سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر ضرورت خروج نظامیان از شهرهای اشغالی در قره باغ، از طرح پیشنهادی ایران برای آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای سیاسی و زماندار بین دو طرف درگیر ر قره باغ خبر داد.

طرح ایران برای آتش بس و مذاکره زمان‌دار میان آذربایجان و ارمنستان

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده در نشست هفتگی خود با نمایندگان رسانه های جمعی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با حساسیت و وسواس تحولات در مرزهای شمالی خود را دنبال می‌کند و با مقامات ارمنستان و آذربایجان در تماس مداوم است، اظهار داشت: مااز روز اول اعلام کردیم مسیر نظامی برای حل این منازعه چند دهه ای وجود ندارد.

وی افزود: ما ضمن احترام به تمامیت ارضی آذربایجان، بر خروج نظامیان از شهرهای تاکید داریم و برای آغاز گفتگوی های سیاسی و زماندار بین دو طرف باید توقف درگیری رخ دهد  و جمهوری اسلامی ایران ایران آماده است مساعی خود را در این جهت بکار ببرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به همین منظور جمهوری اسلامی ایران طرحی را هم آماده کرده که در مشورت با هر دو طرف موضوع و دولتهای منطقه و همسایگان پیگیری خواهد شد و امیدواریم در چارچوب طرح ایران که در حال بررسی‌های نهایی است بتوانیم به این جنگ پایان دهیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم هر دو طرف از ادامه جنگ و خشونت اجتناب و حقوق اصلی در مورد عدم تعرض به غیر نظامیان را با دقت رعایت کنند و توجه داشته باشند که  ایران نمیتواند درگیری در مرزها و تعرض به خاک خودش را تحمل کند و به هر دو طرف در این مورد تذکر داده ایم.

تعرض به خاک ایران حتی ناآگاهانه خط قرمز ما است

خطیب زاده خاطرنشان کرد: ما به هر دو طرف ارمنستان و آذربایجان گفتیم که توجه، دقت و مراقبت لازم را داشته باشند که این مساله جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است که مرزهای ایران نباید مورد تعرض ناآگاهانه و غیرعمدی قرار بگیرد.

عربستان آخرین کشوری هستند که حق اظهار نظر در مورد برجام را دارد

وی در پاسخ به سوالی در مورد ادعا و اتهام‌زنی وزیر امور خارجه عربستان سعودی درباره نقض برجام از سوی ایران، با بیان اینکه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی از همان ابتدا مخالف هرگونه توافق هسته‌ای با ایران بودند، این رفتار آنها را خطرناک توصیف کرد و گفت: عربستان و رژیم صهیونیستی آخرین کسانی هستند که حق دارند در مورد چنین موضوعاتی اظهار نظر کنند. 

وی با اشاره فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه ریاض، گفت: عربستان سعودی در چارچوب NPT موظف به رعایت تعهداتی است و  ما به دقت در حال بررسی تحولات مرتبط هستیم و به ریاض هم تذکر می‌دهیم که به تعهدات خود پایبند باشد و اجازه دهد مسیرهای حقوقی و بین‌المللی در مورد فعالیت‌های بعضاً پنهان و مخافیانه‌اش در مسئله هسته‌ای پیگیری شود. در همین راستا به نهادهای بین‌المللی هم گفتیم عربستان را نسبت به فعالیت‌های خود پاسخگو کند.

اروپا  تعهد قطعی برای انتفاع ایران از برجام دارد

سخنگوی وزارت امور خارچه درباره اظهارات هایکو ماس وزیر خارجه آلمان درباره تداوم تحریم ها و محدودیت‌های تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه ایران تا سال ۲۰۲۳، اظهار داشت: اینکه اروپا برای ابقای مدت زمان تحریم‌های تسلیحاتی که نسبت به ایران دارد چه تصمیمی بگیرد، مربوط به خودشان است اما آنها می‌دانند در چارچوب ۲۲۳۱ تعهد قطعی دارند که مانع انتفاع ایران از رفع تحریم ها نشوند و هر اقدامی که مغایر این باشد، جهت خلاف تعهداتشان است.

وی یادآور شد: در بحث انتفاع اقتصادی ایران از برجام،  اروپایی‌ها به خوبی نشان دادند که در عمل به تعهدات خود ناتوان هستند و حتی اینستکس را نتوانستند عملی کنند. پایتخت سه کشور اروپایی باید بدانند که تاریخ قضاوت خواهد کرد که کدام طرف در اجرای تعهدش ناتوان بود و کدام طرف پایبند ماند.

کارشکنی کره جنوبی ادامه دارد

خطیب زاده درباره آخرین اقدامات و تحولات صورت گرفته در زمینه دریافت طلب کشور از کره جنوبی نیز با یادآوری اینکه مذاکرات با سئول به کندی پیش‌ می‌رود و مطابق میا تهران نیست، گفت: با این حل در مورد خرید برخی اقلام دارویی با این کشور تئوافق‌هایی انجام داده‌ایم.

توافق جدید با سئول

وی افزود: به خصوص در دو هفته اخیر در خصوص تامین منابع مورد نیاز از منابع خودمان نزد کره جنوبی برای خرید واکسن آنفلوآنزا و پیش خرید واکسن کرونا در قالب کنسرسیومی که سازمان بهداشت جهانی برای توزیع عادلانه این واکسن در صورت کشف نهایی ایجاد کرده است و ایران نیز عضو این کنسرسیوم است توافق کرده‌ایم که امیدواریم دولت سئول  متوجه حساسیت این موضوع شده و هرچه زودتر برای انتقال این منابع اقدام کند.

رژیم صهیونیستی در حال غرق شدن است

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات وزیر جنگ رژبم صهیونیستی در مورد ایجاد جبهه یکپارچه با امارات و بحرین علیه ایران نیز با بیان اینکه صهیونیست‌ها بهتر است که نگران مرزهای خودشان باشند، گفت: هر کسی که به جنوب لبنان رفته  و آن منطقه را دیده باشد می‌داند که من از چه سخن می‌گویم.

وی افزود: رژیم اشغالگر در یک بحران اقتصادی و سیاسی دامنه دار در حال غرق شدن است هر کسی که خود را به این خانه سست بیاویزد خودش را بد نام کرده.

آمریکا نمی‌تواند از طرف مردم و دولت افغانستان تعهدی بدهد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در مورد موضع و نگاه تهران به مذاکرات صلح با طالبان در قطر که زیر نظارت آمریکا انجام می‌شود هم تصریح کرد: بی شک این موضوع برای آمریکا یک افتضاح تاریخی است که به بهانه مبارزه با طالبان به افغانستان یورش برد و دست به اشغالگری، ویرانی افغانستان و کستار کودکان و زنان  زد و میلیون ها نفر در اثر این اقدامات آواره شدند و امروز با این گروه به مذاکره نشسته است.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها آن روز اشتباه کردند و امروز هم اشتباه می‌کنند، افزود: 

دولت آمریکا و آقای خلیل‌زاد نماینده دولت افغانستان نیستند و نمی‌توانند از طرف دولت افغانستان هیچ تعهدی را به کسی بدهند. این گفت‌وگوهای بین الافغانی باید بین افغان‌ها و نمایندگان مردم و فارغ از قوم و مذهب انجام شود و چارچوب آن نیز جمهوری اسلامی افغانستان ، قانون اساسی افغانستان و دستاوردهای مردم افغانستان است. 

 وی خاطرنشان کرد : امیدواریم این گفت‌وگوهای بین الافغانی به صورت اصیل بین خودشان برگزار شود و جمهوری اسلامی ایران با همه طرف‌ها همواره در ارتباط بوده و تلاش داشت که این گفت‌وگوهای بین الافغانی را تسهیل کند.

ایران برای کشورهای منطقه خلیج فارس امنیت ساز است

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار قدس انلاین درباره مذاکرات تهران و مسکو در مورد طرح روسیه برای امنیت خلیج فارس و قرابت و  این طرح با پیشنهاد ایران برای امنیت جمعی این آبراهه و اهمیت این موضوع به ویژه پس از باز شدن پای رژیم صهیونیستی به منطقه با تاکید بر اینکه نباید در مورد امنیت خلیج فارس دغدغه‌ای داشته باشید، گفت: جمهوری اسلامی ایران نه تنها امنیت خودش را تامین می‌کند که امنیت دیگر کشورها را هم در منطقه تامین کرده است.

طرح ایران برای امنیت خلیج فارس از طرح روسیه جامع‌تر است

وی با بیان اینکه طرح روسیه طرح جدیدی نیست و این طرح در سال‌های قبل نیز به نوعی دیگر مطرح شده است و اکنون با سازمان دهی و نگاه جدیدی بار دیگر از سوی مقامات روسیه مطرح شده، اظهار داشت: طرح روسیه یکی از نزدیکترین طرح ها به طرح ایران برای انجام گفت‌وگو و ایجاد ثبات در منطقه (طرح صلح هرمز) است.

وی افزود من از جزئیات آن مطلع هستم زیرا شخصا در مذاکرات آن حضور داشته‌ام. ما با هر طرحی که فراگیر، جامع و تامین کننده منافع کشورها در منطقه باشد همراهی می کنیم و معتقدیم که طرح ایران (طرح صلح هرمز) جامع ترین طرح و بومی ترین طرحی است که ارائه شده و ما به هر کشوری که بدان بپیوندد خوش آمد می‌گوییم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تکرار ادعاها درباره ارسال ادوات نظامی از خاک ایران به ارمنستان هم با بیان اینکه ما هم برخی گزارشهای تلویزیونی که در ترکیه پخش شد و این ادعا را داشت دیدیم و قویات آنها را تکذیب کردیم، گفت: ایران مسیر تجارت ارمنستان است و حفظ این تضاد و تعارضی با سیاست ایران برای جلوگیری از سوء استفاده از مرزها ندارد. ما اجازه نمی‌دهیم که از این مسیر سوءاستفاده‌ای شود

وزارت خارجه نیمی از حاکمیت است

خطیب زاده در مورد اظهارات اخیر وزیر خارجه کشورمان با یکی از روزنامه های سراسری مبنی بر اینکه برخی بر اساس سیاست داخلی و جناحی و حزبی بر سر پیشبرد اهداف وزارت خارجه بعضا موانعی را ایجاد می‌کنند، هم گفت: ما تاکید بر این داریم که سیاست خارجی کشور نباید گروگان سیاست داخلی شود زیرا در این صورت منافع کشور به درستی تامین نمی‌شود.

سیاست خارجی را به دیپلمات‌ها بسپارید

وی  وزارت خارجه نیمی از حاکمیت خواند که در حوزه های خارجی فعالیت می‌کند و افزود: ما می‌گوییم سیاست داخلی را به سیاسیون بسپاریم و سیاست خارجی را به دیپلمات های کارکشته جمهوری اسلامی ایران که به دنبال منافع مردم و کشور هستند و همواره سعی داشته‌اند که نمایندگان شایسته‌ای برای ایران سربلند در عرصه های بین المللی باشند و در همین راستا باز هم تاکید می‌کنیم که سیاست خارجی را نباید گروگان سیاست داخلی کنیم.

افتخار ما جامعه چند صدایی است

وی درباره موضع‌گیری های متفاوت و بعضا متضاد از سوی نهادهای مختلف درمورد مسائل سیاست خارجی همانند دیدگاه‌های متفاوتی که در موضوع قره باغ در کشور اتخاذ شد هم با بیان اینکه زیبایی جامعه ایران در همین گفتگو ها و پویایی آرا است و ما یک جامعه متصلب تک صدایی نداریم. این از افتخارات ما است که تمامی جوامع مرجع در ایران حق اظهار  نظر دارند، گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران را وزارت خارجه بیان می‌کند و آنچه که من در مقام سخنگویی و آقای ظریف در مقام وزیر خارجه بیان می کنند مواضع ایران است.

هیچ مانعی مقابل سند همکاری راهبردی ایران و چین نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره پیشرفت مذاکرات در مورد سند همکاریهای راهبردی ایران و چین نیز با اشاره به سابقه این طرح و مذاکرات ان در سالهای گذشته گفت: روند تدوین سند از امروز آغاز نشده بلکه از سال ۹۴ و سفر رئیس جمهور چین به تهران در دستور کار دو کشور قرار گرفته است. این سند بارها بین ایران و چین رد و بدل شده و دو کشور تلاش دارند که آن را نهایی کنند.

وی با بیان اینکه ما سند و قراردادیرا منعقد نمی‌کنیم که اقتصاد کشورمان را به کشور دیگری وابسته کنیم و تاب آوری اقتصادی مان را پایین بیاوریم، اظهار داشت: ایران کشوری است که دارای پتانسیل‌های بالایی است و تصمیم سازان در کشور از این پتانسیل ها و ظرفیت ها آگاه هستند. من نوید خوبی را به مردم می‌دهم. بر حسب مسئولیتم در جاهای مختلف حضور پیدا می‌کنم. ان‌شاءالله اتفاقات بزرگ و میمونی برای کشور رخ می دهد. گرچه عده‌ای می‌خواهند این اتفاقات را کسی نبیند و نشنود.

وی تاکید کرد: هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد. این سند نقشه راه تجاری بلند مدت بین ایران و چین است و تا کنون چندین بار بین مقامات دو کشور رد و بدل شده است تا بتوانیم به سند نهایی دست پیدا کنیم.

طبق نیازمان خرید  تسلیحاتی خواهیم داشت

خطیب زاده در مورد اظهارات اخیر سفیر روسیه در مورد آمادگی این کشور برای فروش سامانه موشکی اس ۴۰۰ به ایران هم گفت: ایران طی ۴ دهه محدودیت و تحریم های آمریکا و متحدانش، به برکت دانشمندان و تنیروهای متخصص خود بسیاری از سلاح ها را تولید و نیازهایش ررا تامین کرده استکرده است

وی افزود: در خصوص تعالات نظامی میان ایران و کشورهای دیگر وزارت دفاع بر اساس نیازهای خودش عمل می‌کند و  از همان روز که محدودیت های تسلیحاتی رفع شود ایران بر اساس و حق خودش اقدام خواهد کرد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره ادعای بایدن در مورد جابجایی جدول تایم لاین های برجام با خروج آمریکا از این توافق هم با تاکید بر اینکه اهمیتی ندارد در داخل کمپین‌های انتخاباتی آمریکا برای مصرف داخلی نامزدها چه می گویند. آنچه برای ما اهمیت داد متن برجام و ۲۲۳۱ است. کشوری که به حضورش در برجام خاتمه داده و رئیس جمهور آنها با افتخار برگه امضایش برای خروج از این توافق را  را بالا میگیرد و کارزار فشار حداکثری علیه ما را بکار می‌گیرد و کشورها را برای پایبندی به برجام تنبیه می‌کند فرقی نمی‌کند چه نظری دارد. آمریکا از برجام خارج شده و اگر بخواهد به مسیر درست برگردد مسیرش روشن است و قبلا گفته‌ایم.

وزارت خارجه مسئول اقتصاد نیست، تسهیل کننده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که عملکرد وزارت خارجه در زمینه دیپلماسی اقتصادی را ضعیف توصیف کرد گفت: دیپلماسی اقتصادی یک کلمه نیست. یک مجموعه ای از اقدامات و نهادها و ارگان‌های است که باید کار کنند. ما  وزارتخانه هایی اقتصادی داریم با مسئولیت مشخص توسعه صادرات تنظیم بازار و مسائل پولی و بانکی که هیچ کدام در اختیار وزارت خارجه نیست. وزارت خارجه تسهیل کننده اقداماتی است که درستگاه‌های دیگر باید انجام دهند. معاونت اقتصادی با همین درک احیا شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مردم ما به خاطر  تحریم ها تحت فشار جدی هستند. ارزش پول ایران به دلیل این فشارها و تحریم ها کاهش پیدا کرده است و اینها چیز پنهانی نیست. گرچه از دیگر سو قدرت تاب آوری اقتصاد ایران را در برابر این فشارها نشان می‌دهد.

وی  وزارت خارجه شبانه روز و بدون وقفه در حوزه دیپلماسی اقتصادی کار و فعالیت می کند و از طرف دیگر ما نمی توانیم خیلی از اتفاق ها و کارهایی که انجام شده است را مطرح کنیم ولی این اطمینان را می دهم که تمام توان خود را در این حوزه به کار بسته ایم.

امارات سالهاست در مسیر غلط گام برمی‌دارد 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که امارات بار دیگر ادعاهایی را در مورد جزایر سه گانه ایران مطرح کرده است و از طرف دیگر طبق برخی از اخبار منتشر شده قرار است که امارات به همراه اسرائیل پروژه ساخت لوله های نفتی را در خلیج فارس به پیش ببرد گفت: ما هر کشوری در همسایگی مان هر چقدر هم خطا کند سعی می‌کنیم که بر اساس سیاست حسن همسایگی آن کشور به مسیر درست باز گردد. امارات متحده عربی سال هاست که در برخی از حوزه ها در مسیر غلطی گام بر می‌دارد.

وی با رد اظهارات مقامات اماراتی در ارتباط با جزایر سه گانه ایران خاطرنشان کرد: ایران از کسی اجازه نمی گیرد که در مرزهای سرزمینی خود چه اقداماتی را انجام دهد. این جزایر سه گانه به صورت قطعی و بدون شک متعلق به ایران هستند و اینگونه اظهاراتحقی را برای کشوری در مورد این جزایر ایجاد نمی‌کند.

روابط ایران با آژانس حرفه ای است

خطیب زاده در مورد بازدید آژانس از دومین مکان مورد درخواست و تاثیر آن بر همکاری ایران با این نهاد هم گفت: روابط ایران و آژانس همواره حرفه‌ای بوده هر موقع آژانس از فشارهای سیاسی دور شده روابط ما بر اساس اصول فنی بوده است.

وی افزود: آژانس متعهد شد از فشرهای سیاس فاصله بگیرد و ایران هم بر اساس حسن نسیت دسترسی داد برای حل دائمی موضوعات مطرح شده.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.