مسوول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان گفت: ۷۰۰ هنرمند صنایع‌دستی در این شهرستان شناسایی شده اند که بیشتر آنها در حوزه‌های گلیم، نمد، دوخت لباس محلی و جاجیم فعالیت دارند.

۷۰۰ هنرمند صنایع‌دستی در قوچان شناسایی شدند

به گزارش قدس آنلاین، جواد رجبی افزود: از این تعداد تاکنون ۲۰۰ هنرمند شناسنامه‌دار شده‌اند یعنی بسته به نوع فعالیتشان کارت صنعتگری دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به راه‌اندازی نخستین بازارچه دائمی عرضه صنایع‌دستی در این شهرستان ادامه داد: طی تفاهم‌نامه با کمیته امداد امام خمینی(ره) تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به ۶ متقاضی در این بازارچه اعطا شد تا بتوانند در زمینه عرضه مستقیم و بدون واسطه سوغات قوچان در حوزه صنایع‌دستی فعالیت کنند.

مسوول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان با بیان این که در حوزه گردشگری نیز موافقت‌نامه اصولی و اولیه ایجاد ۱۲ اقامتگاه بومگردی، سفره‌خانه سنتی و مجتمع اقامتی برای این شهرستان اخذ شده است گفت: نخستین اقامتگاه دارای مجوز بومگردی هم‌زمان با هفته گردشگری در روستای دربادام به بهره‌برداری رسید و مجموعه‌های بومگردی روستای پری‌آباد، نوروزی، شمخال و مجتمع پاسارگاد به‌زودی افتتاح خواهند شد.

رجبی افزود: اقامتگاه‌های بومگردی، سفره‌خانه‌های سنتی و مجتمع‌های اقامتی در روستاهای شارک، دربادام، برسلان، یوسفخان، یدک و شیرین دره نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید که در مجموع حدود ۲۵۰ میلیون تومان به برخی از این واحدها تسهیلات داده‌ شده است.

وی با اشاره به این که متأسفانه کرونا آسیب‌های فراوانی به حوزه گردشگری وارد کرده است ادامه داد: تاکنون ۱۴ طرح از این حوزه در قوچان برای دریافت تسهیلات ویژه واحدهای آسیب‌دیده از کرونا معرفی‌ شده‌اند تا شاید بتوان با این تسهیلات بخشی از خسارات وارده را جبران کرد.

مسوول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری قوچان یکی از مشکلات حوزه گردشگری را برگزاری تورهای مختلط در مناطق تفریحی و گردشگری دانست و گفت: بر اساس ابلاغ صورت گرفته به این شهرستان برگزاری تور در مناطق مختلف تفریحی و گردشگری تنها به‌ صورت خانوادگی مجاز است و اماکن اقامتی نیز همچون هتل‌ها برای پذیرش گردشگر ملزم به دریافت شناسنامه‌اند و تنها به‌صورت خانوادگی می‌توانند گردشگران را پذیرش کنند.

رجبی افزود: این شهرستان دارای دو منطقه نمونه گردشگری و ۱۸ روستای هدف گردشگری است که با استفاده از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی می‌توان به جذب توریست و گردشگر و رونق اقتصادی کمک کرد.

وی با اشاره به ثبت ۱۴۷ اثر تاریخی و ۲۲ اثر ناملموس معنوی در این شهرستان همچون موسیقی مقامی شمال خراسان، مهارت بافت سفره کُردی، فنون و مهارت‌های چارق‌دوزی و گویش کُردی کرمانج های خراسان گفت: ۱۳۷ اثر شناخته ‌شده طبیعی، تاریخی، مذهبی و محوطه در این شهرستان وجود دارد که هنوز ثبت ملی نشده است.

مسوول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری قوچان با اشاره به این که ارتقای نمایندگی میراث فرهنگی این شهرستان به اداره در دستور کار قرار دارد افزود: درگذشته به دلیل پایین بودن امتیاز لازم برای ارتقاء هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته که با تلاش‌های فراوان در حال حاضر امتیاز لازم برای ارتقاء کسب ‌شده است.

رجبی افزود: در حال حاضر این امتیاز به ۹۲ رسیده است که با پیگیری‌های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در آینده‌ای نزدیک شاهد ارتقاء این نمایندگی به اداره و تعریف چارت سازمانی برای آن خواهیم بود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.