«واکاوی شعر و شخصیت سیدحسن حسینی» موضوع این هفته برنامه «شب‌ ادبیات» است.

بررسی شاعرانه‌های سیدحسن حسینی در «شب‌ ادبیات»

به گزارش قدس آنلاین «شب ادبیات» از مجموعه «شب‌های هنر» شامل دو بخش است که با عناوین «میز شعر» و «میز روایت» هر هفته دوشنبه‌ها روی آنتن می‌رود.

در بخش نخست این برنامه با عنوان «میز شعر» با اجرا و کارشناسی علیرضا بهرامی، دوشنبه این هفته ـ ۱۴ مهر ماه ـ شعر و شخصیت سیدحسن حسینی با حضور زهیر توکلی ـ شاعر و منتقد ادبی ـ بررسی خواهد شد.

سیدحسن حسینی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبی یکم فروردین‌ماه ۱۳۳۵ در تهران متولد شد. او از سال ۱۳۵۲ نوشتن و سرودن را در مطبوعات قبل از انقلاب به ویژه مجله «فردوسی» آغاز کرد. او در حوزه اندیشه و هنر اسلامی (حوزه هنری) مسئولیت بخش ادبیات و شعر را به همراه قیصر امین‌پور بر عهده داشت و از سال ۱۳۷۸ به فعالیت در واحد ویرایش رادیو تهران مشغول شد. این شاعر در سال ۱۳۷۹ مجموعه کامل غزلیات بیدل دهلوی را که نزدیک به سه‌هزار غزل را در بر می‌گیرد به صورت ضبط‌شده خواند. سیدحسن حسینی در چهارمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۳ مورد تقدیر قرار گرفت.

از آثار او می‌توان به «هم‌صدا با حلق اسماعیل»، «براده‌ها»، «گنجشک و جبرئیل»، «سکانس کلمات»، «نوش‌داروی طرح ژنریک»، «سفرنامه گردباد» و ... اشاره کرد. سیدحسن حسینی نهم فروردین‌ماه ۱۳۸۳ در سن ۴۸ سالگی درگذشت. 

«میز شعر» تاکنون به شخصیت و اشعار شاعرانی چون مهدی اخوان ثالث، شهریار، حسین منزوی و منوچهر آتشی پرداخته است.  

بر اساس این گزارش، «میز روایت» از مجموعه «شب ادبیات» نیز دوشنبه این هفته به موضوع «بازشناسی مسیب نامه، میراث منثور داستانی در گستره عاشورایی» خواهد پرداخت. گفت و شنود محمدرضا شرفی خبوشان (مجری این بخش) هم با دکتر میلاد جعفرپور، پژوهشگر ادبی و مدرس دانشگاه و مصحح این اثر خواهد بود.

مسیب نامه را انتشارت موقوفات افشار با همکاری نشر سخن در سه جلد انتشار داده است.

پخش فصل جدید از مجموعه «شب‌های هنر» از اواسط شهریور ماه در شبکه چهار سیما آغاز شده است.

«شب ادبیات» کاری از گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما، به تهیه‌کنندگی احسان وحیدزاده و سردبیری دکتر حامد صلاحی، دوشنبه شب‌ها حدود ساعت ۲۳ از این شبکه پخش می‌شود.

مجموعه برنامه‌های «شب‌های هنر» در دور جدید با اجرای جواد مولانیا، سه شب در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.