وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با روزنامه‌ای عربی گفت، آمریکایی که در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده حق تجدید تحریم‌ها علیه ایران را ندارد.

«هایکو ماس»: آمریکا حق فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارد

قدس آنلاین: «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگویی با روزنامه عربی «العربی الجدید» (نزدیک به قطر) به موضوعاتی مختلفی از جمله ایران پرداخت.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای آمریکا مبنی بر فعال شدن مکانیسم ماشه (اسنپ بک) علیه ایران و بازگشت تمام تحریم‌ها علیه تهران (در ۳۰ شهریور) گفت: موضع ما در این خصوص کاملا واضح است، فقط اعضای شرکت‌کننده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اجازه دارند هر گونه نقض تعهدات اساسی ذکر شده در برنامه جامع اقدام مشترک توسط ایران را به اطلاع شورای امنیت سازمان ملل برسانند؛ آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شده بنابراین حق تجدید تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را ندارد.

ماس ادامه داد: از تحریم‌هایی که دولت آمریکا مجددا علیه ایران تحمیل کرده، مطلع شده‌ایم و از این بابت ابراز تأسف کرده‌ایم و تصمیم گرفتیم با این کشور در فشار حداکثری همراه نشویم. تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در حدی که برنامه جامع اقدام مشترک اجازه می‌دهد رفع شده باقی خواهد ماند. این به‌نوبه خود بدان معناست که محدودیت‌های تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه ایران تا سال ۲۰۲۳ پابرجا باقی می‌مانند.

در همین زمینه، هفته جاری «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را در ماه جاری (اکتبر) برعهده‌ دارد، اعلام کرد، بر خلاف ادعای واشنگتن مکانیسم مکاشه علیه ایران فعال نشده است.

هایکو ماس در اشاره به نزاع فلسطینی-اسرائیلی هم اعلام کرد، آلمان همواره بر راهکار دو دولتی در این موضوع تأکید داشته و هفته گذشته دیدارهایی با مقامات فرانسه، اردن و مصر برای استفاده از فرصت فعلی در راستای روند صلح داشته است.

وزیر خارجه آلمان به مسأله درگیری ‌های لیبی نیز پرداخت و گفت، صلح در لیبی ممکن است و ممنوعیت واردات سلاح به این کشور موضوعی اساسی در حل نزاع به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.