رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران گفت: بر اساس پیش بینی‌ها طرح اقدام ملی مسکن در استان تهران در حال حاضر برای امسال ۲۰ هزار واحد در قالب دو یا سه پروژه‌ای که طرح‌هایشان حاضرشده، آماده کلنگ زنی است البته این تنها بخشی از طرح در استان تهران است و در صورت فعال شدن بخش‌های دیگر طرح اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مسکن ۳۵ متری مورد قبول جامعه نخواهد بود/ورود مستقیم شهرداری‌ به عرصه ساخت و ساز با منطق و وظیفه سازمانی مغایر است

قدس آنلاین؛ «طرح اقدام ملی مسکن» در حالی پس از یک دوره طولانی کاهش شدید تولید مسکن و افزایش بی‌سابقه قیمت آن، با هدف تولید و ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در ۱۸ آبان سال گذشته کلید خورد که کارشناسان نسبت به تکرار مشکلات مسکن مهر در این طرح هشدار می‌دهند.

بر این اساس از جمله نگرانی‌های متقاضیان طرح اقدام ملی می‌توان به ابهام درباره چگونگی تأمین مالی پروژه، شیوه مواجهه دولت آتی با این طرح ملی و کیفیت نظارت وزارت راه و شهرسازی در روند پیشرفت پروژه اشاره داشت که به عنوان مهمترین عوامل، منجر به واریز وجه اولیه تنها از سوی ۱۰ درصد از متقاضیان شده است.

«سعید سعیدیان» رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران در گفت‌وگو با قدس آنلاین در رابطه با چگونگی پیشرفت کار طرح اقدام ملی مسکن در استان تهران، گفت: بر اساس طرح‌هایی که در استان تهران شاهد آن هستیم الحمدالله طراحی‌هایش به مرحله‌ای رسیده است که آماده اجرا است. مکان‌یابی طرح اقدام ملی صورت گرفته است و اغلب در شهرهای اطراف تهران مثل اندیشه، پرند، پردیس و .. خواهد بود.

سعیدیان در رابطه با تفاوت‌ها و شباهت‌های این طرح با مسکن مهر نیز گفت: خوشبختانه در تفاهم نامه طرح اقدام ملی مسکن نظام مهندسی حضور داشت. خود این، یک گام رو به جلو به حساب می‌آید  نسبت به مسکن مهر که کارها کمی حرفه‌ای‌تر و مهندسی شده‌تر پیش برود. البته در رابطه با مسکن مهر هم نمی‌توان گفت همه آنها بدون درنظر گرفتن زیر ساخت‌های لازم بود اما بخش‌هایی از آن در جاهایی بنا شد که زیر ساخت‌ها وجود نداشت و هنوز هم در تأمین آن با مشکل مواجهیم. ولی اگر در مکان یابی مسکن مهر کمی دقت می‌شد شاید سرانه این هزینه اضافی به دوش دولت نمی‌افتاد. بر این اساس امیدواریم که این موضوع در بحث اقدام ملی مسکن وجود نداشته باشد.

وی درباره مکان یابی و قیمت تمام شده مسکن در این طرح نیز گفت: آنچه مسلم است برای اینکه مسکن ارزان‌تر به دست مصرف کننده برسد لاجرم زمین‌هایی که به این طرح باید اختصاص یابد باید یه گونه‌ای باشد که قیمت زمین و ملک خیلی گران نباشد. در حال حاضر نکته خیلی تعیین کننده در طرح اقدام ملی مسکن بحث زمین است چرا که هزینه ساخت چندان بالا نیست؛ عمده قیمتی که بعضاً در تهران می‌شنوید بیشتر بحث ارزش ملک و زمین است؛ دولت ناچار است برای انتخاب زمین به سمت مناطقی برود که قیمت زمین گران نباشد.

تمدید ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن ناشی از عدم استقبال مردم بود

سعیدیان در رابطه با تمدید مهلت تکمیل اطلاعات و بارگذاری مدارک متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن نیز تصریح کرد: اینکه ثبت نام طرح مجدداً تمدید شد ناشی از عدم استقبال مردم بود. به هرحال وضعیت بد اقتصادی بخشی از موضوع است و تردیدهایی که در آغاز هر پروژه‌ای با آن مواه هستیم بر ثبت نام تأثیرگذار بوده است.

ورود شهرداری‌ها به عرصه ساخت و ساز با منطق و وظیفه سازمانی مغایر است

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شهرداری‌ها باید نقشی در ساختن مسکن ایفا کنند یا خیر، گفت:شهرداری‌ها همان طور که قانون به آنها اجازه داده مسئول صدور پروانه و صدور پایان کار هستند. قاعدتاً در طرح اقدام ملی مسکن نیز یک بازوی کار شهرداری‌ها هستند. ورود شهرداری به امر ساخت و ساز صرفاً محدود به ورود به حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده و دادن تسهیلات برای سازنده‌ها یا مالکین می‌تواند باشد وگرنه اینکه شهرداری بخواهد به عنوان یک متولی ویک نهاد دولتی وارد عرصه ساخت و ساز شود، نه منطق حکم می‌کند و نه وظایف سازمانی آنها. وظیفه ما و شهرداری‌ها سیاست گذاری و ایجاد تسهیلاتی است که زمینه را برای مردم و افرادی که می‌خواهند ساخت و ساز کنند فراهم کنیم.

مسکن ۲۵-۳۵ متری مورد قبول جامعه نخواهد بود/طرحی که با فرهنگ جامعه سازگاری نداشته باشد روی زمین خواهد ماند

وی در رابطه با ساخت مسکن ۲۵-۳۵ متری که از سوی شهرداری تهران مطرح شده است، گفت: شاید ما بخواهیم روزی برای ساخت مسکن به سمت صنعتی سازی برویم اما من تا به حال به یاد ندارم که چنین طرحی جواب داده باشد؛ شاید یکی از دلایل اینکه چنین طرح‌هایی جوابگو نیستند این باشد که با فرهنگ ما سازگاری ندارد و مورد قبول جامعه نیست.

وی افزود: هر طرحی که با فرهنگ جامعه سازگاری نداشته باشد قطعاً روی زمین خواهد ماند و استقبال نخواهد شد و هر سازنده‌ای که بخواهد به این سمت میل کند باید مطمئن باشد که این سرمایه برخواهد گشت بنابراین اگر او هم بببیند این طرح مقبولیت عمومی ندارد مشخصاً او نیز از این طرح استقبال نخواهد کرد. تا امروز چنین ایده و طرح‌هایی عملیاتی نشده است.

مسکن ۵۰-۶۰ متری مورد نظر طرح اقدام ملی مسکن خواهد بود

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران در مورد چشم‌انداز طرح اقدام ملی مسکن و مساحت احتمالی واحدهای ساختمانی تصریح کرد:البته واقعیت این است که کلیت طرح اقدام ملی مسکن به دنبال آن است که بتواند بر منطقی که قبلاً حاکم بوده است یعنی با مسکن‌هایی در حدود ۵۰-۶۰ متری کار را پیش ببرد البته اصل کار در اجرا در اختیار سرمایه گذار خواهد بود که همان طور که گفتیم همان سرمایه گذار نیز ساخت مسکن را بر مبنای همان مقبولیت عمومی و فرهنگ جامعه و میزان برگشت پذیری سرمایه انجام خواهند داد. تا جایی که بنده مطلع هستم بحث مکان‌یابی طرح اقدام ملی مسکن در تهران به اتمام رسیده است و آماده کلنگ زنی و شروع اجرا هستند.

 ۲۰ هزار واحد مسکن در قالب طرح اقدام ملی در استان تهران آماده کلنگ زنی است

سعیدیان در رابطه با آن بخش از طرح اقدام ملی مسکن که در استان تهران که طی سال جاری کار ساخت آن آغاز خواهد شد،گفت: بر اساس پیش بینی‌ها در طرح اقدام ملی مسکن در استان تهران در حال حاضر برای امسال، ۲۰ هزار واحد در قالب دو یا سه پروژه‌ای که طرح‌هایشان حاضرشده و آماده  کلنگ زنی است البته این تنها بخشی از طرح در استان تهران است و در صورت فعال شدن بخش های دیگر طرح اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    0 0
    به خاطر قاعده تضاد منافع نباید از کسانی بپرسین که ذینفع اند. بیا از کسی بپرس که برا زندگی به کانکس ۶ متری هم راضیه! خیلی جاها مثه توکیو خونه ۱۲ مری میسازن ، خیلی هم شیک خیلی هم طرفدار داره! لینک یوتوبشو بدم ببینی؟