رئیس بخش ساماندهی و توسعه منابع دیجیتال آستان قدس رضوی گفت: پایگاه نشریات دیجیتال آستان قدس رضوی در راستای الزام به اطلاع رسانی به صورت روزآمد راه اندازی شد.

پایگاه "نشریات دیجیتال" آستان قدس رضوی راه اندازی شد

به گزارش قدس آنلاین، مهدی کریمی اظهار داشت: کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی در کنار سایر برنامه‌های خود پایگاه نشریات دیجیتال را راه اندازی کرده است، این اتفاق با در نظر گرفتن تأثیر نشریات ادواری در بخش‌های مختلفی از جمله پژوهشی انجام شد، از دیگر دلایل تحقق این امر، الزام اطلاع رسانی به صورت روزآمد بوده است.

وی ادامه داد: با راه اندازی پایگاه نشریات دیجیتال توسط این پایگاه، نشریات در دسترس پژوهشگران قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: این پایگاه دهه کرامت افتتاح شد که به روزرسانی آن به صورت مستمر و هر ۲۴ ساعت ادامه داشته و تاکنون بیش از  ۴۸۰ عنوان نشریه با بیش از ۵ هزار نسخه دیجیتال را در بر گرفته است.

رئیس بخش ساماندهی و توسعه منابع دیجیتال بیان کرد: نسخه‌های دیجیتال مذکور شامل شمارگان مختلف عناوین، ویژه‌نامه‌ها و ضمایم است و دسترسی به این نشریه‌ها توسط سامانه رسمی کتابخانه دیجیتال آستان قدس به آدرس https://digital.aqr.ir امکان‌پذیر است.

کریمی خاطرنشان کرد: عناوین نشریه‌های ارائه شده به دوره‌های قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی برمی‌گردد، همچنین برخی از نشریه‌ها به زبان‌های مختلفی از جمله عربی، انگلیسی، اردو و ترکی است و این پایگاه فعالیت خود را متوقف نکرده و در حال به روز رسانی در هر ۲۴ ساعت است.

وی عنوان کرد: نشریه‌های دوره قاجار شامل آشفته، خورشید، ادب، تازه بهار، شرق ایران، بلدالامین، بهار، چمن، خراسان، اطلاعات یومیه و نظایر این موارد بوده است، این نشریه‌ها طرفداران زیادی داشته و از ابتدای ارائه مورد استقبال بسیاری از فعالان پایگاه نشریات دیجیتال قرار گرفت.

رئیس بخش ساماندهی و توسعه منابع دیجیتال سازمان کتابخانه‌های آستان قدس گفت: در ارتباط با نشریه‌های دوره پهلوی، آثار خواندنی و ماندگاری چون نوبهار، بدیع امروز، آخرین اطلاعات پزشکی، شادی، نامه آستان قدس، پرچم شرق، بیداری قهستان، باختر، بیهق و نظایر این موارد منتشر شده و به دست عموم رسید، افراد زیادی نیز این دسته از نشریات را مورد مطالعه قرار دادند.

وی ادامه داد: از بهترین نشریه‌های دوره جمهوری اسلامی که در پایگاه نشریات دیجیتال ارائه شد نیز می‌توان به حرم، جوان، دانشورز، زلال وحی، دانش‌پژوه، مشکوه، همگام، زائر، خانواده واحد، پژوهش در پزشکی و نظایر این موارد اشاره کرد، این نشریه‌ها مانند سایرین از بازخورد خوبی برخوردار بود.

کریمی تصریح کرد: در ارتباط با نشریه‌های عربی زبان نشریات المنجبسات الرضویه، روضه الجنان، النسیم الرضوی، و نظایر آنها منتشر شد، همچنین در زبان انگلیسی نشریه profundity of razavi sun quarterly به انتشار رسید و مورد توجه بسیاری از انگلیسی زبانان قرار گرفت.

رئیس بخش ساماندهی و توسعه منابع دیجیتال با بیان اینکه نسخه اصل تمام این نشریات در آرشیو مطبوعات آستان قدس موجود است، افزود: علاوه بر موارد مذکور، نشریه‌هایی به زبان‌های اردو مانند شمس الشموس، و ترکی، مانند اذربایجان گونشی در این پایگاه قرار گرفته که اطلاعات کامل و جامعی در این پایگاه وجود داشته و دسترسی به آنها بسیار آسان است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.