اردبیل- در حالی که مسئولان محلی در استان اردبیل به مردم اطمینان خاطر می‌دهند که خطری آن‌ها را از ناحیه درگیری نظامیان ارمنستان و آذربایجان تهدید نمی‌کند اما صدای سوت خمپاره ه و هم‌چنین گلوله‌هایی که راه خود را به سمت خانه‌های روستائیان کج کردند چنین گفته‌هایی را تائید نمی‌کند.

غرش توپ ها خواب را از چشمان مرزنشینان ایران گرفته است

قدس آنلاین-گروه استان ها: درگیری منطقه قره‌باغ و گلوله‌هایی که وقت و بی‌وقت زمین را به لرزش درآورده همراه با غرش توپ‌ها خواب را مدتی است که از چشمان مردم شهرستان اصلاندوز در استان اردبیل ربوده است.

در روزهای گذشته  حدود ۳۰ فروند راکت خمپاره ناشی از جنگ قره‌باغ میان نظامیان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان به روستاهای شهرستان مرزی خدا آفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در حاشیه رودخانه مرزی ارس برخورد کرده است. درنتیجه اصابت راکت‌های خمپاره به روستاهای خدا آفرین، تاکنون دو۲ واحد روستایی خسارت‌دیده و به یک کودک جراحت جزئی وارد آمده است.

همچنین شنبه‌شب  اصابت راکت خمپاره به شبکه برق خدا آفرین ۱۰ روستای بخش گرما دوز این شهرستان را برای ساعاتی در خاموشی فروبرد لذا  این حوادث که تکرار دوباره آن دور از ذهن نیست بسیاری از مردن این مناطق را نگران کرده است.

اصابت چند خمپاره به نزدیکی سد «میل مغان» که به آن سد دوستی ایران و آذربایجان نیز گفته می‌شود و در سه کیلومتری شهر اصلاندوز بر روی رودخانه مرزی ارس واقع‌شده نگرانی‌هایی را در استان اردبیل به دنبال داشته است.

اگرچه مقامات استانی تأکید می‌کنند که هیچ تهدیدی متوجه اصلاندوز و روستاهای اطراف آن نیست اما برخی مردم ساکن در مناطق نزدیک به مرز که جایی برای رفتن داشته‌اند اقدام به برداشتن وسایل ضروری و رفتن به مناطق دورتر از مرز کرده‌اند.
بسیاری از مردم از مسئولان می‌خواهند تا قبل از هرگونه حادثه محلی را برای مردم محلی به‌منظور دور شدن از این قائله در نظر بگیرند.

بسیاری از افراد محلی که توانی برای ترک روستاها داشتند کوله‌بار خود را بسته اما عده‌ای به دلیل شیوع بیماری کرونا و نداشتن امکانات در روستا شب را با ترس‌ولرز به صبح می‌رسانند.

 خطری مردم را تهدید نمی‌کند

در همین حال اکبر بهنام‌جو، استاندار اردبیل گفت: بحمدالله امنیت کامل در مرزهای استان حاکم است و مردم زندگی عادی خود را انجام می‌دهند.
وی اظهار کرد: تا الآن هیچ‌گونه مورد و مسئله خاص و نگران‌کننده که بخواهد امنیت مرزهای استان را تحت تأثیر قرار دهد، رخ نداده است و فقط چند خمپاره و راکت بوده است که در جریان درگیری به داخل مرزهای استان اصابت کرده که هیچ آسیبی نداشته است.

 وی  بابیان اینکه مرزنشینان و مردم مناطق مرزی به‌هیچ‌عنوان نباید نگران امنیت خود باشند، ادامه داد:  البته موضوع از مجرای قانونی خود در حال پیگیری است و هشدارهای لازم جهت رعایت خطوط قرمز مرزهای استان و پیشگیری از هرگونه اقدام و هر حرکت نسنجیده‌ای به طرف‌های درگیر داده‌شده است.

رئیس شورای تأمین استان اردبیل تصریح کرد: در پی شروع درگیری نظامی بین دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان از روز یکشنبه ۶ مهرماه بنا به‌ضرورت امر اوضاع مرز تحت رصد و اشراف کامل نیروهای مرزبانی، اطلاعاتی و امنیتی قرار گرفت.

گفتنی است در همین رابطه استاندار آذربایجان شرقی نیز با ارسال یادداشت اعتراضی رسمی به وزارت امور خارجه کشورمان، از طریق مجاری دیپلماتیک، پیگیر موضوع اصابت خمپاره‌های جنگ قره‌باغ به مناطق مرزی استان و خسارات ناشی از آن است.

تماشای جنگ منطقی نیست

در همین حال فرماندار شهرستان خداآفرین به تماشاگران مناقشه ارمنستان و جمهوری آذربایجان از مرز این شهرستان هشدار داد.

علی امیری‌راد اظهار کرد: متاسفانه یکی از مشکلات ما تعدادی از افراد هستند که با ایستادن بر روی تپه‌ها هم در منطقه‌ی ما و هم در مرز اصلاندوز اقدام به تماشای جنگ می‌کنند.

وی با اشاره به مخاطرات این اقدام خطرناک برخی افراد، گفت: ممکن است در حین تماشا یکی از گلوله‌های خمپاره‌ها به جمعی که ایستاده‌اند اصابت کرده و تلفاتی را به بار آورد.

وی خاطرنشان کرد: توصیه‌های لازم در این خصوص به نیروهای مرزبانی ارائه شده است، اما خود مردم نیز باید همکاری و همراهی لازم را داشته باشند.

امیری راد متذکر شد: با صدور پیام‌های متعدد و مختلف از مردم خواسته شده است که از هرگونه تجمع و تماشای جنگ خودداری کنند.

فرماندار شهرستان خداآفرین بیان کرد: از ابتدا تا به حال حدود ۳۰ گلوله جنگی شامل موشک، خمپاره و گلوله به مناطق مرزی شهرستان خداآفرین اصابت کرده که یک مورد از آن‌ها عمل نکرده است، اما بقیه عمل کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: سه مورد از این گلوله‌ها به مناطق مسکونی و مابقی به مناطق غیر مسکونی، مراتع، مزارع و حاشیه رود ارس اصابت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.