مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد گفت: بازسازی خانه استاد نبی‌پور در بافت تاریخی قصبه شهر و محور اصلی گردشگری قنات قصبه گناباد به عنوان نخستین موزه مقنی کشور آغاز شد.

آغاز بازسازی منزل استاد نبی‌پور به عنوان نخستین موزه مقنی کشور در گناباد

به گزارش قدس آنلاین،  رسول صنوبری افزود:این عملیات بازسازی با هدف حفظ و احیای تمامی آثار تاریخی ارزشمند واقع در عرصه و حرایم میراث جهانی قنات قصبه گناباد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سیاست پایگاه میراث جهانی قنات قصبه حمایت از تمامی آثار تاریخی شامل بناها و میراث‌های طبیعی، ملموس و ناملموس واقع در حوزه عرصه و حرایم قنات قصبه است تا تمامی نقاطی که در حریم این اثر تاریخی واقع شده‌اند از مزایای ثبت جهانی قنات قصبه منتفع شوند.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد گفت: این طرح با محوریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با نظارت پایگاه میراث جهانی قنات قصبه و با همکاری اداره میراث فرهنگی گناباد آغاز شده است.

صنوبری افزود:  زنده یاد "حاج غلامرضا نبی‌پور" به عنوان یکی از بزرگترین افراد تاثیرگذار در تهیه پرونده ثبت جهانی قنات قصبه گناباد بودند و نام ایشان به عنوان پیر مقنی ایران در فهرست حاملان میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده است.

وی ادامه داد:با هدف بزرگداشت نام استاد مرحوم نبی‌پور و حرفه مقنی‌گری که بدون شک بدون وجود مقنیان قنات‌ها در معرض خطر قرار خواهد گرفت خانواده آن مرحوم منزل استاد را به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور برای ایجاد موزه قنات و موزه مقنی اهداء کرده است.

مدیر میراث جهانی قنات قصبه گناباد گفت: ساخت این موزه که در محور اصلی گردشگری میراث جهانی قنات قصبه گناباد قرار دارد مزیتهای فراوانی دارد از جمله معرفی همه مقنیانی که در قنات قصبه و دیگر قنات های گناباد و منطقه فعالیت داشته‌اند و همچنین معرفی شغل مقنی‌گری به علاقه‌مندان و گردشگران داخلی و خارجی این اثر جهانی و ایجاد یک جاذبه جدید گردشگری در محور اصلی گردشگری قنات قصبه گناباد.

صنوبری افزود: اعتبار این عملیات بازسازی به میزان یک میلیارد ریال از محل اعتبارات ریاست جمهوری مربوط به اثر جهانی قنات قصبه گناباد است.

"قنات قصبه شهر" گناباد به طول ۳۳ کیلومتر، از سه رشته اصلی به نامهای قصبه، دولاب نو و دولاب کهنه تشکیل شده است که در مجموع ۴۷۲ میله چاه دارد. حفر کانالی با این عظمت با ژرفنای بیش از ۳۲۰ و حجمی افزون بر ۷۳ میلیون متر مکعب برداشت خاک با کم ترین خطا در مسیر یا شیب بندی از عصر هخامنشیان، مؤید نبوغ ایرانی و شاهکاری بی نظیر در سراسر جهان است.
این قنات شگفت انگیز که تاریخ ساخت آن حداقل به  دو هزار و ۲۵۰  سال پیش باز می‌گردد  عمیق‌ترین و یکی از پر آب‌ترین قنات‌های ایران است که با توجه به این ویژگی ها در پرونده قنات‌های ۱۱ گانه ایران در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۵ (۱۵ جولای ۲۰۱۶ میلادی) در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر استانبول ترکیه به عنوان بیستمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
گناباد در فاصله ۲۸۵ کیلومتری جنوب مشهد مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.