بسیاری از ویتامین‌ها، مواد مغذی و عناصری که در سایر خوراکی‌ها معمولاً یافت نمی‌شود در مجموعه میوه‌هایی که خداوند به عنوان نعمت‌های سرشارش در اختیارمان قرار داده یافت می‌شود. پس برآورده کردن این مایحتاج برای زنده ماندن ضروری است و نبودش می‌تواند کمبودهای زیادی در بدن انسان به وجود آورد.

جیب‌های خالی و رؤیایی به نام میوه!

هاشم رسائی‌فر/

 بسیاری از ویتامین‌ها، مواد مغذی و عناصری که در سایر خوراکی‌ها معمولاً یافت نمی‌شود در مجموعه میوه‌هایی که خداوند به عنوان نعمت‌های سرشارش در اختیارمان قرار داده یافت می‌شود. پس برآورده کردن این مایحتاج برای زنده ماندن ضروری است و نبودش می‌تواند کمبودهای زیادی در بدن انسان به وجود آورد.

با اینکه استفاده از میوه برای انسان توصیه شده و فواید بسیاری دارد اما شرایط بازار میوه خود مانعی برای بهره بردن همه اقشار جامعه از این نعمت الهی است.

گرچه گرانی در بازار همه اجناس رایج شده و حتی قیمت بیشتر مایحتاج زندگی به‌روز اعلام می‌شود و سرایت این مشکل به بازار میوه نیز طبیعی به نظر می‌رسد اما با گشتی در بازار میوه به قیمت‌هایی برمی‌خوریم که کارشان از فضایی بودن هم گذشته و میوه‌فروش‌ها همه معیارها را در قیمت‌گذاری رد کرده‌اند. اگر تا پیش از این تعداد معدودی میوه را که میوه‌های وارداتی بودند در بازار می‌دیدیم، به دلیل تفاوت قیمتی که با بقیه میوه‌ها داشتند عنوان لاکچری بودن را به آن‌ها نسبت می‌دادند اما در حال حاضر با توجه به رشد قیمت‌ها، بیشتر اقشار جامعه درصد زیادی از میوه‌ها برایشان حکم میوه لاکچری را دارد!

• بی‌خبری از قیمت میوه!

یکی از شهروندان مشهدی در خصوص قیمت‌های فعلی در بازار میوه به قدس می‌گوید: من از قیمت‌ها خبر ندارم نمی‌دانم اکنون میوه‌ها به چه قیمتی فروخته می‌شود!

وقتی دلیلش را جویا می‌شوم، می‌گوید: چون چندین ماه است که میوه درست و حسابی نتوانسته‌ام بخرم و به خانه ببرم! وقتی چیزی خرید نکنی از قیمت آن هم خبر نداری.

او ادامه می‌دهد: یادش به خیر همیشه مقداری از حقوقم را ماهیانه برای خرید میوه کنار می‌گذاشتم و وقتی می‌رفتم میوه‌فروشی با دست پر به خانه برمی‌گشتم اما حالا همان طور که گفتم ماه‌هاست نتواسته‌ام میوه درخوری تهیه کنم و برای خانواده ببرم. گاهی که به میوه‌فروشی می‌روم فقط به خرید سیب‌زمینی، پیاز، سبزی و این جور چیزها بسنده می‌کنم. چون واقعاً توان خرید میوه کیلویی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی را با چند سر عائله ندارم.

• خرید دانه‌ای میوه!

یکی دیگر از شهروندان در واکنش به پرسش خبرنگار ما می‌گوید: گرانی در بازار میوه بیداد می‌کند، این سبب شده تا کمتر مردم توانایی خرید داشته و به حداقل‌ها بسنده می‌کنند. مثلاً ما اگر پیش از این از هر میوه چند کیلو خرید می‌کردیم با افزایش قیمتی که در حال حاضر وجود دارد سعی می‌کنم یک کیلو یا حتی چند دانه از میوه‌ها را خرید کنیم چون واقعاً توانایی خرید با این قیمت‌ها نیست.

وی می‌افزاید: شما وقتی برای خرید یک کیلو نارنگی باید بالای ۱۲ هزار تومان پول بدهی حتماً سعی می‌کنی چند دانه بیشتر خرید نکنی یا برای سایر میوه‌های فصل از جمله لیموشیرین که خواص درمانی نیز دارد و قرار است نزدیک به ۱۵ هزار تومان پرداخت کنی یا بی‌خیال خرید آن می‌شوی یا به قدر توان مالی‌ات چند دانه از فروشنده درخواست می‌کنی. از این شرایط نه تنها مشتریان بلکه میوه‌فروشان نیز نارضایتی دارند؛ چرا که وقتی بازار شرایط عادی داشته باشد و بیشتر مردم توانایی خرید میوه را با قیمت مناسب داشته باشند بازار میوه‌فروشان نیز رونق می‌گیرد و آن‌ها نیز رضایت بیشتری دارند.

• صادرات میوه و افزایش قیمت در بازار داخلی

در یکی از محله‌های نه چندان مرفه‌نشین مشهد به چند میوه‌فروشی سر می‌زنیم، یکی از فروشندگان در خصوص بالا بودن قیمت‌ها می‌گوید: وقتی میوه با قیمت بالا به دست ما می‌رسد ما نیز چاره‌ای نداریم که قیمت را افزایش دهیم. وقتی مشتری وارد مغازه می‌شود انتظار دارد بهترین میوه و تازه‌ترین آن‌ها را داشته باشیم در این شرایط که قیمت‌ها نیز هر روز افزایش می‌یابد چه کار می‌توانیم بکنیم که هم جنس خوب دست مشتری بدهیم و هم قیمت آن پایین باشد؟

او همچنین بیان می‌کند: با توجه به بالا رفتن قیمت دلار خیلی از عمده‌فروشان میوه ترجیح می‌دهند میوه را صادر کنند و این موجب شده تا میوه در بازار داخلی کمتر و قیمت‌ها افزایشی شود. چنانچه میزان عرضه و تقاضا مدیریت شود و در بازار داخلی میوه به اندازه کافی وجود داشته باشد قیمت‌ها نیز خود به خود کاهشی می‌شود. وقتی صادرات بیشتر شود و نیاز بازار داخلی در نظر گرفته نشود خواه ناخواه روی بازار داخلی تأثیر گذاشته و میوه قیمتش بالا می‌رود. مسئولان می‌بایست توانایی این را داشته باشند که این موضوع را مدیریت کنند تا دست مردم برای خرید میوه بازتر شود.

وقتی از وی در مورد نرخ فروش برخی از اقلام میوه موجود در بازار می‌پرسیم او قیمت نارنگی را ۱۲ هزار تومان، خرمالو ۳۵ هزار تومان، انار ۲۵ هزار تومان، لیموشیرین ۱۳ هزار تومان، انگور ۱۵ هزار تومان و موز را ۱۸ هزار تومان اعلام می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.