتر مجید رضایی ‌فریمانی، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه در خصوص میزان فرآوری انگور و محصلات منشعب از این محصول با خبرنگار ما به گفتگو پرداخت و گفت: خوشبختانه در بحث فرآوری و نیز جداسازی و دستچین محصولاتی مانند کشمش به تعداد کافی، کارخانجات تبدیلی در استان وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در خراسان رضوی ۲۳ واحد تولیدی در زمینه خشکبار و کشمش با ظرفیت ۲۳۸۰۰ تن مشغول به فعالیت هستند. همچنین ۲ واحد تولیدی در بخش تولید سرکه با ظرفیت ۴۰۰ تن و ۲ واحد تولیدی دیگر در بخش شیره انگور با ظرفیت ۷۰۰ تن در حال فعالیت هستند. یک واحد تولیدی دیگر نیز با ظرفیت ۴۰ تن در استان، آب انگور تولید می کند.

وی ادامه داد: موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که اکنون بنا به دلایل مختلف، استقبال سرمایه گذاران از صنایع تبدیلی و فرآوری اینگونه محصولات کم شده است. مهمترین دلیل آن این است که به میزان کافی در بازار این محصولات وجود دارد و تقاضا برای خرید کاهش یافته است. در واقع وقتی محصول فرآوری شده که طبیعتا قیمت بیشتری هم دارد، به میزان کافی توسط مردم خریداری نمی شود، تولید کننده نیز راغب به فعالیت با تمام ظرفیت نیست.

رضایی یادآور شد: برخی از کارخانجاتی که در خلیل آباد وجود دارد، نه تنها به دیگر شهرستان های استان خدمات می دهند بلکه از سایر استان ها نیز سفارش قبول می کنند. ظرفیت کاری صنایع تبدیلی بیش از تقاضای موجود در بازار است و به همین دلیل لزومی ندارد سرمایه گذاران بیش از این وارد عرصه شوند.

وی با اشاره به اینکه اکنون در سطح استان در موضوع فرآوری و صنایع غذایی هیچ محدودیتی برای تولید نداریم، عنوان کرد: صنایع فرآوری محصولات کشاورزی به اندازه ای کافی در استان موجود است و هیچ مشکلی در پاسخگویی به تولید محصولات کشاورزی وجود ندارد.

وی افزود: اما با توجه به میزان مصرف و تقاضای پایین برخی از محصولات فرآوری شده، این صنایع نمی توانند با تمام ظرفیت خود فعالیت کنند. این صنایع تنها با یک شیفت کاری فعال هستند اما این آمادگی را دارند که درصورت بازار مناسب، در شیفت های کاری دوم و حتی سوم نیز فعال شوند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مدعی شد: یکی از اتفاقات بسیار خوبی که امسال برای کشمش بوجود آمد، راه اندازی بازار بورس کشمش بود. امسال در خلیل آباد این بازار بوجود آمد تا کمک شایانی به تولید و فروش این محصول فرآوری شده از انگور نماید. امیدوارم هر چه زودتر برای دیگر محصولات کشاورزی نیز این بازار بوجود آید.

۶ میلیون دلار ازرآوری انگور خراسان رضوی

مهندس حمید جنتی، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین به ارزیابی صادارت انگور و کشمش و میزان ارزآوری آن اشاره و عنوان کرد: انگور و مشتقات آن مانند کشمش، یکی از محصولات باارزش و مهم کشاورزی است که سالانه ارز آوری بسیار خوبی را عاید کشور می نماید.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در سالهای گذشته در برخی موارد، میزان ارزآوری این محصول به ۱۰ میلیون دلار هم رسیده است. سال ۱۳۹۸  نیز صادرات انگور تازه خراسان رضوی بیش از ۲ هزار تن بوده و چیزی در حدود ۲ میلیون دلار برای کشور ارزآوری به همراه داشته است. در همان سال صادرات کشمش حدود ۴ هزارتن و با ارزآوری تقریبی ۴ میلیون دلار بوده است.

باتوجه به گشایش هایی که در سال جاری در حوزه تجارت خارجی ایران محتمل است می توان نسبت به صادرات انگور و کشمش با حداقل میزان سال گذشته اطمینان داشت.

جنتی یادآور شد: باید گفت که صادرات انگور تازه در شش ماه اول سال ۹۹ از خراسان رضوی، ۴۴۱۶ تن بوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.